ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 20.03.2008, 22:13
انتخاب اولین رییس مجلس زن در پاكستان

ایسنا: قانون‌گذاران پاكستان روز چهارشنبه اولین رییس مجلس زن این كشور را كه شبیه و دنباله رو بی‌نظیر بوتو است، انتخاب كردند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، انتخاب خانم "فهمیده میرزا" به عنوان رییس مجلس پاكستان نشان دهنده جو غالب لیبرالیستی در سیاست پاكستان است كه با شكست قابل توجه حامیان پرویز مشرف، رییس جمهور پاكستان كه از متحدان آمریكاست، بر این كشور حاكم شده است.

با این حال بسیاری از پاكستانی‌ها محتاطانه نظاره‌گر گروه‌های پیروز انتخابات هستند و از این امر نگران هستند كه آیا سیاستمدارانی كه دوره‌ی حكومت‌شان در دهه ۹۰ با فساد و بی لیاقتی همراه بود قادر خواهند بود با شبه نظامیان و مشكلات اقتصادی كنار بیایند.

به عنوان اولین مشكل، رهبران جدید بر سر انتخاب نخست وزیر در كشمكش هستند اما در مورد انتخاب رییس مجلس مشكلات كمتری وجود داشت.

فهمیده میرزا، یك پزشك و تاجر كه سه بار نماینده مجلس بوده ۲۴۹ رای از ۳۲۴ رای را در مجمع ملی به خود اختصاص داد. این در حالی است كه "اسرار تارین" حامی مشرف تنها ۷۰ رای را به دست آورد.

سیما اختر بروانا، یك نماینده‌ی مجلس از حزب مردم پاكستان پس از مراسم تحلیف میرزا، گفت: زن بودن من باعث می‌شود من از دیدن تو روی آن صندلی افتخار و شادی مضاعفی حس كنم.

وی ادامه داد: تو واقعا یادآور بی‌نظیر بوتو هستی و امیدوارم و آرزو می‌كنم كه در هوش و ذكاوتی كه او داشت نیز با او مطابقت كنی.

دلسوزی برای مرگ بوتو در یك بمب‌گذاری انتحاری در ۲۷ دسامبر، به ترفیع حزبش در رتبه‌ی اول در انتخابات مجلس كمك كرد.

حزب بوتو (مردم) در حال آماده سازی برای رهبری یك دولت ائتلافی جدید علیه مشرف پس از هشت سال حكومت نظامی است.

پیروزی میرزا در مقایسه با بوتو كه اولین زن در راس یك دولت در كشوری با جمعیت غالبا مسلمان در عصر جدید است، كم اهمیت می‌باشد.

ولی طارق عظیم، سناتوری كه طرفدار حزب شكست خورده مشرف است، گفت: انتخاب میرزا تصویر پاكستان را كه برای مدت طولانی با گزارشات فراگیر از سوء استفاده از حقوق زنان خدشه‌دار شده بود، بهبود می‌بخشد.

عظیم گفت: مجلس منظم تر خواهد بود و بهتر اداره خواهد شد همان طور كه می‌دانید در كشور ما برای یك زن احترام بیشتری قایل هستند.

با اعلام خبر پیروزی میرزا قانون‌گذاران هر دو حزب سیاسی به نشانه تشویق بر میزهای خود كوبیدند.

میرزا ایستاد، متواضعانه لبخند زد و مكررا پیشانیش را به نشانه تشكر لمس كرد و سپس ردای سیاه ریاست را بر تن كرد و سوگند نامه را از رییس مجلس سابق دریافت كرد.

میرزا كه قول داده است مجلس را همچون یك خانه اداره كند بلافاصله كار را با دعوت چودری پرویز الهی، رهبر جدید حزب مخالف برای سخنرانی آغاز كرد.

مشرف قول داده كه با دولت جدید همكاری كند. وی در یك سخنرانی در روز چهارشنبه در یك مركز نظامی بر اهمیت رشد اقتصادی تاكیدكرد و از پاكستانی‌ها خواست دست در دست هم دهند تا بلای افراطی‌گری را از بین ببرند.

ولی جواد هشمی، یك نماینده‌ی نخست وزیر سابق، نواز شریف، كه دولتش در كودتای ۱۹۹۹ توسط مشرف سقوط كرد، اظهار كرد: رییس جمهور باید منتظر دورانی سخت باشد.

وی گفت: مجلسی كه در آن حزب شریف و بوتو متحد شده‌اند، كوركورانه اعمال یك دیكتاتور را نخواهد پذیرفت.

این حرف اشاره‌ای بود كه به اعلام حالت آماده باش مشرف در ماه نوامبر برای محافظت از انتخاب مجددش به عنوان رییس جمهور به وسیله قانونگذاران سابق. هشمی گفت: ما باید دیكتاتوری را مدفون كنیم.

برخی از مخالفان مشرف در پارلمان قصد دارند مشرف را استیضاح كنند و یا قضات دادگاه عالی را كه وی از كار بركنارشان كرده، دوباره بر سر كار بیاورند ولی تحلیلگران هشدار می دهند كه رییس جمهور می تواند با قضات فعلی برای مقاومت و كشاندن كشور به یك بحران سیاسی جدید همدستی كند.

حزب بوتو كه اكنون به وسیله همسرش آصف علی زرداری اداره می شود ابتدا باید تصمیم بگیرد كه چه كسی نخست وزیر خواهد بود.

زرداری بعد از ترور همسرش به خبرنگاران گفته بود كه بوتو قصد داشته "مخدوم امین فهیم" كه یك اشراف زاده قابل اعتماد حزب است، كاندید این پست شود.

ولی گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد كه زرداری این شغل را برای خودش می‌خواهد. او اكنون برای این مقام فاقد صلاحیت است چون از اعضای پارلمان نیست ولی تا چند ماه دیگر قادر خواهد بود جانشینی برای خودش معرفی كند و در انتخابات میان دوره‌یی شركت كند.

درگیری برای رهبری حزب به اتحاد آن صدمه زده است و در تلاش آشكار برای فرونشاندن قیل و قال پسر بوتو و زرداری ، بیلاوال، چهارشنبه به پاكستان پرواز كرد.

حزب مردم بیلاوال را پس از مرگ مادرش به عنوان رییس انتخاب كرد ولی در حالی كه او تحصیلاتش را در دانشگاه آكسفورد ادامه می دهد پدرش به اداره امور حزب می‌پردازد.

در حالی كه بیلاوال حرفی برای گفتن در سیاست ندارد برای وفاداران به حزب سخت خواهد بود كه به انتقاد علنی از بیانیه حزب در مورد ریاست آن كه به وسیله وارث بوتو اعلام شد، بپردازند.

حزب مردم گفت، بیلاوال چهارشنبه به زیارت قبر مادرش رفته بود و به موقع كاندیدای حزب را برای نخست وزیری معرفی خواهد كرد.