ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 04.04.2008, 9:32
نامه اتحادیه ناشران به وزیر فرهنگ و ارشاد

همشهری آنلاین: اتحادیه ناشران و كتابفروشان تهران درنامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از وی خواست برای معطل ماندن كتاب‌های ناشران در اداره كتاب چاره جویی كند.

به گزارش همشهری آنلاین، اتحادیه ناشران و كتابفروشان تهران در تازه‌ترین شماره خبرنامه خود (صنعت نشر شماره ۱۱ و ۱۲) متن كامل نامه‌اش به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را منتشر كرده و در آن پیشنهاداتی هم برای برون رفت از معطلی كتاب‌های ناشران در اداره كتاب معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی داده است.

در ا بتدای این نامه كه با امضای حسن كیائیان، رئیس اتحادیه ارسال شده، با اشاره به نشست های مكرر اعضای هیئت مدیره اتحادیه ناشران و كتابفروشان تهران با مسئولان معاونت فرهنگی و اداره كتاب درباره چگونگی نظارت بر كتاب، آمده است: متاسفانه در این فاصله زمانی به نظر می‌رسد كه تحولی در این حوزه اتقاق نیفتاده یا این كه اگر تغییراتی صورت گرفته انعكاسی در میان صنف نداشته است.

در نامه این اتحادیه یكی از دلایل پی گیری و نامه نگاری به مسئول بالاتر (وزیر ارشاد) مراجعات مكرر همكاران ناشر به این اتحادیه ذكر شده و سپس با اعلام این نكته كه با طرح مستقیم این مطلب با شما امیدوار به یافتن راه حلی در كاهش این مشكلات هستیم اهم مشكلات به هفت دسته تقسیم شده است.

بر اساس این نامه مشكلات و مسائلی كه در مراحل اجرایی اداره كتاب ، ناشران با آن مواجهند، عبارتند از:

۱- معطل ماندن كتاب هایی كه ماه ها و بلكه بیش از یك و نیم سال پیش برای دریافت مجوز انتشار به اداره كتاب تحویل داده شده است.
۲- ابلاغ اصلاحیه های گشاده دستانه و چند باره.
۳- عدم پاسخ سریع در مواردی به كتاب هایی كه رفع ایراد شده و مجددا از سوی ناشر تحویل اداره مذكور گردیده است. به تجربه انتظار این است كه ظرف یكی - دو روز با تطبیق موارد اصلاحی مجوز این كتاب‌ها صادر گردد. امری كه در حال حاضر هیچ ضمانتی برای آن نیست و در این مرحله نیز دیده شده كتاب‌هایی ماه‌ها بلا جواب مانده‌اند.
۴- مواردی از گمشدن كتاب‌های تحویلی جهت دریافت مجوز، آن هم پس از هفته‌ها و ماه‌ها انتظار برای دریافت پاسخ.
۵- احضار برخی ناشران و پس گرفتن مجوز انتشار كتاب هایی كه تمامی مراحل دریافت مجوز را طی نموده‌اند و حتی یك یا چند نوبت نیز منتشر شده‌اند.
۶- عدم اعلام وصول برخی كتاب‌هایی كه مراحل دریافت مجوز كتاب و فرآیند چاپ و صحافی را طی كردند و تنها برای اطلاع اداره مربوطه ارائه شدند.
۷- عدم پاسخگویی به مراجعات یا مكاتبات همكاران ناشر ما تا حد بی‌توجهی به منزلت صنفی و كرامت انسانی ناشر و پدید آورندگان كتاب‌ها.

در ادامه این نامه اتحادیه ناشران با اشاره به لطمات مادی ومعنوی وارده از این مشكلات ارسال چنین نامه و طرح مشكلات ناشران را وظیفه قانونی هیئت مدیره دانسته و آورده است: چنانچه آن مقام محترم صلاح بدانند، دستور دهید تمهیداتی فی المثل با تعیین هیئت سه یا پنج نفره با اختیارات تام زیر نظر مستقیم جنابعالی ‌،اندیشیده شود تا ناشران خسارت دیده و شاكی بتوانند بدون هراس از هیچ گونه تبعات منفی كار مشكلات مشخص و موردی خود را با این هیئت در میان نهند و به سرعت به داد آنها رسیدگی و احقاق حق شود.

در پایان این نامه كه تاریخ ارسال آن سی بهمن است، از وزیر ارشاد خواسته شده تا اتحادیه را در جریان امر قرار دهد كه به سهم خود اطلاع رسانی شود.

گزارش همشهری آنلاین حاكیست اتحادیه ناشران و كتابفروشان تهران از ۱۲ سال قبل دیدگاهی ثابت درباره ممیزی كتاب داشته است كه در اطلاعیه‌های قبلی خود بیان كرده كه مضمون اصلی آن این است كه اگر كتابی از نظر قانونی مشكلی دارد، شاكی حقیقی یا حقوقی به دادگاه شكایت كرده و دادگاه به مسئله رسیدگی كرده و دستور توقیف یا رفع توقیف كتاب را صادر می‌كند.

این اتحادیه در مقدمه‌ای كه بر نامه ارسالی به وزیر ارشاد نوشته ضمن تاكید بر دیدگاهش درباره الگوی صحیح نظارت بر كتاب (شكایت به قوه قضاییه) نوشته است: حال كه بناست شیوه متداول در یكی، دو دهه اخیر ادامه پیدا كند، لااقل همكاران ناشر مابتوانند در صورتی كه احساس تضییع حقی كرده باشند، از طریق ساز و كار مشكل خود را پی گیری و احقاق حق كنند.