ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 02.06.2008, 21:45
البرادعی: ایران اطلاعات کامل در اختیار آژانس قرار دهد

دویچه وله: محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران خواست اطلاعات مربوط به برنامه‌ی اتمی خود را به‌طور کامل در اختیار آژانس قرار دهد. البرادعی گفت، آژانس مایل است "در نزدیک‌ترین زمان ممکن" در مورد برنامه اتمی ایران به "نتیجه‌گیری نهایی" برسد.

نشست نوبتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از صبح روز دوشنبه، دوم ژوئن در مقر این سازمان در وین آغاز شد. بررسی آخرین وضعیت برنامه‌ی اتمی ایران از جمله‌ی موضوعات در دستور کار این نشست یک هفته‌ای است.

البرادعی، در سخنرانی خود به هنگام آغاز نشست شورای حکام گفت، آژانس مایل است "در نزدیک‌ترین زمان ممکن" در مورد برنامه اتمی ایران به "نتیجه‌گیری نهایی" برسد. مدیرکل آژانس افزود، لازمه این امر آن است که تهران هرچه زودتر شفاف‌سازی‌های ضروری را به عمل بیاورد.

البراداعی با اظهار تاسف از "عدم پیشرفت" در شفاف‌‌سازی ابعاد برنامه‌ی اتمی ایران، گفت، «ما امیدوار بودیم درباره‌ی مجموعه‌ای از ابهام‌ها و پرسش‌های آژانس درباره‌ی ابعاد احتمالی برنامه‌ی اتمی ایران، اطلاعات لازم را بدست بیاوریم، اما متاسفانه پیشرفتی را که در انتظارش بودیم به دست نیاوردیم.»

مدیرکل آژانس بین‌ا‌للملی انرژی اتمی هفته‌ی گذشته یک گزارش ۹ صفحه‌ای درباره‌ی آخرین وضعیت پرونده‌ی هسته‌ای ایران در اختیار شورای حکام قرار داد. البرادعی در این گزارش گفت، ایران از ارائه‌ی اطلاعات حساس درباره‌ی برنامه‌ی اتمی‌اش خودداری می‌کند.

مدیرکل آژانس در گزارش هفته‌ی پیش خود همچنین نوشت، عدم ارائه توضیحات از سوی ایران درباره‌ی تولید فلز کروی اورانیوم، آزمایش مواد انفجاری قوی و همچنین مطالعات مربوط به توسعه‌ی کلاهک موشکی، از دلایل عمده‌ی نگرانی آژانس از برنامه‌ی اتمی ایران هستند.

البرادعی در سخنان امروز خود در وین گفت، آژانس در راستای شفاف‌سازی برنامه‌ی اتمی ایران، خواستار دسترسی به افراد، اسناد و تاسیساتی در این کشور شده بود، اما تهران با این درخواست‌ها موافقت نکرده است.

محمد البرادعی گفت، آژانس بین‌المللی اتمی ایران پنج سال است که تلاش می‌کند به درک شفاف از برنامه‌ی اتمی ایران دست یابد. هر چند "پیشرفت‌های اساسی" بدست آمده، اما آژانس هرچه زودتر باید به نتیجه‌گیری نهایی برسد.

مدیرکل آژانس گفت، ایران علاوه بر پاسخ به همه‌ی پرسش‌ها و ابهام‌های موجود، باید پروتکل الحاقی را نیز اجرا کند تا آژانس بتواند فقدان مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در ایران را تایید کند.

غرب به برنامه‌ی اتمی ایران بدبین است و دولت تهران را متهم می‌کند که زیر پوشش انرژی هسته‌ای برای دستیابی به بمب اتمی تلاش می‌کند. قدرت‌های بزرگ غربی اخیراً بسته‌ای از مشوق‌های اقتصادی و فنی آماده کرده‌‌اند تا ایران در ازای دریافت آنها از غنی‌سازی اورانیوم صرفنظر کند. خایر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا در روزهای آینده به ایران خواهد رفت تا درباره این مشوق‌ها گفت‌وگو کند.