ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 06.04.2008, 11:40
درخواست انحلال شبه نظامیان عراق

خبرگزاری فارس: شورای سیاسی امنیت ملی عراق از همه احزاب و جریان‌های سیاسی این كشور خواست تا گروههای شبه نظامی وابسته به خود را منحل كنند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، شورای سیاسی امنیت ملی عراق در نشست دیروز خود در بغداد از تمامی احزاب و جریان‌های سیاسی این كشور خواست تا هر چه سریعتر شبه نظامیان وابسته به خود را منحل و سلاح‌هایشان را به دولت تحویل دهند و به فعالیت غیرنظامی مسالمت آمیز به عنوان شرط مشاركت در فرایند سیاسی و انتخابات روی آورند.
این شورا كه رئیس جمهور، نخست وزیر و روسای فراكسیون‌ها در مجلس عراق اعضای آن هستند با صدور بیانیه‌ای در پایان نشست خود بر حمایت قاطع از دولت نوری المالكی و نهادهای امنیتی برای مقابله با شبه نظامیان و قانون‌شكنان وابسته به هر گروهی، تاكید كرد.

در این بیانیه همچنین از نقش نیروهای مسلح در برقراری امنیت و نظم در بصره و سایر استانهای این كشور ستایش و تقدیر شد.

شورای امنیت ملی عراق عصر دیروز در مقر جلال طالبانی رئیس جمهور عراق تشكیل جلسه داد. در این نشست كه روسای فراكسیون‌ سیاسی در مجلس عراق نیز حضور داشتند به ارزیابی موضوعات امنیتی، سیاسی و اقتصادی كنونی این كشور پرداختند.

در آغاز این جلسه ابتدا نوری المالكی نخست وزیر عراق به تشریح عملیات نظامی كه اخیرا در بصره و بغداد و دیگر استانهای این كشور برای مقابله با شبه نظامیان روی داد، پرداخت.

در پایان این نشست شورای سیاسی امنیت ملی عراق بر گفتمان سیاسی عقلانی در فضایی آرام و بدور از تنش و نیز كاهش انسداد و مشكلات سیاسی در این كشور تاكید كردند.

در بیانیه این نشست همچنین از دولت عراق خواسته شده است تا تلاش‌ها و منابع مالی خود را برای كمك به مناطق متشنج كه هدف عملیات نظامی قرار گرفته است به كار گیرد و برای بهبود خدمات رسانی اساسی به شهروندان در مناطق مختلف و استانهای این كشور گام بردارد.

شورای امنیت ملی عراق همچنین از مردم این كشور كه بهای سنگینی را به دلیل افتادن در گرداب خشونت پرداخت می كند، خواست كه با نهادهای امنیتی و نیروهای مسلح این كشور برای جلوگیری از این پدیده و كاهش آن همكاری كند.
این شورا همچنین بر بازنگری در آماده سازی و اصلاح و تقویت نیروهای مسلح و نهادهای امنیتی تاكید و خواستار تشكیل دولت وحدت ملی مورد توافق تمامی گروههای سیاسی این كشور شد و از گروههای سیاسی كه از دولت كنونی خارج شده‌اند درخواست شده است با كنار گذاشتن اختلافات و بازنگری در موضع خود هر چه سریعتر به دولت بازگردند.

در بیانیه این شورا همچنین ضمن محكوم كردن دخالت‌های خارجی در امور داخلی عراق از مجامع بین المللی خواسته شد به این كشور برای مقابله با دخالت‌های خارجی كه در تلاش برای بی ثبات كردن و ایجاد ناامنی در آن هستند، یاری رسانند.

این شورا همچنین تسریع در تغییر قانون اساسی، لغو تمام سیستم‌های قضایی غیرقانونی را خواستار شده است.


محبوبیت در اكراد و اهل سنت، نزول در میان صدری‌ها

تابناک: در حالی كه نزدیك به یك هفته از حمله مشترك ارتش عراق و نظامیان آمریكایی به شهر بصره و برخورد شدید آنان با شبه‌نظامیان «جیش‌المهدی» می‌گذرد، جایگاه نخست‌وزیر شیعه عراق در میان اقوام گوناگون عراقی، دستخوش تغییراتی شده است.

به گزارش سرویس بین‌الملل «تابناك»، این نبرد حدود دو هزار زخمی و پانصد كشته داشت كه بیشتر آنان جوانان ناپخته‌ای بودند كه پس از شش ماه آرامش در عراق، در پوشش «جیش‌المهدی» درگیری‌های گسترده‌ای را آغاز كردند و باعث شدند ظرف چند روز چندین شهر مهم عراق شاهد آشوب و درگیری‌های خونین باشد.

اما مالكی كه خود سه سال پیش از حمله با حمایت حزب فضیلت و جناح صدری‌ها، كرسی نخست‌وزیری عراق را به دست آورد، این بار علاوه بر عملیات شدید علیه صدری‌ها، تندترین عبارت را علیه «جیش‌المهدی» به كار برد و آنها را حتی از «القاعده» خطرناكتر دانست.

