ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 07.05.2008, 15:49
مرحله دوم انتخابات مجلس هشتم ناسالم بود


كمیته دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه با پایان یافتن مرحله دوم انتخابات مجلس هشتم و اعلام نتایج آن اطلاعیه‌ای صادر كرد. متن كامل اطلاعیه به شرح زیر است:

به نام خدا
برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس هشتم و اصرار بر ادامه تخلفات مرحله نخست

مرحله دوم انتخابات مجلس هشتم نیز با اعلام نتایج آن در حوزه‌های برگزار شده، به پایان رسید. پس از تایید صحت برگزاری انتخابات در قریب به اتفاق حوزه‌ها توسط شورای نگهبان- كه بر خلاف رویه این نهاد در اغلب دوره‌های پیش، در كوتاه‌ترین زمان ممكن و بدون اعتنا به اعتراض‌ها و شكایت‌های وارده، انجام شد- مرحله دوم انتخابات نیز در ادامه روند ناسالم و غیرآزاد و ناعادلانه پیشین برگزار شد.

سیاستگذاران، مجریان و خصوصا ناظران انتخابات مزبور، در حالی این فرآیند را تكمیل كردند كه به درخواست‌ها و اعتراض‌های برخی نامزدها و احزاب برای بازشماری آرا و نیز ارائه اطلاعات و آمار صندوق‌های رای (شامل كل آرای ماخوذه، آرای صحیح، آرای فرد فرد نامزدهای راه‌یافته به مرحله دوم و پیروز در مرحله نخست) پاسخ لازم و قانع‌كننده، ندادند.

قابل توجه آنكه فردای برگزاری مرحله دوم انتخابات، وزیر كشور دولت نهم، به عنوان مسوول برگزاری این انتخابات تصریح می‌كند كه «قوانین انتخاباتی ضعف‌هایی دارد. من نقدهای جدی به نظام نظارتی در كشور دارم: این نظام باید شفاف، قانونمند و غیرقابل تغییر باشد و هیچ مرجعی نباید مجاز به تفسیر آن باشد.» (مطبوعات ۸/۲/۱۳۸۷)؛ و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم تاكید می‌كند: «در مراحل نام‌نویسی، تعیین صلاحیت‌ها و رای‌گیری و بخش‌های دیگر، نیاز به اصلاحات واقعی در انتخابات كشور وجود دارد.» (مطبوعات 7/2/1387).

با كمال تاسف مرحله دوم انتخابات به خاطر ابهام‌ها و مشكلات درونی و ساختاری و نگاه امنیتی و غیردموكراتیك حاكم بر آن، منجر به حادثه بسیار تلخ ناآرامی و واقعه اندوه‌بار در ایلام شد؛ كشته‌شدن چند نفر از هم‌میهنان عزیزمان در شهرستان «ایوان غرب» (از جمله ۳ نوجوان ۱۲، ۱۶ و ۱۷ ساله) و زخمی و مجروح شدن چند ده نفر دیگر توسط «هنگ مرزی»، در پی اعتراض هواداران یكی از نامزدها به نتایج اعلام شده، نقطه پایان دردناك و بس ملامت‌بار انتخابات مجلس هشتم محسوب می‌شد.

مرحله دوم انتخابات بدون اعتنای جدی نهادهای نظارتی و اجرایی به اعتراض‌ها و شكایت‌ها نسبت به تخلفات انجام گرفته در روند برگزاری انتخابات، شمارش آرا و نحوه اعلام نتایج مرحله نخست برگزار شد و خاتمه یافت، در حالی كه همین شكایت‌ها و درخواست‌ها در مرحله اخیر نیز مطرح شده كه تاكنون، از سوی مراجع و نهادهای مربوطه، بی‌پاسخ مانده است. از این رو اصلی‌ترین رقبای جناح سیاسی پیروز اعلام شده در انتخابات مجلس هشتم، همچنان نسبت به سلامت انتخابات معترض و شاكی هستند و آن را «مهندسی شده» ارزیابی می‌كنند.

قابل توجه آنكه در مرحله دوم نیز برخی تخلفات، از سوی بعضی تریبون‌های رسمی نیز مورد تاكید قرار گرفت كه اعتراض رئیس میز خانه احزاب- مستقر در وزارت كشور- به برخی تخلفات در حوزه انتخابی تهران از آن جمله است.(مطبوعات8/2/1387).

صرف‌نظر از مشكلات ساختاری و حقوقی نظام انتخاباتی در ایران و مستقل از ایرادات وارد به چگونگی برگزاری انتخابات مجلس هشتم در مرحله نخست (از جمله: اعمال نظارت استصوابی، حمایت برخی از نهادهای ساخت قدرت از یكی از جناح‌های سیاسی اصلی و به‌ویژه همسویی رسانه ملی و نیز نحوه شمارش آرا)، كمیته دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه روند طی شده در مرحله دوم انتخابات مجلس هشتم را در ادامه تخلفات و روند مخدوش و غیرمنصفانه مرحله نخست، انتخاباتی ناسالم، غیرآزاد و ناعادلانه، ارزیابی می‌كند.

كمیته دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه
اردیبهشت 1387