ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 21.03.2008, 10:31
جلوگیری از آزادی یک فعال کارگری

دوم فروردین ماه ۱۳۸۷- مقامات قضایی در ایران مانع آزادی محمود صالحی، یکی از رهبران اتحادیه‌های کارگری محبوس در زندان شدند که دوران محکومیت زندانش در چهارم فروردین ماه ۱۳۸۷ بپایان می رسد. دادستان اتهامات جدیدی علیه صالحی طرح کرده است که مربوط به نامه‌هایی می شود که ایشان از زندان مدت‌ها پیش بچاپ رسانده است.

به گفته کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران " این یک تلاش آشکار برای قانونی جلوه دادن در حبس نگهداشتن یک انسان بیگناه در پشت میله های زندان است."

محمد شریف؛ وکیل صالحی، می گوید که اتهامات جدید بر اساس نامه های تشکری است که صالحی در پاسخ به ابراز همبستگی با ایشان در زندان نوشته است. در روز دوشنبه ۲۷ اسفند ماه، دادگاه انقلاب در سنندج قرار بازداشتی صادر کرد که بر اساس آن دوره زندان صالحی دو ماه تداوم یافت.

در اعتراض به خودداری مقامات از آزادی صالحی، بنا بر گزارشهای رسیده ایشان دست به اعتصاب غذا زد.صالحی بشدت بیمار است و از نارسایی کلیه رنج می برد؛ صالحی فقط یک کلیه دارد. کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران بطور جدی نگران سلامتی و امنیت صالحی است. این کمپین از قوه قضاییه درخواست کرد که او را فورا آزاد کنند.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران می گوید: "ما امیدواریم که قوه قضائیه به احکام صادره توسط این قوه احترام بگذارد و صالحی را در پایان دوره محکومیتش آزاد کند. نگهداشتن صالحی به هر طریق محتومی ظالمانه و بی رحمانه است. طبق قوانین بین المللی، قوه قضائیه مسئولیت کامل برای سلامتی و امنیت صالحی دارد."

طبق گزارش های رسیده، همسر صالحی؛ نجیبه صالح زاده، و پسرش؛ سامرند صالحی، بخاطر دفاع علنی از ایشان در خطرقریب الوقوع دستگیری هستند. اخیرا، نیروهای امنیتی اعضای خانواده زندانیان عقیدتی را در موارد متعددی برای ترساندن و ساکت نگهداشتن آنها دستگیر کرده اند.

یکی دیگر از رهبران اتحادیه های کارگری؛ منصور اسانلو، دوره محکومیت پنج ساله اش را می گذراند. مسئولین از دادن مرخصی پزشکی برای درمان جراحتهای وارده بر چشم چپ ایشان ، که در اثر ضربات شدید ماموران به سر ایشان در هنگام دستگیری وارد شده است، خودداری می کنند.

طبق گزارش های رسیده از زندانیانی که اخیرا آزاد شده اند، بختیار رحیمی؛ فعال کارگری، در زندان اوین نگهداری می شود. رحیمی عضو کمیته همآهنگی برای ایجاد تشکل های کارگری در شهر مریوان کردستان است. رحیمی فعالانه به ترویج حقوق کارگران می پرداخت و در مراسم عمومی مربوط به کارگران مشارکت می کرد. نیروهای امنیتی او را در ۲۸ تیرماه ۱۳۸۶ در مریوان دستگیر کردند. مقامات هیچ اطلاعاتی در باره پرونده ایشان ارائه نمی کنند و بازداشت وی در پرده ای از ابهام باقی مانده است. زندانیان آزاد شده گزارش داده اند که بختیار رحیمی در بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری می شود و متهم به "اقدام علیه امنیت ملی" و " ارتباط داشتن با سازمانهای غیر قانونی " است. ایشان با خانواده و وکلا هیچ تماسی نداشته است. همکاران رحیمی نگرانی جدی خود را از سلامتی و امنیت ایشان ابراز کرده اند.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران می گوید:"دولت ایران رهبران کارگری را بشدت تحت تعقیب قرار می دهد. در حالی که برعکس، دولت باید در نگرانی های کارگران برای رفاه اقتصادی و تامین حقوق مشروع کارگران سهیم باشد."

http://www.iranhumanrights.org/index.php?id=47