ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 29.04.2008, 19:27
کوبا اجرای حکم اعدام را متوقف کرد

بی‌بی‌سی: رائول کاسترو، رهبر جدید کوبا، همراه با اعلام رعایت برخی آزادی های فردی، دستور داده اجرای احکام اعدام متوقف شود.

رهبر جدید کوبا، که در ماه فوریه سال جاری رسما جانشین فیدل کاسترو، برادر خود شد، در سخنانی در جلسه کمیته مرکزی حزب حاکم کمونیست که مستقیما از تلویزیون این کشور پخش می شد، گفت که شورای دولتی به دلایل بشردوستانه و نه به خاطر فشار خارجی تصمیم گرفته است اجرای احکام اعدام را متوقف کند.

براساس این تصمیم، مجازات محکومین به اعدام تخفیف می یابد و آنان به جای تیرباران، به دوره‌های زندان از حبس ابد تا سی سال حبس محکوم می شوند.

آقای کاسترو در عین حال افزود که مجازات اعدام از قوانین کیفری کوبا حذف نمی شود زیرا، به گفته وی، چنین اقدامی اشتباه و غیرمسئولانه خواهد بود.

رهبر کوبا گفته است که نمی توان تاثیر مجازات مرگ در جلوگیری از اقدامات "تروریست های واقعی و مزدوران خودفروخته امپریالیسم" را انکار کرد.

رائول کاسترو همچنین تاکید کرده است که یک شهروند خارجی که به جرم بمب گذاری در هتلی در کوبا در دهه 1990 به طور غیابی و یک شهروند کوبایی که به جرم اقدام به قتل در جریان نفوذ مسلحانه به کوبا به مرگ محکوم شده اند مشمول تخفیف در مجازات اعدام نخواهند شد.

پرونده شهروند کوبایی هنوز در دادگاه تجدید نظر در دست بررسی است و در صورت ابرام حکم، وی قاعدتا اعدام خواهد شد.

با وجود صدور احکام اعدام در کوبا، از سال ۲۰۰۰ تا کنون این احکام تنها در مورد سه نفر، که در ارتباط با ربودن قایق برای فرار از کوبا به مرگ محکوم شده بودند، به اجرا گذاشته شده اما دولت این کشور برای لغو مجازات اعدام تحت فشار سازمان های مدافع حقوق بشر قرار داشته است.

رائول کاسترو در همین سخنرانی تصمیم خود را برای تشکیل کنگره حزب کمونیست کوبا در آینده نزدیک اعلام داشت هر چند تاریخ برگزاری این کنگره را تعیین نکرد.

کنگره حزب کمونیست، که تنها حزب شناخته شده و مجاز در کوبا محسوب می شود، معمولا برای تایید تصمیم های راهبردی رهبران این کشور تشکیل می شود اما از سال ۱۹۹۷ این کنگره برگزار نشده است.

رهبری جدید و اصلاحات

در حالیکه کنگره سال ۱۹۹۱، که همزمان با سقوط نظام های کمونیستی در اروپا تشکیل یافته بود، اصلاحات مختصری را در زمینه های اقتصادی تصویب کرد، در کنگره سال ۱۹۹۷ عملا هیچ طرح قابل توجهی بررسی و تصویب نشد.

رائول ظاهرا در نظر دارد در وضعیت باقیمانده از دوران فیدل تغییراتی دهد.

احتمالا کنگره حزب در سال آینده تشکیل خواهد شد و انتظار می رود برخی اصلاحات اجتماعی و اقتصادی مورد نظر آقای کاسترو را تایید کند.

رائول کاسترو از زمان آغاز ریاست جمهوری اصلاحاتی را در کشور به اجرا گذاشته و از مردم کوبا خواسته است تا با بررسی کمبودهای اجتماعی، راه هایی را برای بهبود شرایط کشور ارائه دهند.

همچنین، در ماه های اخیر، دولت کوبا برخی محدودیت ها، از جمله در زمینه منع استفاده از تلفن همراه و ورود شهروندان به هتل های خاص جهانگردان خارجی را لغو کرده است.

رائول کاسترو تصمیم خود به اجرای برخی اصلاحات اقتصادی محدود را نیز اعلام داشته که از جمله شامل افزایش حقوق گروهی از کارمندان دولت و اجازه به کشاورزان و شرکت های خصوصی برای بهره برداری از زمین های بلا استفاده جهت کشت اقلام کشاورزی بوده است.

وی هنگام اعلام تصمیم به تشکیل کنگره حزب کمونیست گفت که لازم است اعضای حزب مسیر حرکت کوبا در آینده را تعیین کنند به نحوی که شرایط مناسبی برای اداره امور توسط نسل آینده فراهم آید.

در دوره جنگ سرد، کوبا به دلیل اهمیت سوق الجیشی برای اتحاد شوروی، از کمک های سخاوتمندانه آن کشور برخوردار بود اما از اوایل دهه ۱۹۹۹ و سقوط نظام های کمونیستی، این کشور با شرایط اقتصادی نامناسبی دست به گریبان بوده است.

فیدل کاسترو، رهبر سابق کوبا، در ماه ژوئیه سال ۲۰۰۶ به دلیل بیماری اختیارات گسترده خود را به طور موقت و تا زمان بهبودی به برادر خود رائول، که ۷۷ سال سن دارد، تفویض کرد و با ادامه بیماری، در ماه فوریه سال جاری، رسما از سمت های خود کناره گرفت.

مجمع ملی کوبا، که نقش پارلمان این کشور را برعهده دارد، در همان ماه رائول کاسترو را به سمت رئیس شورای دولتی - یا رئیس جمهور - کوبا انتخاب کرد.

وی همچنین سمت های رهبری حزب کمونیست، عضویت در هیات رئیسه دفتر سیاسی حزب و فرماندهی کل نیروهای مسلح را نیز در دست گرفته است.