ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 16.03.2008, 18:24
انتخابات ایران، نه آزاد بود و نه منصفانه

ایران امروز: اتحادیه اروپا در واکنشی نسبت به انتخابات دوره‌ی هشتم مجلس در ایران اعلام کرد، انتخابات پارلمانی ایران، که ادعا می‌شود محافظه‌کاران برنده‌ی آن هستند، نه آزاد بود و نه منصفانه.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ریاست شورای اتحادیه‌ی اروپا در بیانیه‌ی خود گفته است: اتحادیه اروپا تاسف عمیق خود را از این بابت اعلام می‌کند که در این انتخابات از نامزدی بیش از یک سوم داوطلبان نمایندگی جلوگیری شد.

اتحادیه اروپا اعلام کرد، از نظر نتایج، این انتخابات نه آزاد بود و نه منصفانه. روز جمعه جلوی نظر دادن بیشتر منتقدان و مخالفان رئیس جمهور، محمود احمدی‌نژاد، گرفته شد.

به نظر اتحادیه اروپا، انتخابات روز جمعه، ناقض استانداردهای بين‌المللی بود و مردم ايران نتوانستند از گرایش‌های مختلف سياسی نامزدهای موردنظر خود را انتخاب نمایند.


«حضور پرقدرت و حماسه‌آمیز» مردم در تبریز!

آیت‌الله خامنه‌ای در پیام خود به ملت در پایان رای‌گیری روز جمعه، از «حضور پرقدرت و حماسه‌آمیز» ملت تشکر کرد. آقای خامنه‌ای ادعا کرد، «حضور پر قدرت و حماسه‌آمیز شما [ملت] بر مكر دشمنان غلبه كرد، و حجم سنگینِ جنگ‌ روانی دشمن برای بی‌رونق ساختن انتخابات را به حبابی پوچ و هرزه‌گرد، بدل ساخت.»

اندکی بعد فرمانداری تهران از شرکت حدود ۴۰ درصد مردم تهران در انتخابات خبر داد. اما معنی واقعی «حضور پر قدرت حماسه‌آمیز ملت» در تبریز بیشتر از هر جای دیگر مشخص شد.

براساس آخرین گزارش وزارت کشور، کل آرای ماخوذه در تبریز ۴۱۰ هزار بود. در حالی که کل واجدین شرایط رای دادن در این شهر، یک میلیون و ۲۰۱ هزار و هفتاد و هفت نفر بودند. به ترتیب میزان مشارکت در تبریز چیزی حدود ۳۳ درصد بوده است.

در حوزه‌ی شهر تبریز از شش نماینده، تنها یک نماینده در دور نخست به مجلس راه یافته است. تکلیف ۵ نماینده‌ی دیگر در دور دوم مشخص خواهد شد.


اعتراض موسوى لارى به وزير كشور

وزير محترم كشور
با سلام؛
از آنجا كه اعلام نتايج مقدماتى انتخابات حوزه تهران، اسلامشهر و شهررى از طرف صدا و سيما با گزارشات دريافتى اين ستاد از شمارش آراى صندوق‌هاى مناطق مختلف همخوانى ندارد و باعث دغدغه نامزدهاى اين ستاد شده، لذا براى رفع هرگونه شبهه خواهشمند است دستور فرماييد به تدريج اطلاعات مربوط به تمامى صندوق‌هايى كه شمارش آنها پايان يافته به همراه گزارش تجميع صندوق‌ها جهت اطلاع در اختيار اين ستاد قرار گيرد. پيشاپيش سپاسگزار است.
سيدعبدالواحد موسوى لارى
رئيس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان


