ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 16.04.2008, 8:45
«ایران بزرگ‌ترین چالش آمریکا است»

رادیوفردا: دریاسالار مایکل مولن، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا، روز سه‌شنبه گفت: ایران احتمالا بزرگ ترین چالش آمریکا در منطقه خاورمیانه طی سه تا پنج سال آینده خواهد بود.

دریاسالار مولن گفت: ایران در قلب نارضایتی و اختلال و بی ثباتی در این بخش از جهان قرار دارد.
دریاسالار مایکل مولن که پس از سخنرانی خود دربنیاد هرتیج، یک بنیاد نزدیک به محافظه کاران آمریکا، به پرسش ها پاسخ می داد، افزود:«ارزیابی من این است که ایران مطمئنا همچنان در خط مقدم و مرکز برای حداقل سه تا پنج سال آینده باقی خواهد ماند».

رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا با اشاره به این که در برابر ایران باید همه گزینه های را بر روی میز حفظ کرد، افزود: «اما من نمی گویم که احتمالا این جایی است که رویارویی بعدی ما در آن به وقوع خواهد پیوست».

در همین حال، دریاسالار مولن گفت:«من امیدوارم که در آینده راهی برای گفت وگو با آنها [ایرانی ها] پیدا کنیم تا بتوانیم راهی به سوی جلو بگشاییم. ما چنین رویکردی را با دشمنان خود در گذشته محقق کرده ایم و به همین دلیل باید بتوانیم این کار نیز اکنون انجام دهیم».

جرج بوش رییس جمهوری آمریکا تاکنون هرگونه گفت وگوی مستقیم و گسترده با ایران را مشروط به توقف غنی سازی اورانیوم کرده است.

آمریکا خواهان توقف برنامه هسته ای ایران است و می گوید ایران در صدد است تا به تکنولوژی تولید سلاح هسته ای دست یابد. ایران این اظهارات را رد کرده است.

با این حال، ایالات متحد و ایران تا کنون سه دور گفت وگوی مستقیم رو در رو در سطح سفرای دو کشور بر سر مسئله امنیت و ثبات عراق برگزار کرده اند و توافق خود را با برگزاری دور چهارم این مذاکرات اعلام کرده اند ولی هنوز نتوانسته اند تاریخی را مشخص کنند.

واشینگتن، سپاه قدس، بخش برون مرزی سپاه پاسداران ایران، را متهم می کند که به طور مستقیم به تسلیح و آموزش شبه نظامیان شیعه عراق می پردازد و به خشونت ها در این کشور دامن می زند.

شبه نظامیان شیعه در چند هفته اخیر با نیروهای دولتی در جنوب عراق در گیری شدند. طی این در گیری ها صدها نفر کشته شدند.

دریاسالار مولن درباره درگیری های بصره می گوید این درگیری ها عمق حضور ایران را نشان می دهد که ما پیشتر چنین چیزی را ندیده بودیم.

«مذاکره محدود با ایران»

در حالی که دریاسالار مولن ایران را مرکز چالش ها ی خاورمیانه در چند سال آینده می داند، سناتور هیلاری کلینتون، یکی از دو نامزد حزب دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری امریکا در سال ۲۰۰۸، سیاست های دولت بوش در برابر ایران را «شکست» خورده خواند و خواهان گفت وگو مستقیم، در سطح پایین، با ایران شد.

خانم کلینتون در سخنرانی روز سه شنبه خود کوشید تا موضعی میانه رو تر نسبت به جرج بوش و رقیب خود سناتور بارک اوباما، دیگر نامزد حزب دمکرات، در پیش گیرد.

در حالی جرج بوش مذاکره با ایران را به تعلیق غنی سازی مشروط کرده است، بارک اوباما خواهان گفت وگو مستقیم و رو در رو با رهبران کشورهایی که امریکا انها را دشمن می داند، است.

خانم کلینتون گفت:«شیوه ای که دولت بوش در برابر ایران در پیش گرفته است، شکست خورده است. این شیوه نه تغییری در رفتار ایران ایجاد کرده است و نه نتیجه ای در بر داشته است».

سناتور کلینتون افزود:«در صورتی که به رییس جمهوری برسم،رویکرد چماق و هویچ را در پیش خواهم گرفت و درباره مسایل جاری در سطح پایین با مذاکره خواهم کرد».

در همین زمینه، باراک اوباما هفته گذشته در جریان بررسی وضعیت امنیتی عراق در سنای آمریکا گفته بود که آمريکا بايد برای ايجاد ثبات در عراق، با ايران گفت و گو کند.

باراک اوباما، عضو کميته سياست خارجی سنا، خطاب به ژنرال ديويد پترائوس، فرمانده نيروهای آمريکايی در عراق و رايان کراکر سفير اين کشور در بغداد، گفته بود: «من معتقدم که ما نمی توانيم بدون انجام چنين کاری به اوضاع ثبات بخشيم.»