ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 15.03.2008, 9:59
ميزان مشاركت در تهران حدود ۴۰ درصد بود

ایسنا: فرماندار تهران از مشاركت قريب به ۴۰ درصدى مردم در حوزه انتخابيه تهران، رى شميرانات و اسلام‌شهر خبر داد.
حسين طلا معاون استاندار و فرماندار تهران ميزان مشاركت مردم در حوزه انتخابيه تهران رى شميرانات و اسلام شهر را حدود ۴۰ درصد اعلام كرد و افزود: شمارش آرا به سرعت و صحت در اين حوزه ادامه دارد و نتايج آرا متعاقبا اعلام خواهد شد.

اعتراض ائتلاف فراگير به تخلفات گسترده جبهه متحد

به گزارش سايت آفتاب، برخى از نامزدهاى ائتلاف فراگير اصولگرايان در نامه خود آورده‌اند: «پيرو تخلفات فراوان مقدماتى و تبليغاتى جبهه متحد اصول گرايان از قبيل نصب آويزهاى غيرقانونى، تبليغ اسامى نامزدها در سه روزنامه وابسته به بيت المال در روز پنجشنبه ۲۳/۱۲/۸۶ (ممنوعيت تبليغات)، پخش وسيع كارتهاى تبليغاتى اسامى سى نفره و همايش انتخاباتى در سازمان دولتى ارتباطات اسلامى در روز ممنوعيت تبليغات (پنج شنبه ۲۳ اسفند) و با توجه به مشاهدات عينى و گزارشهاى موثق و متعدد و مكرر مردمى در مورد تخلفات عديده در شعب اخذ راى به نفع فهرست جبهه متحد اصولگرايان در حوزه انتخاباتى تهران، رى ،‌ اسلامشهر و شميرانات ضمن اعتراض و تقاضاى رسيدگى قاطع هشدار مى دهيم.
در اين نامه موارد تخلفات بشرح زير است:‌
۱- در بسيارى از شعب اخذ راى و به ويژه در مناطق شرق و جنوب تهران و برخى از شهرك ها برخى از عوامل اجرايى و نظارتى مبادرت به تبليغ فهرست انتخاباتى جبهه متحد اصولگرايان مى نمايند. ( مانند شعبه ۲۰۲ و ۱۶۸۲ مسجد رحمتيه ، ۱۳۵۹ اميريه، مسجد فاطميه و ... )
۲- برخى از عوامل اجرايى و نظارتى در نوشتن نام نامزدها توسط راى دهندگان دخالت مى كنند.
۳- با نصب تصوير تبليغاتى برخى از شخصيتهاى سياسى (يكى از سران سه قوه) فضاى تبليغاتى در شعب اخذ راى به نفع جبهه متحد اصول گرايان ايجاد شده است.
۴- با ممانعت از حضور برخى از ناظرين قانونى نامزدها كه داراى مجوز نظارت در محل شعبه اخذ راى هستند زمينه تخلفات افزايش يافته است .
۵- در اختيار بسيارى از دست اندركاران شعب اخذ راى فهرست نامزدهاى جبهه متحد اصولگرايان قرار داد كه در محل شعبه ارائه و توزيع مى شود و بر روى ميز محل مراجعه راى دهندگان فهرست اسامى جبهه متحد اصول گرايان قرار داده شده است. (تعداد كثيرى از شعب اخذ راى)
در ذيل اين نامه امضاى آقايان رضا طلايى نيك،‌ سيد محمد ميرمحمدى، ابوالفضل حسن بيگى و ... به چشم مى خورد.
شايان ذكر است كه كميته صيانت از آراى ائتلاف اصلاح طلبان وپايگاه هاى خبرى امروز وبهارستان نيز از تخلفات انتخاباتى مشابه در طول روند راى گيرى اخبارى را مخابره كرده بودند.

