ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 17.05.2008, 16:35
آمریکا به دنبال کانال‌های غیررسمی مذاکره با ایران

آفتاب: وزیر دفاع آمریکا گفته است که کشورش باید در قبال ایران تلفیقی از اعمال فشار و سیاست‌های تشویقی را دنبال کند. وی افزوده است آمریکا باید ابتدا برخی شیوه‌ها و اهرم‌ها را در مورد ایران بسنجد و سپس با این کشور مذاکره کند.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا گفته است که کشورش باید در قبال ایران تلفیقی از اعمال فشار و سیاست‌های تشویقی را دنبال کند. به اعتقاد گیتس، شاید واشنگتن در اعمال چنین سیاستی تاخیر داشته باشد ولی اجرای آن هم اینک نیز می‌تواند زمینه‌ساز گفتگویی سازنده با ایران شود.

گیتس که روز پنجشنبه در آکادمی دیپلماسی آمریکا سخن می‌گفت افزود: «ما نیاز داریم که ابتدا برخی شیوه‌ها و اهرم‌ها را در مورد ایران بسنجیم و سپس به مذاکره با آن کشور بنیشینیم».

وزیر دفاع آمریکا افزود:«اگر قرار است با ایران بحثی صورت گیرد، باید ببینیم چه چیزهایی لازم است، ما نمی‌توانیم با این کشور به بحث و مذاکره نشینیم و بطور کامل متوقع باشیم که ایرانی‌ها هیچ چیز یا خواسته‌ای از ما نداشته باشند».

گیتس، در عین حال افزود: «آمریکا باید به جستجوی مجاری و راه‌هایی باشد که بتواند ورای حکومت ایران با مردم این کشور گفتگو کند».

گیتس خواستار افزایش سفرهای متقابل شهروندان آمریکا و ایران شد و آن را راهی مفید برای فراهم شدن زمینه گفتگو میان دو کشور دانست. او گفت که شماری از ایرانیان به طور متناوب از ایالت متحده دیدار می‌کنند ولی باید کوشش کنیم که جریان در مسیر برعکس هم افزایش یابد و مسافرت شهروندان آمریکایی‌ به ایران نیز فزونتر شود.

رابرت گیتس تا نوامبر سال ۲۰۰۶، یعنی تا پیش از قرارگرفتن در راس وزارت دفاع آمریکا عضوی از کمیسیون بیکر- هامیلتون بود. این کمیسیون می‌بایست مجموعه پیشنهادهایی را برای بهینه‌سازی استراتژی آمریکا در عراق و تامین امنیت در این کشور ارائه کند. در گزارش نهایی این کمیسیون، مذاکره مستقیم با ایران یکی از پیشنهادها بود.

سال گذشته، پس از ۲۸ سال قطع رابطه و گفتگو میان ایران و آمریکا، دو کشور بر سر موضوع امنیت عراق به گفتگو نشستند.

دور چهارم این گفتگوها اخیراَ به دلیل اعتراض جمهوری اسلامی ایران به حمله‌ی نیروهای آمریکایی به شهروندان عراقی در شهرک صدر لغو شد.