ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 02.05.2008, 8:33
کاهش آزادی مطبوعات در جهان

رادیو فردا: سازمان غیردولتی «خانه آزادی -Freedom House»، در گزارش سالانه خود اعلام کرد که آزادی مطبوعات در جهان در سال ۲۰۰۷ میلادی، همچنان روند نزولی داشته است.

«خانه آزادی»، از جمله سازمان های غیردولتی آمریکایی است که برای «دموکراسی، حقوق بشر و آزادی های سیاسی» فعالیت می کند و عمده بودجه این سازمان از سوی دولت آمریکا تامین می شود. این سازمان گزارش اخیر خود را در آستانه روز جهانی آزادی مطبوعات (شنبه، ۱۴ اردیبهشت) منتشر کرده است.

در گزارش امسال این سازمان که در واشنگتن مستقر است، از میزان حضونت در برخی کشورها علیه اصحاب مطبوعات ابراز نگرانی شده است.

«خانه آزادی» با اشاره به اینکه عراق و سومالی همچنان خطرناکترین کشورها برای خبرنگاران به شمار میروند نسبت به خشونتها علیه مطبوعات در کشورهای مکزیک، روسیه، فیلیپین، سریلانکا و پاکستان ابراز نگرانی کرده است.

این گزارش همچنین به پیشرفت هایی در عرصه اینترنت و وبلاگ ها در خاورمیانه، به ویژه در ایران و شمال آفریقا اشاره کرده است.

کارلین کارلکار Karlin Karlekar، پژوهشگر ارشد «خانه آزادی» به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که در سال های گذشته، سرکوب های مکرری علیه مطبوعات صورت گرفته است و وضعیت ایران در این خصوص در پایین ترین سطح قرار دارد.

وی با این حال تاکید کرده است که به خاطر وجود ابزارهای انتشار نظرات مانند اینترنت و وبلاگ ها، ایران در میان کشورهایی قرار نگرفته است که از حیث آزادی مطبوعات دارای بدترین شرایط هستند.

گزارش سالانه «خانه آزادی» بدترین کشورها از نظر آزادی رسانه ای را کره شمالی و میانمار یا برمه معرفی کرده است.

کوبا، لیبی، ترکمنستان، ازبکستان، بلاروس، زیمبابوه و گینه استوایی نیز از نظر آزادی مطبوعات در بدترین وضعیت ارزیابی شده اند.

جنیفر ویندسور Jennifer Windsor، مدیر اجرایی «خانه آزادی» در اطلاعیه ای که همراه گزارش سالانه این سازمان انتشار یافته نوشته است: «در برابر هر گام رو به جلویی که سال گذشته در راه آزادی مطبوعات برداشته شده، دو گام به عقب وجود داشته است.»

در گزارش سالانه «خانه آزادی» وضعیت آزادی رسانه ای در ۱۹۵ کشور و منطقه بررسی شده است و از آن میان، ۷۲ کشور از نظر چگونگی کارکرد رسانه ها و خبرنگاران، «آزاد»، ۵۹ کشور، «به طور جنبی آزاد» و ۶۴ کشور، «بی بهره از آزادی رسانه ای» ارزیابی شده اند.

سازمان «خانه آزادی» که در سال ۱۹۴۱ میلادی کار خود را آغاز کرد از سال ۱۹۸۰ میلادی هر سال وضعیت آزادی رسانه ها و خبرنگاران در جهان را ارزیابی می کند و گزارش می دهد.