وزارت كشور: آمار منتشر شده از صدا و سيما صحت ندارد

به گزارش ستاد خبرى ائتلاف اصلاح‌طلبان مديركل روابط عمومى وزارت كشور در پى اعتراض جمعى از خبرنگاران رسانه‌ها كه هم اكنون در ستاد انتخابات مستقر هستند و در واكنش به انتشار فهرست اوليه منتخبان شهر تهران كه از لحظاتى پيش در اختيار صدا و سيما قرار گرفته بود گفت: اين آمار صحت ندارد. براساس اين گزارش مسئولان ستاد انتخابات در اقدامى عجيب و غيرمعمول نخستين آمار آرا شمارش شده شهر تهران را به صورت اختصاصى در اختيار خبرنگار صدا و سيما قرار داده و به ساير خبرنگاران رسانه‌ها اعلام كردند تا از طريق صدا و سيما از نتايج مطلع شوند. گفتنى است اين اقدام مسئولان ستاد انتخابات با اعتراض خبرنگاران مستقر در ستاد انتخابات همراه شد و در واكنش به اين اعتراضات مسئولان روابط عمومى وزارت كشور اين آمار را غيررسمى خواندند


پردازش غير واقعى آرا در وزارت كشور

سایت بهارستان : گزارشهايى كه ديروز از اكثر صندوق ها به ما مى رسيد از حضور چشمگير مردم با كارت ائتلاف اصلاح طلبان، ياران خاتمى حكايت داشت. وى افزود از صندوقهاى رايى كه شمارش مى شود نيز كسب اطلاع گرديد كه در اكثر مناطق تهران نفرات اصلاح طلب (ياران خاتمى ) از اول تا ۱۵ هستند. و در بعضى از مناطق اصولگرايان هستند.ولى برايند آرا ۱۵ الى ۱۶ نفر از اصلاح طلبان در ۳۰ نفر هستند، با توجه به اينكه طبق صحبتهاى وزير كشور با استفاده از سيستم رايانه اى امكان دسترسى به نتيجه انتخابات كمتر از ۵ ساعت طول مى كشد. و هم اكنون وزارت كشور آرا كامل را در اختيار دارد و اعلام پيروزى ۷۱% اصولگرايان و ۲۹ % اصلاح طلبان نوعى پردازش غير واقعى آرا است، همچنين بر خلاف خبرهاى موثق و دقيقى كه از صندوقهاى مختلف مى رسد آقايان انصارى ، جهانگيرى، دعائى، صدر، جلودارزاده و محجوب جزو نفرات اول تا بيستم هستند، طبيعى است كه با توجه به اينكه در تهران ليستها راى مى اورند، داخل كردن راى ساير اصلاح طلبان به نوعى مهندسى خاص در اعلام نتيجه آرا است.
طبيعى است كه اصلاح طلبان در چنين شرايطى بايستى حساسيت پيش از پيش از خود بروز دهند و نگذارند همانند اعلام نتيجه انتخابات شوراها شرايط سخت و ناگوارى پيش آيد.
وزير محترم كشور و شوراى نگهبان بايد آنچه در صندوقهاى راى وجود دارد را اعلام كنند و نگذارند خداى نكرده طراحى و يا مهندسى خاصى در اين خصوص صورت بپذيرد.


