ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 13.05.2008, 9:08
بوش: ایران منشا مشکلات خاورمیانه است

بی‌بی‌سی: جورج بوش رئیس جمهور آمریکا در آستانه سفر به خاورمیانه، ایران را عامل مشکلات و بحران های منطقه دانسته و همچنین برای کمک به ارتش لبنان در برابر شبه نظامیان حزب الله ابراز آمادگی کرده است.

آقای بوش در مصاحبه با بخش عربی تلویزیون بی بی سی با اشاره به ناآرامی های اخیر در لبنان مشخصا به ارتباط ایران با حزب الله اشاره کرد و گفت "حزب الله بدون ایران هیچ است. ایران منشا بسیاری از مشکلات در خاورمیانه است، چه در حمایت مالی از حزب الله و حماس، چه در اقدامات این کشور در قبال دمکراسی نوپای عراق."

رئیس جمهور آمریکا افزود بخش بزرگی از سفر او صرف این خواهد شد که توجه مردم را نه فقط به لبنان بلکه به ایران جلب کند.

وی گفت همه باید به یاد داشته باشند که "ایران عامل بسیاری از مشکلات در خاورمیانه است."

جورج بوش اذعان داشت که تمام کشورها لزوما با مواضع آمریکا برای فشار بر ایران و سوریه همراه نیستند اما گفت ایران و سوریه دو مانع عمده بر سر راه صلح و ثبات در خاورمیانه هستند:

رئیس جمهور آمریکا اظهار داشت "من حقیقتا معتقدم که خاورمیانه جایی است که جهان باید زمان و توجه زیادی برای صرف کند و برای استقرار صلح و رفاه در این منطقه همت کند."

وی تاکید کرد که "وقتی مردم به دقت توجه می کنند نفوذ بی ثبات کننده ایران و سوریه را در می یابند."

دولت آقای بوش ایران و سوریه را به کمک به گروه های مخالف صلح خاورمیانه و تلاش برای بی ثبات کردن عراق متهم می کند اما این دو کشور اتهام های آمریکا را رد کرده و سیاست های این کشور را عامل ناآرامی ها در منطقه می دانند.

آقای بوش در پاسخ به این سوال که آیا مذاکرات مستقیم با ایران و سوریه به کاهش تنش ها منجر نمی شود گفت تهران و دمشق موضع او را می دانند و جایی برای گفتگوی بیشتر نیست.

وی گفت در اوایل دوره ریاست جمهوری خود با اعزام مقام های ارشد آمریکایی به سوریه به دولت آن کشور یادآور شد که اگر خواهان روابط بهتر با آمریکاست باید از حمایت از آنچه او "گروه های افراطی" خواند دست بردارد اما پاسخی از سوریه دریافت نکرد.

جورج بوش اظهار داشت اگر ایران نیز خواهان رابطه با آمریکاست باید غنی سازی اورانیم را به نحو قابل تاییدی متوقف کند تا به این ترتیب امکان مذاکره در چهارچوب سازمان ملل متحد وجود داشته باشد.

کمک به دولت لبنان

جورج بوش همچنین گفت آماده است به ارتش لبنان کمک کند تا بتواند حزب الله لبنان را خلع سلاح کند.

وی جنبش حزب الله را، که از سوی ایران و سوریه حمایت می شود، متهم کرد علیه مردم لبنان وارد عمل شده است.

در جریان درگیری های اخیر بین حزب الله و حامیان دولت لبنان تاکنون حداقل 60 نفر کشته شده اند.

لبنان در روزهای اخیر شاهد خشونت بارترین درگیری بین گروه های مختلف از زمان پایان جنگ داخلی پانزده ساله این کشور در سال 1990 محسوب می شود.

آقای بوش گفت تا زمانی که حزب الله مسلح است، امکان استقرار یک جامعه با ثبات در لبنان وجود ندارد.

مصاحبه با بی بی سی در آستانه دومین و احتمالا آخرین سفر جورج بوش به خاورمیانه در مقام ریاست جمهوری آمریکا انجام شد.

وی روز چهارشنبه این هفته وارد اسرائیل می شود و پس از آن از کشورهای عربستان سعودی و مصر نیز دیدن می کند.

رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد وضع موجود بین اسرائیل و فلسطینی ها غیرقابل قبول است و او تلاش می کند که تا پیش از پایان سال جاری دو طرف به توافقی دست یابند.

وی همچنین گفت شواهد روشنی دال بر کمک کره شمالی به سوریه برای ساخت یک رآکتور اتمی وجود دارد.

اسرائیل در سال گذشته تاسیساتی را در داخل خاک سوریه بمباران کرد و ماه گذشته مقامات اطلاعاتی آمریکا گفتند که سوریه با کمک کره شمالی در صدد ایجاد یک رآکتور اتمی برای مقاصد نظامی در این محل بود.

کره شمالی و سوریه این اتهام را رد کرده اند و دولت سوریه گفته است که محل بمباران شده یک ساختمان متروک متعلق به ارتش این کشور بوده است.