ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 07.03.2008, 11:16
دهمین روز تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه شیراز

بی‌بی‌سی: تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه شیراز در حالی وارد دهمین روز خود شد که تعدادی از این دانشجویان روز چهارشنبه به مدت چند ساعت در بازداشت دادگاه انقلاب بودند.

تعدادی از دانشجویان دانشگاه شیراز در تجمع های اعتراضی که منابع دانشجویی تعداد شرکت کنندگان آن را تا حدود ۲۰۰۰ نفر اعلام کرده اند، خواستار برکناری محمد هادی صادقی، رئیس این دانشگاه هستند.

روز یکشنبه و یک هفته بعد از آغاز این اعتراضات دوازده نفر از فعالان دانشجویی دانشگاه شیراز به دادگاه انقلاب این شهر احضار شدند. این افراد روز پنج شنبه در دادگاه انقلاب حاضر شدند که دادگاه با تعیین وثیقه برای آنها، و تحویل گرفتن وثیقه ها آنها را آزاد کرد.

یکی از دانشجویان دانشگاه شیراز به بخش فارسی بی بی سی گفت دور جدید اعتراضات در دانشگاه شیراز زمانی آغاز شد که جدود دو هفته پیش تعداد زیادی از کاندیداهای انتخابات شورای صنفی دانشگاه از سوی مدیریت دانشگاه رد صلاحیت شدند و این مسئله اعتراض دانشجویان را در پی داشت.

به گفته این فعال دانشجویی اوایل سال جاری خورشیدی نیز تجمع های گسترده ای در اعتراض به نحوه مدیریت آقای صادقی برگزار شده بود که در آن زمان با حضور فرماندار شیراز در جمع دانشجویان و قول رسیدگی به شکایات آنها، این تجمع ها متوقف شد.

اما با گذشت ده ماه از آن اعتراضات، نارضایتی دانشجویان معترض از عملکرد مدیریت دانشگاه ادامه دارد.

دور جدید اعتراضات دانشگاه شیراز روز یکشنبه گذشته آغاز شد که این اعتراضات در دو نوبت منجر به حمله دانشجویان به دفتر رئیس دانشگاه و تصرف چند ساعته این دفتر توسط دانشجویان شد.

همچنین به گفته منابع دانشجویی کلاس های درس در بیشتر دانشکده های دانشگاه شیراز، از جمله دانشکده های مهندسی و علوم، تعطیل است و در بقیه دانشکده ها نیز در حالت نیمه تعطیل به سر می برد.

دانشجویان دانشگاه شیراز علاوه بر اعتراض به رد صلاحیت تعدادی از کاندیداهای انتخابات شورای صنفی، خواستار جمع آوری دوربین های مداربسته نصب شده در محوطه دانشگاه، فراهم آوردن امکان دسترسی به اینترنت در دانشکده فنی، تجهیز و توسعه خوابگاه های دختران، توزیع غذا در روزهای تعطیل، تغییر سرپرست های خوابگاه های دختران که به گفته دانشجویان رفتار نامناسبی با آنها دارند، جذب اساتید کارآمد و پایان دادن به برخوردهای گزینشی با اساتید، امکان استفاده دانشجویان متاهل از خوابگاه استیجاری و تجهیز خطوط اتوبوسرانی برای دانشکده دامپزشکی نیز هستند.

مسئولان دانشگاه شیراز در روزهای اخیر در مصاحبه با رسانه های داخلی ایران اعلام کرده اند امکانات این دانشگاه محدود است، اما آمادگی دارند تا جایی که مقدور است نسبت به رفع مشکلات دانشجویان اهتمام کنند.

اما دانشجویان معترض می گویند در ده ماه گذشته تغییری در وضعیت دانشگاه ایجاد نشده و این بار به چیزی کمتر از کناره گیری رئیس دانشگاه رضایت نخواهند داد و مشکلات صنفی خود را با رئیس جدید دانشگاه شیراز در میان خواهند گذاشت.

به گفته یکی از فعالان دانشجویی دانشگاه شیراز به دانشجویان معترض وعده داده شده که هیاتی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به شیراز خواهد رفت تا در مورد مسئله تغییر ریاست دانشگاه با نمایندگان دانشجوبان گفتگو کند.

به همین دلیل دانشجویان تجمع خود را تا روز دوشنبه متوقف کرده اند و گفته اند در صورت به نتیجه نرسیدن این گفتگوها، مجددا اعتراضات خود را از سر خواهند گرفت.


بازداشت ۱۲ نفر از دانشجویان معترض دانشگاه شیراز

رادیوفردا: تجمع دانشجویان دانشگاه شیراز به طور مشروط در نهمین روز در حالی پایان یافت که روز پنج شنبه ۱۲ تن از دانشجویان متحصن که به دادگاه انقلاب احضار شده بودند، بازداشت شدند.

