ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 22.05.2008, 11:45
قیمت جهانی نفت تا ۱۳۵ دلار رسید

ایران امروز: صبح روز پنجشنبه دوم خرداد، در بازارهای آسیا برای نخستین بار بهای نفت به بیش از ۱۳۵ دلار برای هر بشکه رسید. برای ساعاتی حتی نفت سبک شیرین بالاتر از ۱۳۵ دلار خریدوفروش شد.

در آلمان روز پنجشنبه برای نخستین بار قیمت گازوئیل برابر با بنزین سوپر بود و برای هر لیتر ۱:۵۲ یورو به فروش می‌رفت.

کارشناسان دلایل افزایش مداوم بهای نفت را تقاضای روزافزون برای نفت در جهان و کاهش ذخایر نفت ایالات متحده‌ی امریکا اعلام کرده‌اند.

دولت آمریکا روز چهارشنبه اول خرداد (۲۱ مه) اعلام کرد، ذخایر نفت و بنزین آن کشور به‌طور غیرمنتظره‌ای کاهش یافته است. بنا به گفته وزارت انرژی آمریکا، ذخایر نفتی بزرگترین اقتصاد جهان ۴:۵ میلیون بشکه کاهش یافته و به سطح حدود ۳۲۰ میلیون بشکه رسیده است. ذخایر بنزین این کشور نیز ۸۰۰ هزار بشكه کاهش یافته است.

معامله‌گران نفت می‌گویند کاهش غیرمنتظره‌ی ذخایر نفت آمریکا افزایش بهای نفت را تسریع کرده است. قیمت جهانی نفت نسبت به سال قبل دو برابر و نسبت به سال ۲۰۰۲، ۵ برابر شده است.

با توجه به افزایش بهای نفت، بانک مرکزی آمریکا، شاخص پیش‌بینی رشد اقتصادی آمریکا را به شدت پایین آورده و بین ۳/۰ درصد تا ۳/۱ درصد تعیین کرده است. این رقم پیشتر بین ۳/۱ تا ۲ درصد بود.

در آلمان، کارشناسان نسبت به پیامدهای منفی رکورد جدید قیمت نفت بر رشد اقتصادی این کشور هشدار داده‌اند. ماتیاس کرمر، کارشناس اتحادیه صنایع آلمان به روزنامه‌ی «برلینر سایتونگ» گفته است، با وجود سفارش‌های کافی برای صنایع آلمان، اقتصاد این کشور از بابت نرخ بالای نفت در معرض خطر قرار گرفته است.

به گفته این کارشناس، نیازهای انرژی تولیدات صنعتی این کشور برای ماه‌های آینده به‌طور تضمین شده وجود دارد، با این حال، اوضاع درهم تنیده‌ی ناشی از افزایش بهای نفت، موقعیت قوی یورو، کاهش شاخص‌ها در ایالات متحده‌ی آمریکا و بحران مالی، کارفرمایان آلمان را نگران کرده است.