ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 18.04.2008, 8:01
تهدید ایران به تحریم‌های جدید

ایران امروز: مناسبات دیپلماتیک میان جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا و گوردون براون، نخست‌وزیر بریتانیا سرد است، با این‌حال، در موضوع ایران رهبران هر دو کشور اتفاق نظر دارند. در دیدار این دو در کاخ سفید، جورج بوش ادعاهای ایران در این باره را که برنامه‌ی اتمی‌ آن کشور اهداف غیرنظامی دارند، بار دیگر زیر علامت سئوال برد. بوش گفت، دولت ایران «غیرقابل اعتماد» است.

رئیس جمهور آمریکا در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: حتی اگر ایران در برنامه‌ی اتمی خود واقعا در پی بدست آوردن انرژی باشد، ساده‌لوحانه است که باور کنیم از این توانایی‌ها برای دستیابی به سلاح هسته‌ای استفاده نشود.

جورج بوش افزود: موضع دو کشور آمریکا و بریتانیا در این زمینه روشن است. ما با همکاری با جامعه جهانی به ایران اجازه نخواهيم داد که به توانايی تولید سلاح‌ اتمی دست يابد.

رييس جمهوری آمريکا گفت: من و گوردون براون تهديد را جدی می‌دانیم و اکنون زمان مقابله با آن فرارسيده است.
جورج بوش در عین‌حال تاکید کرد، بحران برنامه‌ی اتمی ایران از طريق ديپلماتيک قابل‌حل است.

نخست‌وزیر بریتانیا نیز در این دیدار در کاخ سفید از تشدید تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران سخن گفت. او گفت، از امر متاسف نیست که اصرار بر تحریم‌های جدید علیه ایران دارد.

براون گفت، تهران درباره برنامه‌های خود به جامعه‌ی جهانی حقیقت را نگفته است. به اعتقاد نخست‌وزیر بریتانیا چون ایران همچنان از توقف غنی‌سازی اورانیوم خودداری می‌کند، اتحادیه اروپا به عنوان اقدامی تنبیهی، باید سرمایه‌گذاری در صعنت گاز ایران را متوقف کند. براون گفت، به نظر من اين پيام روشنی به ایران است که وضعيت کنونی غيرقابل قبول است.

نخست وزير بريتانيا در کنفرانس مطبوعاتی کاخ سفید افزود: من درحال گفت وگو با رهبران اتحاديه اروپا برای تشدید تحريم‌ها عليه ايران هستم.

در مناقشه‌ی اتمی غرب با جمهوری اسلامی ایران، غنی‌سازی اورانیوم نقش مرکزی دارد. شورای امنیت سازمان ملل در چهار قطعنامه‌ای که در دو سال گذشته درباره‌ی برنامه‌ی اتمی ایران تصویب کرده است، خواهان قطع کلیه‌ی فعالیت‌های فرآوری اورانیوم از سوی ایران شده است. ایران اما از این امر خودداری کرده و می‌گوید فعالیت‌اش در این زمینه خلاف مقررات آژانس بین‌الملی انرژی اتمی و قرارداد منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای نیست.

علاوه‌براین ایران مدعی است که اورانیوم غنی‌شده را برای تامین سوخت نیروگاه‌های تولید برق خود نیاز دارد. اما این کشور هنوز چنین نیروگاه‌هایی در اختیار ندارد و سوخت تنها نیروگاه اتمی ایران نیز که در بوشهر در حال تکمیل است، تا ده سال آینده از سوی روس‌ها تامین خواهد شد.