ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 20.05.2008, 15:12
بیانیه گزارشگران بدون مرز درباره محمدصدیق کبودوند

محمدصدیق کبودوند بیماراما به دلیل ناتوانی در پرداخت وثیقه آزاد نمی شود

در تاریخ ٣٠ اردیبهشت ماه محمد صدیق کبودوند روزنامه نگار زندانی در زندان اوین، دچار سکته خفیف مغزی شده است. مدیر مسئول هفته نامه توقیف شده ی پیام مردم کردستان از تاریخ ١٠ تیر ماه ١٣٨٦ در بازداشت بسر می برد. برای این روزنامه نگار قرار وثیقه ١٥٠ میلیون تومان صادر شده است اما خانواده ی وی توان پرداخت آن را ندارد.

گزارشگران بدون مرز در این باره اعلام می کند : "عناد مقامات قضایی - امنیتی ایران علیه این روزنامه نگار از حد گذشته است. محمد صدیق کبودوند نزدیک به یک سال است که از آزادی و حق درمان پزشکی محروم است. عدم امکان برای پرداخت وثیقه ی سنگین، کندی رویه قضایی و اعمال فشار در زندان وضعیت نگران کننده ای بر ای این روزنامه نگار به وجود آورده است."

٣٠ اردیبهشت ماه محمد صدیق کبودوند مدیرمسئول هفته نامه توقیف شده ی پیام مردم کردستان که در بند ٨ زندان اوین زندانی است، بر اثر سرگیجه شدید تعادل‌اش را از دست داده و از تخت بر زمین می افتد. بنا بر گفته ی خانواده وی یکی از همبندانش که پزشک است به کمک وی شتافته است، این عارضه با توجه به بیماری فشار خون زندانی می تواند سکته خفیف مغزی باشد. اما محمد صدیق کبودوند به درمانگاه زندان اوین برده نمی شود. خانم پرناز حسنی همسر این روزنامه نگار با ابراز نگرانی از وضعیت سلامت همسرش به گزارشگران بدون مرز گفت " در زندان امکان معالجه مناسب نیست وی باید سریعا آزاد تا در بیرون از زندان تحت معالجه جدی قرار گیرد."

٣١ اردیبهشت ماه برای سومین دادگاه محمد صدیق کبودوند به تعویق افتاد. وی که از تاریخ ١٠ تیر ماه ١٣٨٦ در بازداشت بسر می برد مدت پنج ماه در سلول های انفرادی بند ٢٠٩ و ٢٤٠ زندان اوین نگاهداری شد و از سوی مقامات امنیتی برای انحلال "سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان" و پذیرش " انتشار گزارش‌هایی نادرست" از سوی این سازمان، شدیدا تحت فشارهای روحی و جسمی قرار داشت. از جمله اتهامات ایشان "اقدام علیه امنیت ملی " اعلام شده است. نعمت احمدی وکیل این روزنامه نگار اعلام کرده است که " وی جرمی مرتکب نشده است، گویا پرونده بر اساس شنود تلفنی تشکیل شده است اما قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران این عمل را ممنوع کرده است."

گزارشگران بدون مرز یادآور می شود "ایران با ٩ روزنامه نگار زندانی، بزرگترین زندان روزنامه نگاران در خاورمیانه است".