اعتراض مرعشى به نتايج اعلام شده انتخابات تهران

سایت بهارستان: گزارشات دريافت شده از سطح تهران حاكى از آن است كه حتى در حوزه‌هاى شرق و جنوب تهران كه بطور عرفى رأى اصولگرايان بيشتر است، پنج نفر از كانديداى اصلاح‌طلب صاحب رأى بوده‌اند و در حوزه‌هاى غرب، مركزى و شمال تهران غلبه كامل با اصلاح‌طلبان بوده است.
ارزيابى نتايج از رقابت براى ۱۰۲ كرسى رقابتى در شهرستان‌ها و استان‌ها حكايت از پيروزى اصلاح‌طلبان در ۵۵ درصد حوزه‌هاى انتخابيه را دارد، اين نتيجه با توجه به سطح مشاركت، كاملاً طبيعى و قابل قبول است
حسين مرعشى رئيس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان تهران بزرگ با بيان مطلب فوق به سايت بهارستان ايران گفت: آنچه تا كنون بعنوان نتيجه انتخابات مقدماتى تهران توسط وزارت كشور اعلام شده است نه با مشاهدات عينى و گزارشات ناظران ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان از صندوق‌هاى تهران مطابقت دارد و نه با نتيجه كلى كشورى سازگار است.
وى با بيان اينكه «چطور ممكن است كه در حوزه‌هاى رقابتى در سطح كشور براى ما ۵۵ درصد و به ادعاى وزير كشور ۳۰ درصد سهم اصلاح‌طلبان باشد ولى در تهران اين سهميه صفر باشد»، افزود: گزارشات دريافت شده از سطح تهران حاكى از آن است كه حتى در حوزه‌هاى شرق و جنوب تهران كه بطور عرفى رأى اصولگرايان بيشتر است، پنج نفر از كانديداى اصلاح‌طلب صاحب رأى بوده‌اند و در حوزه‌هاى غرب، مركزى و شمال تهران غلبه كامل با اصلاح‌طلبان بوده است.
مرعشى با اعتراض نسبت به نتايجى كه تا كنون اعلام شده است، ابراز اميدوارى كرد: اميدواريم وزارت كشور اطلاعات كافى را در اختيار ما قرار دهد تا بتوانيم به صحت شمارش آراى صندوق‌ها اطمينان حاصل كنيم.


اطلاعيه جبهه مشاركت

نوروز: جبهه مشاركت ايران اسلامى بعنوان بزرگترين حزب اصلاح طلب كشور در اطلاعيه اى به ارزيابى انتخابات ۲۴ اسفند هشتمين دوره مجلس شوراى اسلامى پرداخت.

متن كامل اين اطلاعيه به شرح زير است:

به نام خدا
با پايان يافتن برگزارى انتخابات هشتمين دوره مجلس شوراى اسلامى نتايج اعلام شده را مى توان نشانه روشنى از آن دانست كه عليرغم تمام تمهيدات و زمينه‌سازى‌هاى غيرقانونى و ناعادلانه كه از سوى مجريان و ناظران انتخابات فراهم شده بود و در عين طراحى نقشه براى تشكيل مجلسى يكدست و تك‌صدايى، بازى جريان حاكم در انتخابات با همت و حضور شهروندان آگاه و نيروهاى اصلاح‌طلب بر هم خورد و به گواهى آمار و نتايج نه فقط در ۱۰۲ كرسى رقابتى در شهرستان‌ها نامزدهاى جناح حامى دولت نهم در اقليت قرار گرفته‌اند، بلكه در يكصد و شصت كرسى از پيش‌تعيين شده مجلس نيز توفيق طراحان نقشه انتخابات كامل نبوده و با رأى آوردن نامزدهاى منفرد و منتقد دولت در اين حوزه‌ها آن بازى از پيش طراحى شده نيز بر هم خورده است.

نتايج اعلام شده حاكى از آن است كه در ۱۰۲ كرسى رقابتى ۳۵ نفر از نامزدهاى ائتلاف اصلاح‌طلبان در مرحله اول توسط مردم انتخاب شده‌اند و ۱۵ نفر از آنان نيز به مرحله دوم راه يافته‌اند كه عموماً با ديگر نامزدهاى اصلاح‌طلب يا منفرد رقابت خواهند كرد. ده نفر ديگر از منتخبان اين ۱۰۲ كرسى نمايندگى از نيروهاى اصلاح‌طلبى هستند كه بنا بر پاره‌اى ملاحظات در فهرست اعلام شده از سوى ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان جاى نگرفتند. در ۷ كرسى از ۱۰۲ كرسى رقابتى نامزدهاى منفرد و منتقد دولت نهم حائز اكثريت شده‌اند و سهم طرفداران دولت نهم از اين ۱۰۲ كرسى ۳۵ نماينده است.