کاظم رضایی، عباس رحمتی، هادی عسگری، اسماعیل جلیلوند، لقمان مدیری، حمید جنتی، محسن گوهری نیا، مجتبی بخشنده، سعید کوشکی و سه تن دیگر از دانشجویان متحصن که نخواستند نامشان فاش شود، در روزهای ابتدایی تجمع دانشجویان دانشگاه شیراز به دادگاه انقلاب احضار شده بودند. این دوازده دانشجو روز پنج شنبه پس از مراجعه به دادگاه انقلاب دستگیر و به بازداشتگاه منتقل شدند.

اتهام این دانشجویان هنوز مشخص نیست و به گفته یکی از فعالان دانشجویی دانشگاه شیراز، دانشجویان این دانشگاه به شدت به دستگیری این دوازده دانشجو معترض و پیگیر آزادی آنها هستند. دانشجویان دانشگاه شیراز در روزهای گذشته خواستار مصونیت ۱۲ دانشجوی احضار شده به دادگاه انقلاب شده بودند.

این در حالی است که شب چهارشنبه دانشجویان تجمع کننده در دانشگاه شیراز اعلام کردند به طور مشروط تا روز شنبه تجمع خود را متوقف خواهند کرد و در صورتی که مسوولان دانشگاه به مطالباتشان رسیدگی نکنند، روز یکشنبه هفته آینده این تجمع را از سر خواهند گرفت.

روز چهارشنبه تعدادی از نمایندگان دانشجویان با معاون رییس دانشگاه شیراز مذاکره کردند و مسوولان در نامه ای کتبی قول رسیدگی به مطالبات دانشجویان را دادند. یکی از دانشجویان دانشگاه شیراز به رادیو فردا گفت که دانشجویان معترض اعلام کرده اند اگر تا روزشنبه هیاتی از وزارت علوم به دانشگاه شیراز نرود و حرف های دانشجویان را نشنود، دانشجویان از روز یکشنبه به صورت گسترده تری تجمع را از سر می گیرند.

مهم ترین و نخستین خواسته این دانشجویان استعفای محمد هادی صادقی، رییس دانشگاه شیراز است و آنها اعلام کرده اند خواسته های صنفی شان را با مدیریت جدید دانشگاه مطرح خواهند کرد. دانشجویان دانشگاه شیراز می گویند رییس این دانشگاه فضای دانشگاه شیراز را پادگانی و امنیتی کرده است. به گزارش خبرنامه امیر کبیر، پایگاه خبری دانشجویان دانشگاه امیر کبیر تهران، وزارت علوم بدون توجه به خواسته های دانشجویان، انتخابات شورای صنفی دانشگاه شیراز را تایید کرده است.

برکناری شورای صنفی فعلی و برگزاری انتخابات شورای صنفی، برچیده شدن دوربین های مدار بسته نصب شده در دانشگاه ها، فراهم آوردن امکان دسترسی به اینترنت در دانشکده فنی دانشگاه شیراز، تجهیز و توسعه خوابگاه های دختران، توزیع غذا در روزهای تعطیل، منصوب کردن سرپرست های مناسب برای خوابگاه های دختران، جذب اساتید کارآمد و پایان دادن به برخوردهای گزینشی با اساتید، امکان استفاده دانشجویان متاهل از خوابگاه استیجاری و تجهیز خطوط اتوبوسرانی برای دانشکده دامپزشکی از دیگر خواسته های صنفی دانشجویان دانشگاه شیراز است.

یکی از دانشجویان دانشگاه شیراز به رادیو فردا گفت که در روزهای گذشته نیروهای بسیج با پخش اعلامیه هایی، دانشجویان متحصن را وابسته به نیروها و گروه های خارجی معرفی کرده اند. دانشجویان دانشگاه شیراز رابطه با گروه های خارجی را رد کرده و بازتاب به گفته آنها «جهت دار» و «ناقص» این تحصن توسط رسانه های داخلی را محکوم کرده اند.

در همین حال فعالان دانشجویی دانشگاه شیراز خبر از تحت فشار قرار داشتن سحر یزدانی، ناهید افراسیابی، اسماعیل جلیلوند، حمدالله نامجو، چهار دانشجویی داده اند که پیش از این هم در دادگاه انقلاب پرونده داشته اند. این چهار تن از مدیران مسوول نشریات دانشجویی دانشگاه شیراز هستند که پیشتر به دادگاه انقلاب و کمیته های انضباطی احضار شده بودند.

از روز دوم تجمع، تعدادی از خانواده های دانشجویان معترض تلفنی تهدید شده اند. یک دانشجوی دانشگاه شیراز به رادیو فردا گفت که مسوولان دانشگاه شیراز با خانواده های بیش از ۳۰ تن از دختران دانشجو تماس تلفنی گرفته و به آنها گفته اند که فرزندانشان شب به خوابگاه مراجعه نکرده و در تحصن شرکت کرده بودند. مسوولان دانشگاه شیراز ضمن تهدید خانواده های دانشجویان از آنها خواسته اند به فرزندانشان بگویند تحصن اعتراضی را پایان دهند.