ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 13.05.2008, 17:35
جان عمادالدین باقی در خطر است

١٨ اردیبهشت عمادالدین باقی روزنامه نگار و فعال حقوق بشر برای چندمین بار در اثرعارضه عصبی در درمانگاه زندان اوین بستری شد. وی روز سه شنبه ٢٧ فروردین ماه بعد از مدتی مرخصی استعلاجی به زندان اوین بازگشته بود.

گزارشگران بدون مرز در این باره اعلام می کند : " ما خواهان آزادی فوری عمادالدین باقی هستِم. بیماری وی به وضوح در زندان تشدید شده است. ما مقامات مسئول ایران را فرا می خوانیم که به گونه ای عمل کنند که جان این روزنامه نگار با خطر مواجه نشود. هشدار می دهیم مسئولیت بروز هر حادثه ناگوار بر عهده مقامات قضایی ایران است"

در روز ١٨ اردیبهشت عمادالدین باقی برای پاسخگویی به شكایت رییس بازرسی ویژه دادسرای مركز، برای انجام مصاحبه ای در سال ١٣٨٥ که در آن از حقوق زندانیان دفاع کرده بود، به شبعه ١٢ دادگاه انقلاب احضار شده بود. در بازگشت به زندان، ماموران امنیتی پس از بازرسی سلول وی، برخی از کتاب‌ها مجاز، و مدارک و دست نوشته‌های وی را ضبط کرده و با خود می برند. برخی از این اسناد برای آماده کردن متن دفاعیات روزنامه نگار در دادگاهی ست که روز ٢٩ خرداد در ارتباط با انجمن دفاع از حقوق زندانیان برگزار خواهد شد. لازم به یادآوری است که در طی چند ماه گذشته این فعال حقوق بشر زندانی پنج بار به دادگاه‌های مختلف احضار شده است.

عصر همان روز عماالدین باقی برای سومین بار از تاریخ دستگیریش قربانی حمله ی عصبی شده و به بیمارستان شهدای تجریش انتقال می یابد اما به دلیل عدم امکانات مناسب برای درمان، وی را مجددا به درمانگاه زندان اوین بازمی گردانند. خانم فاطمه کمالی احمد سرا ی همسر عمادالدین باقی به گزارشگران بدون مرز اعلام کرده است که برای سلامت همسرش شدیدا نگران است و احساس خطر می کند " پزشکان تکرار این عارضه و به ویژه تکرار آن بعد از سه ماه را بسیار خطرناک ارزیابی کرده اند."

یادآوری

عمادالدین باقی، سردبیر روزنامه‌های توقیف شده ی فتح و جمهوریت از تاریخ ٢٢ مهرماه ١٣٨٦ در زندان بسر میبرد. این روز نامه نگار در تاریخ ٥ دی ماه در پی دو حمله قلبی از زندان اوین به بیمارستان قمر بنی‌هاشم تهران انتقال یافته بود. چندی بعد نیز مجددا از سوی مقامات زندان به بیمارستان مدرس انتقال یافت که با موافقت رئیس قوه قضائیه آیت اله محمود‌هاشمی شاهرودی و رئیس زندان اوین از تاریخ ٢٧ دی ماه تا روز سه شنبه ٢٧ فروردین ماه در مرخصی استعلاجی بسر برد.

رئیس انجمن دفاع از حقوق زندانیان و مدافع پیگیر لغو مجازات اعدام در ایران از خرداد ١٣٧٩تا بهمن ١٣٨١ را نیز در زندان بسر برد و پس از آزادی از زندان با نوشتن مقالاتی در دفاع از آزادی بیان و تشکیل انجمن دفاع از حقوق زندانیان، فعالیت‌های خود را در دفاع از حقوق بشر در ایران دنبال کرد، اما بطور مداوم تحت فشار مقامات قضایی و امنیتی ایران قرار داشت. ٢٠ فروردین سال جاری British Press Awards جایزه روزنامه‌نگار بین‌المللی سال ٢٠٠٨ را به عمادالدین باقی، اهدا کرد، وی در سال ٢٠٠٥ نیز نشان حقوق بشر کمیسیون ملی حقوق بشر فرانسه را دریافت کرده بود.

گزارشگران بدون مرز انجمن بین المللی دفاع از روزنامه نگاران زندانی و آزادی مطبوعات بر مبنای اصل ١٩ اعلامیه جهانی حقوق بشر است

برای اطلاعات بیشتر:

http://www.rsf.org
http://www.rsf-persan.org
.(JavaScript must be enabled to view this email address)