ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 22.05.2008, 17:20
دستگیری‌های گسترده در آذربایجان

خبرنامه امیرکبیر: بر اساس گزارش های رسیده از آذربایجان، روز پنجشنبه ۲ خرداد، همزمان با دومین سالگرد اعتراضات سراسری تورکهای آذربایجان (خرداد ۱۳۸۵) نیروهای از پیش آماده برای مقابله با تجمعات احتمالی تدابیر خاص امنیتی را بر شهرهای آذربایجان حکم فرما و بار دیگر اقدام به دستگیری و ضرب و شتم دهها فعال آذربایجانی پرداخته است.

روزنامه نگاران و مدافعان حقوق بشر ، از تبریز، خبر می دهند امروز خیابان‌ها مملو از نیروهای سپاه، بسیج، نیروی انتظامی و لباس شخصی ها بود. ماموران موتورسوارو خودروهای ضد شورش با اتوبوس های مملو از نیروهای گارد ویژه در سطح شهر ظاهر شده و به ایجاد جو وحشت و ارعاب در بین مردم دامن زده بودند.

حسن ارک، جمشید زارعی (۳۲ ساله)، حمید رضایی ( ۳۵ ساله)، حجت تاری وئردیان (۳۹ ساله)، احد رضوی، اکبر حسین زاده، حسین میرزاخانی و علی صدیقی از جمله بازداشت شدگان در تبریز هستند.

در شهرهای دیگر نیز وضعیت مشابهی وجود دارد. بنا به گزارشات منتشره، در شهرستان اورمیه از چندین روز قبل بیش از ۱۵۰ نفر از فعالین حرکت ملی آذربایجان به مراکز اطلاعاتی و امنیتی احضار و بعد از اخذ تعهد کتبی آزاد شده بودند. به گزارش مدافعان حقوق بشر در این شهر دیروز و بعد از ظهر امروز چهارشنبه اول خرداد مغازه و منزل چند تن از فعالین شناخته شده مورد حمله مامورین اطلاعات قرار گرفته است .

اخباری مبنی بر بازداشت روزنامه نگار و فعال سرشناس ائلیاز یئکنلی در این شهر وجود دارد .

در شهر نقده، به دلیل کشته شدن تعدادی از تظاهر کنندگان سال ۸۵ و تیراندازی مستقیم ماموران به مردم، مثل همیشه حجم فشارها در این شهر افزایش چشمگیری داشته است. بر اساس گزارش فعالان مدنی از نقده، برای ممانعت از برگزاری تجمع روز ۴ خرداد ۸۷ در این شهر، نیروهای ضدشورش غیر بومی به نقده منتقل شده اند.

دو سال پیش در این شهر، دهها تن کشته و زخمی شدند که تلویزیون ایران کشته شدن چهار نفر از آنها به نامهای توحید آذریون، همت اسمزاده، حسین فتحی پور، عسگر قاسمی، را تأیید کرد.

همچنین در شهرستان خوی نیز طی چند روز گذشته پنج دانشجو بنامهای حجت عراقی، سلمان عراقی، سالار عراقی، اکبر عبدالهی و پیام علمقلی لو دستگیر شده و تاکنون در محل نامعلومی نگهداری مس شوند.

و در میاندوآب، بهبود قلی زاده، جلال کودریلو، داریوش عندلیبیان و علی سلطانی، شاهین حسنی، شاهرخ فرامرزی، عین اله آهنگری، مصطفی دولتخواه، امیر آقازاده، مرتضی لک، بهکام محمدی، ولی الله ظهرابی از جمله کسانی هستند که در روزهای گذشته از به اداره اطلاعات میاندوآب (قوشاچای) احضار و تحت فشار قرار گرفته اند.

در پایان لازم بذکر است اخبار منتشر شده به هیچ وجه شامل تمام موارد موجود نمی باشد. در واقع انعکاس تمام اخبار مربوط به نقض حقوق بشر در آذربایجان با توجه به فشار و خفقان شدید بسیار سخت است.

واحید قاراباغلی