ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 02.05.2008, 8:17
سفر مقام‌های عراق به تهران با مدارکی علیه ایران

به گزارش خبرگزاری‌ها، یک هیات بلندپایه سیاسی عراق به تهران سفر کرده تا شواهدی از «تجهیز و آموزش شبه‌نظامیان شیعه در عراق» در ایران را به مقام‌های جمهوری اسلامی ایران ارائه دهند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس یک مقام دولت عراق که نخواست نامش فاش شود روز پنجشنبه گفت، این هیات شامل پنج سیاستمدار بلندپایه شیعه عراق است و همراه خود «اسناد، گزارش اعترافات و تصاویری» را با خود به تهران برده‌اند که نشان‌دهنده آن است که ایران به عرضه تسلیحات به جنگجویان ضددولتی عراق پرداخته و به آموزش آنان ادامه می دهد.

این مقام دولتی عراق همچنین گفت، هیات عراقی شواهد عینی از تجهیزاتی را که مربوط به نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، به مقامات ایران نشان خواهند داد.

بنا به گزارش آسوشیتدپرس «رضا جواد تقی»، از نمایندگان بانفوذ مجلس اعلای اسلامی در پارلمان عراق ضمن تائید سفر این هیات به تهران گفت که هدف از انجام آن بازنگری وضعیت امنیتی عراق و بهبود روابط دوجانبه است.

روز چهارشنبه وزارت دفاع آمريکا اعلام کرده بود که تازه‌ترين «مدارک» مربوط به حمايت تهران از شبه‌نظاميان شیعه را به دولت عراق ارائه کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس مقامات وزارت دفاع آمريکا روز چهارشنبه ۱۱ ارديبهشت ماه در يک نشست خبری اعلام کردند که اين مدارک شامل تسلیحاتی است که تاريخ حک شده روی آنها نشان می‌دهد در سال جاری و در ايران توليد شده‌اند.

پيش از اين روزنامه وال‌استريت ژورنال به نقل از دو تن از فرماندهان ارشد ارتش آمريکا در عراق نوشته بود که نیروهای آمریکایی محموله‌ای از سلاح های ساخت ايران را کشف کرده‌اند که تاريخ حک شده بر روی آن ها نشان می‌دهد اخيراً در ايران ساخته شده‌اند.



گيتس: سفر هيئت عراقی به ايران گام مهمی است

رادیوفردا: رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا، می گوید: تصميم دولت عراق برای اعزام هيئتی به تهران، گام مهمی در جهت ترغيب ایران به توقف حمايت های تسليحاتی و آموزشی از شبه نظاميان عراقی است.

آقای گيتس در جريان ديدار از يک پايگاه نظامی آمريکا به خبرنگاران گفت: هئيت عراقی با اين هدف به تهران سفر کرده است تا مقامات ايران را «وادار کند تا يکی گزينه ها را انتخاب کنند: آيا آنها خواهان همکاری با دولت عراق هستند، يا می خواهند دولت عراق را سرنگون کنند».

وزير دفاع آمريکا با استقبال از اقدام نوری المالکی، نخست وزير عراق، در اعزام يک هيئت به ايران، تاکيد کرد: پيش بينی در خصوص موفقيت سفر اين هيئت مشکل است.

در همين حال، محمد علی حسينی سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، شامگاه روز پنجشنبه با تاييد خبر سفر هيئت عراقی گفت:« مقامات ايرانی در راستای کمک به حل و فصل اختلافات و درگيری‌های موجود در عراق و جلوگيری از ادامه آن، بااين هيئت گفت وگو می‌کنند»

سخنگوی وزارت امور خارجه ايران با اشاره به اين که « تهران همواره بر ثبات و امنيت عراق تاکيد داشته است»، گفت:«پذيرش اين هيات عراقی نيز در راستای همين هدف و اقدامات گذشته ايران برای تامين ثبات و امنيت در عراق است».

این در حالی است که مقام های آمريکايی در ماه های اخير بر شدت اتهام های خود به تهران افزوده اند و ايران را متهم می کنند که با ارسال اسلحه و مواد منفجره پرقدرت برای شبه نظاميان و آموزش نظامی آنها به نا آرامی ها در عراق دامن می زند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ايران در واکنش به اين اتهامات روز پنجشنبه بار ديگر تاکيد کرد عامل خشونت های عراق حضور نيروهای نظامی آمريکايی و «تروريست» ها در این کشور است.

