ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 22.05.2008, 17:29
تشدید سرکوب آزادی بیان بر روی اینترنت

گزارشگران بدون مرز دور تازه‌ی سرکوب آزای بیان بر روی اینترنت را از سوی مقامات مسئول ایران محکوم می‌کند. در ماه جاری دست‌کم ١٤ سایت مدافعان حقوق زنان و وبلاگ های روزنامه نگاران و فعالان مدنی مسدود شده‌ است، وب‌نگاران فمینیست به دادگاه‌ها فراخوانده شده‌اند. نهادهای مختلف حکومتی رسما به شرکت‌های خدمات دهند اینترنت دستور سانسور می‌دهند.

گزارشگران بدون مرز در این باره اعلام می کند که " سایت‌های اطلاع رسانی در باره اعتراضات کارگران، دانشجویان و زنان یک به یک حذف می شوند. هدف پایان دادن به تصویر "کشور بحران زده" است. دولت احمدی نژاد در پی آماده سازی انتخابات ریاست جمهوری سال آینده است."

در ماه جاری دست کم ١٤ سایت اینترنتی مدافع حقوق زنان مسدود شداست. اکثریت این سایت ها متعلق به حامیان کارزار " یک میلبون امضا برای تغییر قوانین تبعیض آمیز نسبت به زنان" در ایران و برخی دیگر سایت ها اطلاع رسانی و وبلاگ های روزنامه نگاران و فعالان مدنی هستند. مسئولان چند شرکت‌های خدمات دهند اینترنتی که نخواسته‌اند نامشان فاش شود با تائید خبر دستور برای مسدود سازی سایت های خبر رسانی، به گزارشگران بدون مرز گفتند" این دستوری تازه نیست ما هر روز لیستی از سایت‌ها برای از دسترس خارج کردن انها دریافت می‌کنیم، اما افزایش ارسال دستورات نشان از گسترش موج تازه‌ای سانسور بر روی اینترنت است."

دو وب‌نگار فمینیست مریم حسین‌خانی و جلوه جواهری در تاریخ ٢٨ اردیبهشت به شعبه ١٣ دادگاه انقلاب احضار شده اند. اتهام هر دو وب‌نگار همکاری با سایت تغییر برای برابری است. جلوه جواهری باید در تاریخ ٢ مرداماه در برابر دادگاه حاضر شود.

در همین شرایط است که وزیر ارتباط و فناوری اطلاعات محمد سلیمانی اعلام کرده است که "پهنای باند ٥٦ کیلو بیت برای مصارف و کاربران اینترنتی خانگی و دانشگاه‌ها حتی برای دانلود کتابهای ٥٠٠ صفحه‌ای مناسب است."

تعداد بسیاری از سایت های اطلاع رسانی در ایران مسدود شده‌اند. این لیست فقط بخشی از این سایت‌ها شامل می‌شود. برخی از این سایت ها تا کنون چندین بار مسدود شده اند.

کانون زنان ایرانی، کمپین یک میلبون امضا در کالیفرنیا، مردان برای برابری، فعالان کمپین در مشهد، کمپین یک میلیون امضاء در اراک، کمپین یک میلیون امضاء در اصفهان، کمپین یک میلیون امضاء در رشت، کمپین یک میلیون امضاء در زاهدان، کمپین یک میلیون امضاء در شیراز، کمپین یک میلیون امضاء در قبرس، کمپین یک میلیون امضاء در کردستان، کمپین یک میلیون امضاء در کویت . وبلاگ : مسیج علی‌نژاد، آسیه امینی، نفیسه زارع كهن ، معصومه ناصری

گزارشگران بدون مرز یاد آور می شود که ایران یکی از سرکوبگر ترین کشورهای خاورمیانه در عرصه اینترنت است و در لیست کشورهای "دشمنان اینترنت" در جهان قرار دارد. در این کشور در طی سال گذشته ده‌ها وبلاگ‌نویس و وب‌نگار بازداشت شده‌اند. ایران همچنین در رده بندی آزادی مطبوعات در کشورهای جهان در رده ١٦٦ از میان١٦۹ کشور قرار دارد.

گزارشگران بدون مرز انجمن بین المللی دفاع از روزنامه نگاران زندانی و آزادی مطبوعات بر مبنای اصل ١٩ اعلامیه جهانی حقوق بشر است

برای اطلاعات بیشتر:
http://www.rsf.org
http://www.rsf-persan.org
.(JavaScript must be enabled to view this email address)