ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 24.03.2008, 19:42
یوسف رضا گیلانی نخست وزیر پاکستان شد

دویچه وله: شش هفته پس از انتخابات پارلمانی در پاکستان، یوسف رضا گیلانی از سوی اکثریت بزرگی در مجلس این کشور بعنوان نخست وزیر برگزیده شد. آقای گیلانی با رأی مثبت ۲۶۴ نماینده از مجموع ۳۲۸ نماینده‌ اعتماد پارلمان را به خود جلب کرد.

در رأی‌گیری که امروز دوشنبه (۲۴ مارس) صورت گرفت، از مجموع ۳۲۸ نماینده ۳۰۶ رأی معتبر شناخته شد و بدین سان یوسف رضا گیلانی از حزب مردم پاکستان با ۲۶۴ رأی اعتماد به عنوان نخست وزیر پاکستان شناخته شد. روز سه‌شنبه آقای گیلانی در حضور رئیس جمهوری پرویز مشرف سوگند یاد خواهد کرد.

در پی اعلام نتیجه‌ی انتخاب موجی از شور و شعف مجلس را فراگرفت. نخستین فردی که انتخاب آقای گیلانی را به وی تبریک گفت، رهبر آتی حزب مردم پاکستان بلاوال بوتو زرداری، فرزند بی‌نظیر بوتو بود.

آقای گیلانی پس از انتخابش در نطق خود گفت که با قربانی شدن بی‌نظیر بوتو راه پاکستان بسوی دمکراسی بار دیگر هموار گشت. وی وعده داد روند تحقیقات مستقل و جدیدی را برای یافتن عاملان قتل بی‌نظیر بوتو زیر نظر سازمان ملل آغاز کند.

وی همزمان اعلام داشت که قضاتی که در پی اعلام شرایط اضطراری در ماه نوامبر توسط پرویز مشرف، در حصر خانگی بسر می‌برند، آزاد شوند.

حال با انتخاب یوسف رضا گیلانی این خطر برای پرزیدنت مشرف ایجاد شده است که با درخواستی در پارلمان این کشور، وی از مقام ریاست جمهوری برکنار سازند. ولی آقای گیلانی هنگامی که روز شنبه‌ ۲۲ مارس نامزد مقام نخست وزیر شد، اعلام داشت که سیاست رویارویی با پرویز مشرف را اتخاذ نخواهد کرد.

آقای مشرف نیز روز یکشنبه اظهار داشت که "دوره‌ی دمکراسی واقعی" در پاکستان آغاز شده است. وی که به مناسبت روز ملی پاکستان سخن می‌گفت، افزود که دولت آتی پاکستان مورد حمایت وی خواهد بود. رئیس جمهوری پاکستان ابراز امیدواری کرد که هیأت دولت تمام تلاش خود را بکار گیرد تا "فضای صلح و مسالمت در پاکستان" همچنان باقی بماند. وی همزمان اعلام داشت که مبارزه علیه تروریسم و افراطیگری را پی خواهد گرفت.

قرار است نخست وزیر جدید کابینه‌ی ائتلافی خود را تشکیل دهد. این کابینه‌ای خواهد بود که پیش از آن نمایندگان دو حزب مردم پاکستان و مسلم لیگ به رهبری نخست وزیر سابق نواز شریف در ۱۸ فوریه بر سر آن به توافق رسیده بودند. آصف علی زرداری، همسر بینظیر بوتو که هم‌اکنون به نمایندگی از سوی پسرش بلاوال بوتو سکان رهبری حزب مردم پاکستان را در دست دارد، از آقای گیلانی خواست که این "مسئولیت بزرگ" را برعهده گیرد تا کشور را بسوی "آینده‌‌ای ظفرمند" هدایت کند.

نگاهی به گذشته‌ یوسف رضا گیلانی

یوسف رضا گیلانی ۵۵ ساله ( متولد ۱۹۵۲ میلادی) از دهه‌ی ۱۹۸۰ میلادی، زمانی که هنوز یک خبرنگار درسخوانده بود، به سیاست روی آورد و سپس به مدت چهار دوره از ایالت پنجاب نماینده‌ی مجلس شد.

وی همانند خاندان بوتو و نواز شریف از قشر زمینداران بزرگ برنخاسته است. نیاکان وی نسل در نسل تولیت مراکز مقدس اسلامی شهر مولتان را داشته‌اند و پدر وی تنها زمینداری کوچک بوده است.

آقای گیلانی تا سال ۱۹۸۸ در دولت خودکامه‌ی ضیاء‌الحق که دست به اعدام ذوالفقار علی بوتو زده بود، کار می‌کرد. با مرگ مرموز ضیاء‌الحق، یوسف رضا گیلانی وارد حزب مردم پاکستان شد. وی در دور اول نخست وزیری بینظیر بوتو از سال ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۰ وزیر بهداشت و امور مسکن و شهرسازی بود و سپس از ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۶ در مقام ریاست مجلس انجام وظیفه کرد. آقای گیلانی دو سال پس از کودتای نسبتا عاری از خشونت و خونریزی فرمانده‌ی کل ارتش ژنرال پرویز مشرف، در سال ۲۰۰۱ به جرم سوءاستفاده از مقام خود، به مدت شش سال در زندان بسر برد.

در دوره‌ی زندان پیوند دوستی عمیقی میان وی و آصف علی زرداری ایجاد شد که تا امروز ادامه دارد. بسیاری تحلیلگران بر این باورند که رئیس واقعی دولت ائتلافی آینده، آصف علی زرداری خواهد بود.