فشار بر تهران

در حالی که ایران هرگونه حمایت نظامی از شبه نظامیان را رد می کند، سامی عسکری، یک مقام ارشد پارلمان عراق روز پنج شنبه گفت: «ائتلاف عراق یکپارچه تصمیم گرفته است تا هیئتی را برای فشار بر دولت ایران جهت متوقف کردن تامین مالی و حمایت از گروه های مسلح اعزام کند.»

ائتلاف یکپارچه عراق در برگیرنده احزاب و گروه های شیعه حامی نوری مالکی است.

جلال الدین صغیر، دیگر عضو ائتلاف عراق یکپارچه نیز گفت که اعزام این هیئت پس از آن صورت گرفت که «اوضاع امنیتی عراق به صورت جدی بدتر شده است.»

وی افزود: «این هیئت از حکومت ایران خواهد خواست تا به حمایت از دولت نوری مالکی و تقویت ثبات در عراق ادامه دهد.»

جلال الدین صغیر، هرگونه مذاکره با مقتدا صدر، رهبر سپاه مهدی را تکذیب کرده است.

اما شیخ صالح عبیدی، سخنگوی جنبش صدر در شهر نجف گفته است قانونگذاران عراقی قرار است که با این روحانی تندرو شیعه ملاقات کنند.

وی گفت: «نمایندگان پارلمان عراق به سرپرستی شیخ خالد عطیه، به ایران رفته اند تا با صدر و سایر رهبران جنبش صدر در این کشور دیدار کرده و راهی برای بیرون آمدن از بحران پیدا کنند.»

این در حالی است که یک دستیار ارشد مقتدی صدر به خبرگزاری فرانسه گفته است: مقتدی صدر با این هیئت ملاقات نخواهد کرد.

مقام های آمریکایی بارها اعلام کرده اند که مقتدی صدر در ایران به سر می برد ولی ایران در این زمینه واکنشی نشان نداده است.

این نخستین بار است که یک دستیار مقتدی صدر حضور وی را در ایران تایید کرده است.

آمریکا ایران را متهم می کند با تسلیح و آموزش شبه نظامیان شیعه عراقی به خشونت های در این کشور همسایه دامن می زند.

تهران که به عنوان پشتیبان اصلی شبه نظامیان وابسته به مقتدا صدر، روحانی تندروی شیعه معرفی شده است اتهام های وارده را رد کرده و می گوید که از ثبات در عراق پشتیابی می کند.

دولت آقای مالکی اواخر ماه مارس عملیات گسترده ای را برای مقابله با نیروهای وابسته به مقتدی صدر در بصره آغاز کرد و بر خواست خود مبنی بر خلع سلاح سپاه مهدی پافشاری کرد.

ژنرال قاسم موسوی، سخنگوی دولت عراق در امور امنیتی بغداد، هفته جاری در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که نیروهای این کشور در چهار هفته گذشته موشک ها و سلاح های سنگین ساخت ایران در پایتخت ضبط کرده اند.

وزارت دفاع عراق نیز روز چهارشنبه از به نمایش گذاشتن سلاح های ضبط شده از شبه نظامیان شیعه در درگیری های بصره خبر داد.

مقام های وزارت دفاع آمريکا نیز روز چهارشنبه در یک نشست خبری اعلام کردند که تازه ترين مدارک مربوط به حمايت تهران از شبه نظاميان در عراق به دولت این کشور ارائه شده است.

مقام های وزارت دفاع آمريکا می گویند اين مدارک شامل سلاح هايی است که تاريخ های حک شده روی آنها نشان می دهند در سال جاری و در ايران توليد شده اند.

اين جنگ افزارها که طی ماه های گذشته توسط نيروهای آمريکايی در عراق کشف شده شامل خمپاره، راکت، سلاح های کوچک، بمب های کنار جاده ای و بمب های زره شکن است.

ژنرال جان ستلر، مدير استراتژی، طرح ها و سياست روسای ستاد مشترک نيروهای مسلح آمريکا در اين نشست خبری گفت: « اين مدارک هم اينک در دست نوری مالکی، نخست وزير عراق است. مدارکی که نشان خواهد داد آيا دولت ايران به وی دروغ گفته است يا خير.»