ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 01.05.2008, 12:21
آمریکا مدارک «مداخله ایران در عراق» را ارائه داد

رادیوفردا: وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که تازه ترین مدارک مربوط به حمایت تهران از شبه نظامیان در عراق را به دولت عراق ارائه کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس مقامات وزارت دفاع آمریکا روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه در یک نشست خبری اعلام کردند که این مدارک شامل سلاح‌هایی است که تاریخ های حک شده روی آنها نشان می دهند در سال جاری و در ایران تولید شده اند.

این جنگ افزارها که طی ماه های گذشته توسط نیروهای آمریکایی در عراق کشف شده شامل خمپاره، راکت، سلاح های کوچک، بمب های کنار جاده ای و بمب های زره شکن است.

ژنرال جان ستلر مدیر استراتژی، طرح ها و سیاست روسای ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا در این نشست خبری گفت: « این مدارک هم اینک در دست نوری مالکی، نخست وزیر عراق است. مدارکی که نشان خواهد داد آیا دولت ایران به وی دروغ گفته است یا خیر.»

ارتش آمریکا تا کنون چندین بار ایران را به تامین سلاح برای شبه نظامیان عراق و همچنین آموزش و پشتیبانی از آنان برای دامن زدن به خشونت ها در عراق متهم کرده است.

اما ایران همواره این اتهامات را رد کرده و می گوید آرامش در عراق در راستای منافع ایران است. همزمان دولت ایران با دولت عراق که اکثریتی شیعه آن را اداره می کنند، رابطه بسیار دوستانه ای دارد.

ایران همچنین آمریکا را به عنوان عامل نا آرامی در عراق معرفی می کند.

مقامات ارشد پنتاگون گفته‌اند که این مدارک را در اختیار دولت عراق می گذارند و در نهایت بغداد باید تصمیم بگیرد که در این باره چه واکنشی نشان دهد.

مقامات پنتاگون در حالی از وجود این مدارک خبر می دهند که دولت ایران متعهد شده است از ورود شورشیان و تسلیحات از مرزهای ایران به عراق جلوگیری کند.

یکی از مقامات پنتاگون که تمایلی به اعلام نام خود نداشت اعلام کرده است که تاخیر پنتاگون در علنی ساختن این مدارک فرصت دادن به عراقی ها برای گفتگوی مستقیم با تهران درباره این مسئله است.

پیش از این روزنامه وال استریت ژورنال در تاریخ ششم اردیبهشت ماه به نقل از دو تن از فرماندهان ارشد آمریکا در عراق اعلام کرده بود که ارتش آمریکا در عراق محموله ای از سلاح های ساخت ایران کشف کرده است که تاریخ های حک شده روی آن ها نشان می دهند اخیراً در ایران ساخته شده اند.

اما به گفته این مقام رسمی هنوز مشخص نیست که آیا دولت ایران برای گفتگو درباره این مدارک موافقت کرده است یا خیر.

در همین حال، مایکل هیدن مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه در جریان یک سخنرانی در دانشگاه ایالتی کانزاس در پاسخ به پرسش یک دانشجو گفت: «سیاست دولت ایران کمک به کشتن آمریکاییان در عراق است.»

آقای هیدن همچنین گفت که به نظر او این سیاست ایران در بالاترین سطح دولتی تایید شده است.