ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 13.05.2008, 13:43
هشدار عربستان سعودی به ایران

بی‌بی‌سی: عربستان سعودی به ایران هشدار داد که روابط این کشور با جهان عرب، تحت تاثیر حمایت ایران از "کودتای" حزب الله در لبنان قرار می گیرد.

سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در جمع خبرنگاران گفت که حمایت ایران از اقدامات حزب الله، بر روابط جمهوری اسلامی با کشورهای عربی و اسلامی تاثیر خواهد گذاشت.

هشدار وزیر امور خارجه عربستان در پی درگیری های اخیر لبنان صورت می گیرد که دهها کشته و زخمی بر جای گذاشته است.

حزب الله لبنان در پی تصمیم دولت مبنی بر برکناری فرمانده امنیتی فرودگاه بیروت و غیر قانونی خواندن شبکه مخابراتی این گروه، غرب بیروت را به تسخیر خود در آورد.

دولت لبنان نیز با عقب نشینی از این تصمیم ها، رسیدگی به این دو مساله را به ارتش سپرد که در پی آن نیروهای حزب الله و متحدان آن، به مقرهای خود بازگشتند.

ایران خواهان بازگشت طرف های درگیر به میز مذاکره شده است. این کشور "دخالت آمریکا و اسرائیل را عامل اصلی استمرار وضعیت نابسامان در لبنان اعلام کرده است."

پیش از این، آمریکا نیز ایران و سوریه را به دست داشتن در این درگیری ها متهم کرده است.

ایران و سوریه عمدتا پشتیبان حزب الله لبنان شناخته می شوند. جریان حاکم لبنان نیز مورد حمایت آمریکاست.

عربستان سعودی روابط بسیار نزدیکی با سعد حریری، فرزند رفیق حریری و رهبر جناح حاکم دارد و از او حمایت می کند.

وزارت خارجه ایران چند روز پیش اعلام کرد که در حال رایزنی با عربستان سعودی درباره بحران لبنان است.

از زمان ترور رفیق حریری، لبنان درگیر بن بست سیاسی شده که تا کنون ادامه دارد. این کشور در حال حاضر بدون رئیس جمهور است و پارلمان آن نیز جلسات خود را برگزار نمی کند. دولت لبنان به نخست وزیری سنیوره نیز بدون حضور وزرای شیعه به کار خود ادامه می دهد اما فعالیت آن از سوی گروه های رقیب زیر سئوال است.

وزیر خارجه عربستان سعودی از تمام کشورهای خاورمیانه خواسته تا به استقلال لبنان احترام گذاشته و از دخالت در اوضاع داخلی این کشور خودداری کنند.