اخراج تمامى خبرنگاران نامحرم از وزارت كشور

پس از پايان راى گيرى ماموران وزارت كشور در ابتدا تمامى خبرنگاران را از ساختمان وزارت كشور بيرون كرده‌اند و به آنها گفته اند كه برويد و صبح باز گرديد.
سپس بعد از لحظاتى خبرنگار خبرگزارى وابسته به جريان حاكم از جمله خبرنگاران خبرگزارى فارس و صداوسيما را دوباره به ساختمان وزارت كشور راه داده اند و ساير خبرنگاران همچنان پشت درب هاى وزارت كشور مانده اند.
اين اقدام بى سابقه كه تحليلگران آن را عملى جهت دور نگاه داشتن نظارت رسانه ها از آمار واقعى و نتايج انتخابات مى‌دانند، بسيار مشكوك ارزيابى شده است و برخى مسئولان ستاد ائتلاف اصلاح طلبان آن را امرى خلاف جريان هميشگى انتخابات و در جهت دست بردن در آراء‌ ملت از سوى مجريان مى‌دانند.
عبدالله ناصرى سخنگوى ائتلاف اصلاح طلبان نيز با هشدار نسبت به دخل و تصرف در آراء‌ ملت به مسولان ستاد انتخابات كشور و وزارت كشور هشدار داده بود.


پایان رای‌گیری دوره‌ی هشتم مجلس

دویچه وله: در ایران رای‌گیری برای انتخاب نمایندگان دوره‌ی هشتم مجلس شورای اسلامی به پایان رسید. مقام‌های دولتی می‌گویند بیش از۵۰ درصد واجدین شرایط در رای‌گیری شرکت کرده‌اند. منابع مستقل از سرخوردگی مردم و عدم استقبال از انتخابات خبر می‌دهند.

مدت زمان رای‌گیری با چندبار تمدید از سوی وزارت کشور، تا ساعت ۲۲ شب طول کشید. هنوز آمار دقیقی از میزان مشارکت مردم در انتخابات انتشار نیافته است. اما براساس گزارش‌های منابع مختلف، میزان شرکت‌کنندگان تا پیش از ظهر روز جمعه بسیار پایین بود. بنا به این گزارش‌ها بعداز ظهر جمعه حضور مردم در حوزه‌های رای‌گیری اندکی افزایش یافت، با این‌حال میزان مشارکت همانند انتخابات دوره‌ی هفتم مجلس اندک بوده است.

مقام‌های دولتی می‌گویند، بیش از ۵۰ درصد واجدین شرایط رای‌دادن در انتخابات شرکت کرده‌اند. مصطفی پورمحمدی، وزیر کشور گفته است، "ميزان مشارکت مردم در اين دوره، از انتخابات از مجلس هفتم بالاتر رفت."

در دوره‌ی هفتم مجلس، بنابه آمارهای دولتی تنها ۵۱ درصد مردم در انتخابات مجلس شرکت کردند. میزان مشارکت در انتخابات دوره‌ی پنجم مجلس حدود ۷۲ درصد و در دوره‌ی ششم، حدود ۶۷ درصد بود.

برخی منابع دیگر نیز گزارش داده‌اند میزان مشارکت مردم کمتر از دو انتخابات شوراها و مجلس خبرگان در سال گذشته، ولی بیش از انتخابات دوره‌ی هفتم بود. در دو رای‌گیری سال گذشته، نزدیک به ۶۰ درصد واجدین شرایط شرکت کرده بودند.

اوج سرخوردگی سیاسی

گزارشگران مستقل نیز از میزان پایین مشارکت مردم در انتخابات روز جمعه خبر داده‌اند. پتر فیلیپ، گزارشگر دویچه وله، که روند انتخابات را از نزدیک و در تهران دنبال می‌کند، نیز از عدم استقبال قابل‌ملاحظه‌ی رای‌دهندگان خبر داده است.

پتر فیلیپ در آخرین گزارش خود که بعد ازظهر روز جمعه از تهران فرستاده نوشته است: «شمار کسانی که از رای‌دادن خودداری کردند، این‌بار احتمالا بیشتر از انتخابات قبلی بود.»

به گفته‌ی خبرنگار ارشد دویچه وله، "سرخوردگی سیاسی در ایران تازگی ندارد، اما این‌بار گویی به اوج خود رسیده است."

