ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 24.04.2008, 9:45
‘ایران در عراق به دنبال شکست جمهوریخواهان آمریکاست’


بی‌بی‌سی: موفق ربیعی، مشاور امنیت ملی دولت عراق در مصاحبه ای که روز چهارشنبه 23 آوریل در روزنامه عربی الشرق الاوسط چاپ شد، ایران را متهم کرد که در مبارزه با القاعده با عراق همکاری نمی کند و به دنبال استقرار حکومتی شیعه در عراق است که دنباله رو ایران باشد.

موفق ربیعی که خود شیعه مذهب است و تبار ایرانی نیز دارد، ضمن تأکید بر اینکه بخش بزرگی از تسلیحات گروههای شبه نظامی در عراق از ایران وارد این کشور می شود به روزنامه الشرق الاوسط گفته که ایران می تواند مانع از ورود این سلاحها به عراق باشد و نقش بسیار بیشتری در حفظ امنیت عراق ایفا کند اما این کار را به مصلحت خود نمی بیند.

به اعتقاد آقای ربیعی، ایران مصلحت خود را در برقراری حکومت شیعه دنباله رو خود در عراق می بیند اما چنین چیزی تحقق نخواهد یافت چراکه شیعیان عراق عرب هستند، به عرب بودن خود افتخار می کنند و کشورشان را بخشی جدایی ناپذیر از "امت عربی" می دانند.

در مورد القاعده که دولتهای عراق و آمریکا آن را مسئول بخش عمده ای از نا امنی و بی ثباتی در عراق می دانند، آقای ربیعی با اشاره به اینکه حدود یکصد تن از اعضای برجسته القاعده در ایران در بازداشت به سر می برند به الشرق الاوسط گفته که ایران سیاست چندگانه و پیچیده ای در قبال القاعده دارد.

به گفته این مقام عراقی، در میان اعضای برجسته القاعده که در ایران بازداشت شده اند، شهروندان سعودی، مراکشی، یمنی و الجزایری وجود دارد که عده ای از آنها در حبس خانگی به سر می برند اما امکان ارتباط تلفنی با خارج را دارند.

وی گفته که دولت عراق خواهان اطلاعاتی در مورد اعضای زندانی القاعده در ایران شده تا در جهت تعقیب اعضای این شبکه در عراق مورد استفاده قرار دهد اما ایرانیها این درخواست را رد کرده و کمکی برای مقابله با القاعده در عراق نکرده اند.

موفق ربیعی به دو گروه اسلامگرای کرد انصار الاسلام و انصار السنة اشاره کرده که به ارتباط با القاعده متهمند و گفته که ایران بر خلاف خواست دولت عراق به اعضای این دو گروه اجازه می دهد آزادانه به کردستان عراق رفت و آمد کنند.

وی خواستار همکاری میان عراق و کلیه دولتهای همسایه اش برای مقابله جدی با تروریسم شده و گفته که همان گونه که ایران به دنبال سرکوب گروه کرد پژاک و سازمان مجاهدین خلق است که هر دو در عراق مستقرند، عراق نیز خواهان سرکوب القاعده و دیگر گروههای تندروست.

مشاور امنیت ملی عراق همچنین در این مصاحبه ایران را مسئول رودررو قرارگرفتن گروه تحت رهبری مقتدی صدر، روحانی تندرو شیعه با دولت عراق دانسته است.

موفق ربیعی به درگیریهای اخیر میان پیروان مقتدی صدر (موسوم به سپاه مهدی) با نیروهای دولتی عراق در بصره و شهرک صدر بغداد اشاره کرده و با متوجه ساختن مسئولیت این درگیریها به ایران گفته هدف ایران از رودررو قراردادن سپاه مهدی و دولت عراق، جلوگیری از پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا بوده است.

وی توضیح نداده که رویارویی گروه مقتدی صدر و دولت عراق و درگیری در بصره و بغداد چگونه می تواند بر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تأثیر بگذارد، اما به نظر می رسد مقصود او این باشد که ایران به دنبال ناکام گذاشتن توافق میان گروه مقتدی صدر و دولت عراق برای کنار گذاشتن اسلحه بوده که می تواند تأثیر مثبتی بر تلاش آمریکاییها برای ایجاد ثبات و امنیت بگذارد و به سود دولت کنونی ایالات متحده تمام شود که در دست جمهوریخواهان قرار دارد.

این در حالی است که در زمانی که درگیری میان هواداران مقتدی صدر و نیروهای دولتی عراق در بصره و شهرک صدر جریان داشت، ایران رسماً خواهان پایان درگیری و مذاکره و تفاهم میان طرفین بود.

ایران همچنین اتهاماتی که دولت آمریکا و برخی مقامات عراقی مطرح می کنند و این کشور را به دست داشتن در بی ثباتی و نا امنی در عراق متهم می کنند بارها رد و تأکید کرده که بر خلاف این اتهام، برای ایجاد ثبات و امنیت در عراق تلاش می کند و حامی دولت عراق است.

اتهام دخالت ایران در امور عراق به صورت رسمی از موضع دولت عراق مطرح نمی شود اما برخی مقامات و سیاستمداران این کشور، که عمدتاً از اعراب سنی مذهبند پیوسته این اتهام را از طریق رسانه ها مطرح می کنند.

موفق ربیعی از انگشت شمار مقامات شیعی و بلندپایه ترین آنان است که به دخالت غیرسازنده ایران در عراق اعتقاد دارد.

آقای ربیعی خود از شیعیان اسلامگراست و از پیروان سیدمحمدباقر صدر، فقیه و رهبر سیاسی معاصر شیعه است که مدت کوتاهی پس از روی کارآمدن حکومت جمهوری اسلامی در ایران، به دستور صدام حسین همراه با خواهرش زندانی و کشته شد.

وی همچنین عضو حزب الدعوه عراق بوده که تحت حمایت ایران قرار داشت و برای برقراری حکومت اسلامی در عراق فعالیت می کرد اما در سال 1996 از این حزب جدا شد.

موفق ربیعی هم اکنون عهده دار برنامه ریزی انتقال مسئولیت امنیت عراق از نیروهای آمریکایی به ارتش عراق است.