ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 22.05.2008, 20:59
هفتصد فعال خواستار آزادی کبودوند شدند

بی‌بی‌سی: بیش از هفتصد فعال ایرانی حقوق مدنی با ارسال نامه سرگشاده‌ای به مقام های جمهوری اسلامی خواستار آزادی محمد صدیق کبودوند، روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر، که برای بیش از ۱۰ ماه زندانی بوده شده‌اند.

امضاکنندگان شامل شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل و سایر وکلا و فعالان سرشناس حقوق بشر و حقوق زنان می شود.

این نامه درحالی انتشار می یابد که روز چهارشنبه گزارش شد آقای کبودوند درحالی که در انتظار محاکمه است دچار سکته خفیف مغزی شده است.

محمد صدیق کبودوند در ماه ژوئیه گذشته بازداشت شد. وکیل آقای کبودوند می گوید او در ارتباط با تشکیل یک سازمان حقوق بشر در استان کردستان و آنچه دولت ادعا می کند انتشار اطلاعات کذب از طریق مصاحبه با مطبوعات است، به اقدام علیه امنیت ملی متهم است.

حامیان آقای کبودوند می گویند وی علیرغم ابتلا به برخی مشکلات جسمی، هفت ماه را در حبس انفرادی گذرانده است.

عبدالکریم لاهیجی فعال حقوق بشر در پاریس، از امضاکنندگان نامه، می گوید: "وضعیت جسمی او اصلا خوب نیست. چند روز قبل او دچار سکته خفیف مغزی شد. ما واقعا نگران سلامت او هستیم. سعی داریم به مقام های جمهوری اسلامی بگوییم که صرف نظر از این واقعیت که آقای کبودوند هیچ کار خلافی انجام نداده، ما به خاطر وضعیت خطرناکش خواهان آزادی او هستیم."

این نامه همزمان با فشارهای فزاینده بر خبرنگاران و فعالان حقوق بشر در ایران از جمله بر برخی از امضاکنندگان همین نامه منتشر می شود.

شیرین عبادی ماه گذشته شکایت کرد که تهدیدهای جانی علیه او و خانواده اش اخیرا تشدید شده است.

عماد الدین باقی یکی دیگر از مدافعان حقوق بشر و خبرنگار سرشناس، اخیرا بار دیگر راهی زندان شد.

گروه "گزارشگران بدون مرز" - که برای آزادی رسانه ها فعالیت می کند - می گوید بیش از ۵۰ خبرنگار در سال ۲۰۰۷ در ایران هدف تعقیب قضایی قرار گرفتند.

طی ماه های گذشته چند فعال حقوق زنان حبس های تعلیقی گرفته اند و این هفته گزارش شد که مقام های ایرانی دسترسی به بیش از ۱۰ وبسایت یا بلاگ مربوط به حقوق یا مسائل زنان را مسدود کرده اند.