پتر فیلیپ به دیدار خود از بازار تهران اشاره کرده و می‌نویسد، «در بازار تهران جنب و جوش خیلی بالا بود. اما چند متر آن‌سوتر، در حوزه‌ی رای‌گیری در مسجدی واقع در خیابان ۱۵ خرداد، جمعیت رای‌دهنده در شمار انگشتان دست بود.»

به نوشته فیلیپ، انبوه جمعیت حاضر در بازار تهران دنبال چیزی مهمتر از انتخابات بودند: خریدهای نوروزی. ۶ روز دیگر نوروز است. و به رسم سنت دیرین ایرانی، همه‌‌چیز باید تروتمیز و مرتب و نو گردد.

پتر فیلیپ در ادامه‌ی گزارش خود از تهران می‌نویسد: یک مجلس تازه، آشکارا در اولویت انبوه مشریان بازار تهران و نیز حتی فروشندگان نیست. اصلا لازم نبود در این باره چیزی از کسی پرسیده شود. اطلاعات لازم را می‌شد بدون پرسش هم دریافت کرد: یک باتری‌فروش جوان می‌گوید "من رای نخواهم داد. امروزه همه‌چیز بدتر شده و روزبه‌روز بدتر هم می‌شود. در زمان شاه اوضاع طوری دیگری بود، بهتر از امروز."

پتر فیلیپ می‌نویسد، «چنین سخنی نادر است، آنهم از زبان کسی که دوره‌ی شاه را تجربه نکرده است.»

یک فرش‌فروش جوان شکایت می‌کند که وضع تجارتش بسیار بد است. می‌گوید: "توریستی به اینجا نمی‌آید و صادرات بین‌المللی هم به خاطر تحریم‌های بانکی با دشواری صورت می‌گیرد. مقصر چنین اوضاعی سیاست کنونی دولت تهران است."

گزارشگر دویچه وله نوشته است، «این فرش‌فروش نیز نمی‌خواهد در انتخابات شرکت کند. می‌گوید همه‌چیز از پیش تعیین شده و چیزی برای انتخاب باقی نمانده است.»

اعتراض اصلاح‌طلبان

در این‌میان، اصلاح‌طلبان به وزارت کشور درباره نحوه اعلام نتایج انتخابات اعتراض کرده‌اند. مصطفی پورمحمدی، وزیر کشور، شامگاه روز جمعه اعلام کرد "ستاد انتخابات تصمیم دارد نتایج انتخابات تهران را پس پایان شمارش آرا اعلام کند."

به گزارش سایت‌های اطلاع‌رسانی اصلاح‌طلبان، عبدالله ناصری، سخنگوی ائتلاف اصلاح‌طلبان، این تصمیم وزارت کشور را خلاف رویه گذشته اعلام کرد و گفت: "خودداری وزارت کشور از اعلام تدریجی نتایج شمارش آرا در تهران شائبه‌انگیز است."

عبدالله ناصری افزود: «با توجه به گزارشات متعددی که در تخلف انتخاباتی به نفع حامیان دولت دریافت می‌شود، این تصمیم وزارت کشور به نگرانی‌های موجود برای صیانت از آرا دامن می‌زند.»

از سوی دیگر، موسوی لاری، رئیس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان، در نامه‌ای به احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، از عدم صدور کارت برای نمایندگان ناظر معرفی شده از سوی اصلاح‌طلبان خبر داده است.

موسوی لاری در نامه‌ی خود نوشته است: «در تهران از ۳۶۰۰ ناظر معرفی شده برای شعب اخذ رای مورد توافق نمایندگان ستاد و هیات نظارت مرکزی، فقط برای حدود یک چهارم معرفی شدگان کارت صادر شده است، آنهم برای شعبی غیر از شعب مورد توافق.»

براساس آخرین خبرهای رسیده از تهران، وزارت کشور خبرنگاران را از ستاد انتخابات وزارت کشور خارج کرده و به آنها گفته است، بروید و صبح فردا باز گردید.

هنوز روشن نیست چه اقدام‌هایی در وزارت کشور درباره‌ی رای‌گیری روز جمعه و نتایج آن صورت خواهد گرفت، که مسئولان خواسته‌اند آن را بدور از چشم خبرنگاران انجام دهند.