ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 10.05.2008, 19:29
توهین به مراجع نواندیش شیوه‌ای برای حفظ قدرت است

آفتاب: عبدالله مومنی، سخنگوی سازمان دانش‌آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحکیم وحدت) با اشاره به برخی اهانت‌های اخیری که به آیت‌الله صانعی صورت گرفته است، گفت: «نهاد مرجعیت شیعه در طول تاریخ خود، همواره برای استقلال از حکومت‌ها کوشش کرده و بی‌اعتنایی به خواست استقلال مرجعیت و جایگاه مراجع در جامعه، بی‌حرمتی به جایگاه آنها و نقض استقلال آنهاست».

وی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب ضمن تاکید بر لزوم حفظ شان مراجع تقلید و تقدیر از عملکرد آیت الله صانعی اضافه کرد:‌ «مراجع در جامعه ما همواره از احترام و جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده‌اند و به دلیل همین جایگاه، رژیم مستبد شاه نیز در اوج قدرت خود، توان تعرض به حریم مرجعیت شیعه و توهین به آن را نداشته است».

مومنی افزود: «متاسفانه طی سال‌های اخیر، بر خلاف انتظار و به‌رغم انقلاب اسلامی و شکل‌گیری حکومت دینی، تنها به دلیل گسترش دین‌ابزاری در میان برخی گروه‌های سیاسی شیوه توهین به مراجع باب شده که می‌توان این شیوه را حربه‌ای برای حفظ قدرت تلقی کرد».

وی ادامه داد: «امروز شاهدیم که توهین به ساحت مرجعیت و مقام مراجع شیعه و به ویژه مراجع نواندیش و مردمی نه از سوی نیروهای غیرمذهبی که از ناحیه مدعیان دفاع از ارزش‌های دینی صورت می‌گیرد».

سخنگوی ادوار تحکیم وحدت در ادامه با تاکید بر اینکه "توهین‌هایی که به مراجع در طول سال‌های اخیر صورت می‌گیرد، در دوره‌های مختلف و حاکمیت‌های گوناگون بی‌سابقه بوده است"‌، گفت: «ایجاد محدودیت برای بیوت برخی مراجع و حصر آنها و توهین صریح به مراجع مستقل تقلید در رسانه‌های وابسته به بیت‌المال از جمله این برخوردهای تند و اهانت‌آمیز بوده و نشانه نگرش ابزاری برخی مراکز قدرت به دین و نهاد مرجعیت است».

وی با اشاره به این مطلب که "توهین‌ها و هتک حرمت‌هایی که اخیرا در حق آیت‌الله صانعی صورت گرفته، در همین راستا ارزیابی می‌شود"،‌ افزود: «درباره ابعاد فقهی فتاوای مراجع و شخص آیت‌الله صانعی کارشناسان باید نظر دهند و مراجع نیز به عنوان کسانی که مورد احترام جامعه هستند، می‌توانند با برخورد مناسب و پذیرش‌ نقدهای مودبانه که با حفظ حرمت باشد، برای جامعه و مسئولان به الگوهای نقدپذیری تبدیل شوند».

مومنی در ادامه به موضوع حدود شرعی که وسیله توهین به آیت‌الله صانعی قرار گرفته، اشاره کرد و گفت: «مسئله حدود جزو مسایل سابقه‌دار در فقه شیعه است و آنچه آیت‌الله صانعی در این زمینه مطرح کرده، در میان برخی فقهای دیگر هم معتقدان و طرفدارانی دارد».

وی خاطرنشان کرد: «اینکه چگونه افراد بدون تخصص و تنها به دلیل استقلال این مراجع و طرح نظرات و فتاوای‌شان که جهت کارآمدی و سازگاری دین با حقوق انسان‌‌ها مطرح می‌شود، به آنها توهین کنند،‌ جای سوال جدی است».

سخنگوی ادوار تحکیم وحدت تاکید کرد:‌ «باید پرسید اگر آزادی بیان برای مراجع وجود نداشته باشد و ایشان نتوانند نظرات خود را بدون ترس و واهمه از توهین بیان کنند، پس این آزادی‌ها برای چه کسانی به رسمیت شناخته می‌شود».

مومنی تصریح کرد:‌ «فتاوای مراجع نواندیش،‌ پیش‌رو و مترقی‌ای چون آیت‌الله صانعی می‌تواند گشاینده مشکلات امروز جامعه بوده و اهتمام ایشان به طرح مباحث جدید و پاسخگویی به شبهات می‌تواند تضمین‌کننده و تلطیف‌بخش گرایشات دین‌مدار باشد».

وی با بیان این مطلب که "نوع نگرش آیت‌الله صانعی می‌تواند موجب جذب قشرهای مختلف جامعه به دین سازگار با حقوق انسان‌ها شود"،‌ ادامه داد:‌ «طبعا باید از این دیدگاه‌ها استقبال شود ولی متاسفانه شاهد اتفاقات دیگری هستیم که سوالات بسیاری را نسبت به برخورد دوگانه مسئولان و متولیان امور با توهین‌کنندگان به مراجع تقلید پیش رو می‌گذارد».

عبدالله مومنی در پایان گفت: «گویا در منطق برخی نهادها و مسئولان، مراجع تقلید نیز به مراجع درجه یک و دو تقسیم می‌شوند و علما نیز از نظر حریم و حرمت متفاوت تلقی می‌گردند».