اين نتايج نشان‌دهنده آن است كه چنانچه انتخابات آزاد و عادلانه برگزار مى‌شد و با ردصلاحيت فله‌اى نامزدهاى با نفوذ جريان اصلاحات را در حوزه‌هاى مختلف انتخاباتى قلع و قمع نمى نمودند تا در همه ۲۹۰ كرسى انتخابات امكان رقابتى آزاد و عادلانه فراهم مى‌شد با توجه به تعميم اين ۱۰۲ كرسى به كل كشور مى توان مدعى بود كه فضاى مجلس هشتم را اكثريت قاطع اصلاح‌طلبان با حداقل ۶۰ درصد كرسى‌هاى نمايندگى در اختيار خود مى داشتند.

به هر روى تا همين جاى كار و عليرغم همه طراحى‌ها براى حذف اصلاح‌طلبان در مجلس هشتم، فراكسيونى قدرتمندتر و پرشمارتر از فراكسيون اصلاح‌طلبان در مجلس هفتم تشكيل شده است.

اما در مورد انتخابات در حوزه انتخابيه تهران، فضاى تبليغات پيش از از انتخابات و اقبال مردمى به فهرست انتخاباتى اصلاح‌طلبان و همچنين فضاى عمومى حاكم بر شعب اخذ رأى در روز انتخابات نشان از اقبال قابل توجه و چشمگير به فهرست اصلاح‌طلبان داشت.

عليرغم تخلف آشكار هىأت‌هاى اجرايى و نظارت در حذف دو سوم ناظران انتخاباتى نامزدهاى اصلاح‌طلب و ممانعت از حضور آنان در فرايند اخذ و شمارش آراء، گزارش‌هاى ۱۲۰۰ ناظر باقى مانده از شعب اخذ رأى و صندوق‌هاى شمارش شده حاكى از آن است كه نتايج اعلام‌ شده از سوى ستاد انتخابات تفاوت آشكارى با واقعيت‌هاى صندوق هاى رأى دارد و تركيب و ترتيب منتخبان تهران غير از نتايج اعلام شده مى‌باشد.

يكدستى مجريان و ناظران انتخاباتى در اين دوره، حذف ناظران نامزدهاى اصلاح‌طلب، تخلفات گسترده جناح دولتى در ايام تبليغات و حتى روز رأى‌گيرى نگرانى‌هاى گسترده‌اى را در مورد سلامت انتخابات به وجود آورده بود كه نوع و نحوه اعلام نتايج مؤيد و مقوم اين نگرانى‌هاست.

جبهه مشاركت ايران اسلامى با تأكيد بر اين نگرانى‌ و دغدغه‌ها اعلام مى‌دارد، ستاد انتخابات كشور بايد هر چه سريعتر نتايج تك تك صندوق‌هاى اخذ رأى در تهران، رى، شميرانات و اسلامشهر را به طور روشن و به تفكيك در اختيار افكار عمومى بويژه نامزدهاى انتخابات قرار دهد تا امكان مقايسه نتايج اعلام شده با آراء ريخته شده در صندوق ها فراهم آيد.

اين خواست قانونى همه كسانى است كه دغدغه سلامت انتخابات را دارند، خواسته‌اى كه در انتخابات سومين دوره شوراى اسلامى تهران مؤكدا از وزارت كشور مطالبه شد و متأسفانه به آن وقعى ننهادند و تا هم آكنون ترديدها را در مورد نتايج آن انتخابات با خود به يدك مى‌كشند.
بر اين جمله امام راحل تأكيد مى‌كنيم كه «ميزان رأِى ملت است» و همگان بايد بدان تمكين كنند و آنان كه مى خواهند «ميزان رأى دولت» باشد و اين خواست را با اعمال سليقه و نفوذ به صورت‌هاى مختلف دنبال مى‌كنند در تقابل آشكار با آرمان‌هاى امام و بنيان‌هاى جمهورى اسلامى هستند.

جبهه مشاركت ايران اسلامى
۲۶ اسفند ماه ۱۳۸۶