ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 23.05.2008, 9:55
هشدار آمریکا و بریتانیا به ایران

رادیوفردا: کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، و ديويد ميليبند، وزير امور خارجه بريتانيا، به ايران هشدار دادند در صورتی که تضمين های لازم را در خصوص صلح آميز بودن برنامه اتمی خود ارائه نکند، با تحريم بيشتری مواجه خواهد شد.

وزیران امور خارجه آمريکا و بريتانيا تاکيد کردند ايران می بايست بسته مشوق های پيشنهادی شش قدرت جهانی را بپذيرد، چرا که در صورت رد این پیشنهاد، واکنش شورای امنيت و اقدامات تنبیهی برخی کشورها را به دنبال خواهد داشت.

کاندوليزا رايس که به همراه ديويد ميليبند با خبرنگاران صحبت می کرد، گفت: گر ايران آماده نباشد که بسته پيشنهادی سخاوتمندانه و مطلوب را بپذيرد، ترديدی نيست ائتلافی از کشورها که درچارچوب شورای امنيت فعالیت می کنند، گام های بيشتری در این زمینه اتخاذ خواهند کرد.

پنج کشور دارای حق وتو در شورای امنيت به همراه آلمان، گروه موسوم به ۱+۵، اوايل ماه مه در نشست لندن توافق کردند تا به وسيله يک بسته پيشنهادی جديد تلاش کنند ايران را دوباره به پای ميز مذاکره بکشانند.

کشورهای غربی نگران فعاليت های غنی سازی اورانيوم ايران هستند و به همين دليل برای تعليق اين فعاليت ها، يک بسته مشوق ها، شامل همکاری در زمينه هسته ای، اقتصادی و فناوری های پيشرفته به ايران پيشنهاد کرده اند.

در همین حال، ايران پذيرفته است تا خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، برای ارائه بسته پيشنهادی به تهران سفر کند و با مقام های اين کشور ملاقات کند.

تحريم بانک های ايران

خانم رايس همچنين گفت: اقتصاد ايران به دليل تحريم های آمريکا، اروپا و شورای امنيت سازمان ملل متحد تا کنون آسیب ديده است و چنانچه رهبران ايران رويکرد خود را تغيير ندهند اين تحريم ها افزايش خواهند يافت.

وزير امور خارجه آمريکا گفت:«آنها [ايرانيها] همچنان عواقب اين را می پردازند، و البته، اقدامات ديگر نيز در دسترس ما وجود دارند».

خانم رايس با اشاره به نقش بانک های ايران در برنامه هسته ای و آنچه وی حمايت تروريسم خوانده، افزود که آمريکا در حال بررسی اقدامات تازه ای برای تحريم بانک های ايرانی و متوقف کردن معاملات آنها در سيستم بانکی بين المللی است.

کاندوليزا رايس با اشاره به این که آمریکا تلاش خواهد کرد تا نهادها و افراد ایرانی که از سیستم مالی بین المللی استفاده نا مشروع می کنند، را شناسایی کند، گفت: ما اين اقدامات را فعالانه ادامه خواهيم داد، چرا که نبايد اجازه داد ايران در موقعيتی قرار گيرد که از سيستم بانکی به نفع تروريسم و توسعه سلاح های کشتار جمعی استفاده کند.

گزارش آژانس درباره مطالعات نظامی

وزير امور خارجه آمريکا در حالی بر تشديد رويکرد کشور در قبال ايران تاکيد کرد، که انتظار می رود روز جمعه گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی در خصوص برنامه هسته ای ايران منتشر شود. اين در حالی است که ديپلمات ها می گويند که آژانس در اين گزارش تصريح خواهد کرد که تهران همکاری لازم در زمينه فعاليت ها اعلام نشده خود با کارشناسان اعزامی نداشته است.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، در آستانه گزارش آژانس بين المللی انرژی درباره پرسش های باقيمانده در خصوص مطالعات نظامی مرتبط با برنامه هسته ای ايران، پيش بينی می شود که آژانس از عدم همکاری ايران در دسترسی به اسناد و اطلاعات انتقاد کند.

وزير امورخارجه بريتانيا نيز در اين رابطه گفت:روشن است که آژانس بين المللی انرژی اتمی در تحقیقات خود درباره ایران به نقطه واقعا مهمی رسيده است، و ایران درباره مسايل باقيمانده پاسخی ارائه نکرده است و اين مسئله اصلی عدم اعتماد جامعه بين المللی به رژيم ايران است.

آقای ميليبند افزود:«ايران قربانی انتقامجويی جامعه بين المللی نيست، بلکه قربانی رفتار غلط خود است».

خانم رايس نيز با اشاره به گزارش آژانس درباره مطالعات اتمی-نظامی ایران گفت: چنين يافته هايی برای ادعای های ايران منبی بر صلح آميز بودن برنامه هسته ايش ويرانه کننده خواهند بود.

وزير امور خارجه آمريکا گفت:«اين مسئله بسيار جدی خواهد بود».

کارشناسان آژانس بين المللی انرژی اتمی طی هفته های اخير چندبار به ايران سفر کرده کوشيدند تا پاسخ های معتبری در خصوص ارتباط فعالیت های حساس هسته ای ایران با مطالعات تسلیجاتی از سوی مقامات این کشور اخذ کنند.

منابع اطلاعاتی غربی اسنادی در اختيار آژانس قرار داده اند که حاکی از ارتباط بين برنامه غنی سازی ايران ، آزمايش های انفجاری قوی، و طراحی موشک هايی که قابليت حمل کلاهک های هسته ای را دارند، بود.

ايران ابتدا اين گزارش ها را رد کرد ولی سپس پذيرفت تا با کارشناسان آژانس در اين زمينه همکاری کرده و پاسخ های روشنی به اين ادعاها ارائه کند.

کاندوليزا رايس و ديويد ميليبند همچنین از ایران خواستند تا در خواست های شورای امنیت را اجرا کرده و فعالیت های غنی سازی اورانیوم، که می تواند در تولید سلاح هسته ای بکار رود، را متوقف کند.

شورای امنيت سازمان ملل متحد طی سه قطعنامه از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. ايران با ناديده گرفتن اين قطعنامه ها از سال ۲۰۰۶ به گسترش فعاليت های اتمی خود اقدام کرده است.

ايران تاکيد می کند که هدف از غنی سازی اورانيوم، توليد سوخت مورد نياز نيروگاه اتمی اين کشور است و به تعهدات بين المللی خود در اين زمينه پايبند است.

اين در حالی است که کشورهای غربی نگران آن هستند که ايران اين تکنولوژی را برای دستيابی به سلاح هسته ای به کار گيرد.