ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 21.04.2008, 9:58
سفر کارشناسان آژانس به ایران

اولی هاینونن، معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به همراه شماری دیگر از کارشناسان آژانس روز دوشنبه، ۲۱ آوریل وارد تهران شدند تا با مقام‌های ایران درباره‌ی پروژه‌های تحقیقاتی احتمالی آن کشور برای تولید سلاح اتمی گفتگو کنند. آژانس می‌خواهد بداند میان پروژه‌های فراوری اورانیوم و آزمایشات انفجاری و تکنولوژی موشکی ایران چه ارتباطی وجود وارد.

در ماه‌های اخیر وجود برخی پروژه‌های تحقیقاتی و آزمایش‌های انجام شده به ایران نسبت‌داده شده که کارشناسان آژانس احتمال می‌دهند با برنامه‌ی تولید سلاح هسته‌ای مرتبط باشند. پروژه‌ی تغيير ساختمان یک موشک به شکلى مناسب برای حمل کلاهک و آزمایش انفجار در عمق ۴۰۰ متری زمین از این جمله‌ی این پروژه‌ها هستند.

محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در آخرین گزارش خود که در ماه فوریه‌ی گذشته منتشر شد، تاکید کرد این گونه فعالیت‌ها و تحقیقات در کار پژوهش و ساخت سلاح اتمی اهمیت بسیار دارند.

میلسا فلمینگ، سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هدف هاینونن و کاشناسان همراه وی را گفت و گو با مقام‌های ایران درباره پرسش‌های مطرح در خصوص برنامه‌های احتمالی تولید تسلیحات هسته‌ای اعلام کرده است.

هاينونن روزهاى دوشنبه و سه‌شنبه، ۲۱ و ۲۲ آوریل در تهران خواهد بود و هرمن ناکارت، رئيس اجرايى پادمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، همراه وى در اين سفر است.

بنابرگزارش‌ها، اسناد و نقشه‌هایی که در این زمینه در اختیار آژانس است، بخشی از طریق سازمان‌های اطلاعاتی کشورهای مختلف بدست آژانس رسیده، بخشی دیگر، حاصل بررسی‌ها و بازدیدهای نمایندگان آژانس بوده و یک قسمت هم در یک کامپیوتر دستی یافت شده که در ایران بدست آمده است . ایران صحت این مدارک را رد می‌کند وآنها را «تقلبی» می‌داند، ولی تاحال کاری در جهت روشن ساختن این موضوع انجام نداده است.

یکی از دیپلمات‌های نزدیک به آژانس می‌گوید: «اگر این مدارک واقعاً تقلبی هستند، تهران باید کمک کند که تقلبی بودن آن‌ها به اثبات برسد.»