ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 06.05.2008, 21:43
در ایران ۱۵ میلیون نفر زیر خط فقر قرار دارند

روزنامه سرمایه: معاون اقتصادی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبری رییس جمهوری گفت: «طبق شاخص اقتصادی اعلام شده حدود ۲۰ درصد جمعیت زیر خط فقر هستند. این شاخص برای جامعه اسلامی كه اخوت حرف اول را می زند خوب نیست. این با وجودی است كه دولت هر سال چهار تا پنج هزار میلیارد دلار كالاهای اساسی را توزیع می كند اما باز نیز گروهی بهره مند نیستند.»

علی عسگری در میزگرد اقتصاد تشكل های دانشجویی در محل نهاد نمایندگی مقام رهبری در دانشگاه ها افزود: «همچنین بیش از ۶۰ درصد درآمد در اقتصاد دست ۲۰ تا ۳۰ درصد جمعیت است و بقیه درآمد دست افراد دیگر است و این همان توزیع نابرابر فرصت هاست.»

براساس اعلام معاون اقتصادی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبری رییس جمهوری، ۱۴ تا ۱۵ میلیون نفر زیر خط فقر هستند و این اظهار نظر تاییدكننده دیدگاه كسانی است كه معتقدند ۱۵ میلیون فقیر داریم و آمار ۹ میلیون نفری تعداد فقرا كه برخی نهادهای دولتی اعلام كرده اند خوشبینانه است و آمار واقعی فقرا بیش از این رقم است.

در عین حال برخی كارشناسان معتقدند كه تعداد ۱۴ تا ۱۵ میلیون نفر فقیر اعلام شده توسط علی عسگری معاون اقتصادی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبری رییس جمهور، شامل تعداد افرادی است كه زیر خط فقر خشن هستند و تعداد فقرا حدود ۵۰ درصد جامعه است و ۷۰ درصد جامعه با ۴۰ درصد امكانات و درآمد كشور زندگی می كنند و این شكاف شدید طبقاتی و توزیع درآمد نامناسب باعث شده كه افراد فقیر افزایش یابند و طبقه متوسط كوچك شود و گروهی كوچك با درآمد بالا و امكانات زیاد و اكثریت با درآمد كم و فقر زندگی كنند.

بنا به نظر برخی كارشناسان، تعداد فقرا بین ۹ تا ۱۵ میلیون اعلام شده است. عده ای از صاحب نظران تعداد افراد زیر خط فقر خشن یا گرسنگی را دو میلیون نفر و افراد زیر خط فقر را ۱۵ میلیون نفر اعلام كرده اند.
طبق برنامه های دولت، مرجع رسمی اعلام خط فقر كشور، وزارت رفاه است اما به عقیده كارشناسان، با وجود تلاش های صورت گرفته به علت مشكلات ساختاری و نبود آمار و سیستم شناسایی افراد فقیر، وزارت رفاه در سال گذشته و در سال جاری، رقم خط فقر را مشخص نكرده است.

باوجود اعلام آمارهای متفاوتی كه از سوی كارشناسان در مورد خط فقر اعلام شده و برخی از كارشناسان خط فقر مطلق را در تهران ۳۹۵ و در مناطق شهری ۱۶۰ هزار تومان اعلام كرده اند، وزیر رفاه اعلام كرده كه خط شدید فقر۲۸ هزار تومان در ماه یا یك دلار در روز است و اعلام خط فقر و فقر نسبی دردی را دوا نمی كند و ما باید خط فقر خشن را تعریف كنیم.