این مواضع و رفتارهای مالكی قطعا جایگاه وی را در میان طیف صدری‌ها و چه بسا بخش دیگری از شیعیان تنزل خواهد داد، به گونه‌ای كه از هم‌اكنون، شماری از نمایندگان این طیف در پارلمان عراق برای تضعیف وی خیز برداشته‌اند.

در همین حال خبرگزاری «آسوشیتدپرس» نوشت: تقابل نوری المالكی، نخست‌وزیر عراق با شبه‌نظامیان شیعه این كشور، باعث جلب حمایت اعراب سنی و احزاب كرد عراق شده كه نگران قدرت‌نمایی شبه‌نظامیان قومی قدرتمند و تأثیرات آنها بر شكست دولت عراق هستند.

به گزارش «آسوشیتدپرس» از بغداد، ظهور این محور مشترك، می‌تواند پلی برای اتصال شكاف‌های سیاسی در عراق باشد.

آسوشیتدپرس نوشت: مسعود بارزانی، رهبر منطقه خودمختار كردستان عراق، پیشنهاد همكاری نیروهای كرد برای جنگ با «جیش‌المهدی» را داده است. «طارق ‌هاشمی»، معاون سنی رئیس‌جمهور عراق هم مصوبه «جلال طالبانی»، رئیس‌جمهور كرد عراق و «عادل عبدالمهدی»، معاون شیعه رئیس‌جمهور این كشور برای اعمال تدابیر شدید در بصره را امضا كرد.

این در حالی است كه الهاشمی، یكی از مهمترین منتقدان نوری المالكی بوده و حدود یك سال است این دو تقابلات شدیدی دارند و الهاشمی، نخست‌وزیر را به جانبگرایی قومی و المالكی نیز معاون سنی رئیس‌جمهور را به كارشكنی در تصویب مسایل كلیدی متهم كرده بود.

الهاشمی پنجشنبه دیدار كم‌سابقه‌ای با المالكی داشت و پس از آن، دفتر ‌هاشمی در بیانیه‌ای اعلام كرد كه وی به مالكی گفته، می‌توانیم اختلافات سیاسی را كنار بگذاریم. الهاشمی گفت: «‌مهمترین هدف در این برهه حساس، تضمین تصمیم‌گیری در راستای منافع عراق است.»

شورای عالی‌رتبه‌ای كه روز شنبه با حضور چهره‌هایی مانند طالبانی المالكی و رهبران احزاب و گروه‌های بزرگ سیاسی برگزار شده بود، از احزاب عراقی خواست یا سلاح‌های خود را بر زمین گذارند و یا از حضور در صحنه رقابت‌های انتخاباتی كشور و عرصه سیاسی محروم شوند.

این شورا همچنین از اقدامات مالكی برای مبارزه با شورشیان «جیش‌المهدی» حمایت كرد و به این ترتیب، مالكی امیدوار است تا بتواند وزرای سنی را كه در آگوست گذشته، كابینه او را ترك كرده بودند، به كار بازگرداند؛ بنابراین، در صورت موفقیت وی در این راه، مالكی گام بزرگی در راستای ایجاد وفاق ملی در عراق برداشته است.

اما همه این پیشرفت‌ها به نحوه برخورد دولت عراق با شورشیان شیعه وابسته است. درگیری‌های پدید آمده در بصره، باعث موضعگیری مالكی علیه سپاه المهدی و تهدید مقتدی صدر در بغداد شد كه صدر هم تهدید به انتقام و واكنش كرد و مالكی در برابر او كمی عقب‌ نشست.

بارزانی به خاطر بی‌توجهی مالكی به تجاوز ارتش تركیه به مناطق كردنشین شمال عراق و به طور كل دولت منطقه خودمختار به خاطر مخالفت دولت عراق با قراردادهای نفتی خارجی آنها به شدت به مخالفت با دولت عراق می‌پردازد، اما كردها كه مورد اعتمادترین متحد سال‌های اخیر آمریكا در عراق بوده‌اند نیز نیروهای صدر را تهدیدی برای روند سیاسی عراق و ثبات آن می‌دانند.

صدر با اجرای سیستم فدرال در عراق كه می‌تواند به ایجاد مناطق خودمختاری مانند كردستان شود، مخالف است و آن را راهی برای فروپاشی عراق می‌داند.

یكی دیگر از جبهه‌های درگیری كردها و صدر، مالكیت بر شهر نفت‌خیز كركوك است. در این میان، مالكی تلاش داشته است خود را به عنوان یك رهبر ملی و جدای از هرگونه جانبداری قومی و مذهبی نشان دهد و برای همین اعلام كرده است با هرگونه قانون‌شكنی و هرج و مرج از جانب هر قوم و مذهبی كه باشد، مبارزه خواهد كرد.