ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 05.03.2008, 16:33
کمپین بین‌المللی برای حقوق بشر در ایران

(۱۵اسفند ۱۳۸۶) فعالان مستقل حقوق بشر امروز از آغاز به فعالیت "کمپین بین المللی برای حقوق بشر در ایران" خبر دادند. این "کمپین بین المللی" برای مقابله با نقض فاحش حقوق بشر و سرکوب دامنه گیر فعالان حقوق بشر و جنبش های اجتماعی در این کشور بوجود آمده است. "کمپین بین المللی برای حقوق بشر در ایران" برای جذب حمایت‌های بین المللی در دفاع از حقوق بشر و مدافعان حقوق بشر فعالیت خواهد کرد.

کمپن بین المللی اعلام کرد که "امروز وضعیت حقوق بشر در ایران از جمله وخیم ترین موارد در سطح جهانی است. اگر چه چند کشور دیگر بیش از ایران سرکوبگرند، اما حکومت ایران به ویژه در زمینه حقوق بشر خطرناک است چرا که تعداد بسیاری از فعالان مستقل در حوزه های گوناگون، بدون محافظ و در معرض سرکوب بیرحمانه ای قرار دارند، بدون آنکه از هیچ اهرم موثر و محافظت کننده داخلی یا جهانی برای دفاع از حقوق خود برخوردار باشند. همچنین حکومت ایران فعالانه برای بسیج جامعه بین المللی علیه عقاید و موازین حقوق بشری تلاش می کند. بر این اساس جامعه بین المللی بایستی در قبال این چالش اخلاقی به حمایت از حقوق بشر در ایران بپردازد."

کمپین بین المللی به موارد زیر از جمله شواهد بارز بحران حقوق بشر درایران اشاره دارد: بالاترین تعداد اعدام نوجوانان و رتبه دوم در تعداد اعدام بطور کلی در سطح جهانی که در مواردی از طریق اعمال سنگسار و بدنبال دادگاه های غیر عادلانه انجام می شود؛ شکنجه در زندان ها و بازداشتگاه ها؛ مصونیت از مجازات در سطح گسترده برای ماموران اطلاعاتی و امنیتی؛ قوانینی شامل تبعیض جنسیتی که زنان را شهروند درجه دو تلقی می کنند و در عین حال فعالان حقوق زن که فعالیت های مسالمت آمیز دارند بطور مستمر بازداشت و دادگاهی می شوند؛ نقض حقوق اقلیت های قومی و مذهبی ؛ نقض آزادی بیان، آزادی اجتماعات و تشکل های مستقل؛ عدم وجود انتخابات آزاد و عادلانه؛ نقض حقوق اساسی مدنی و سیاسی و همچنین نقض حقوق اقتصادی و اجتماعی که موجب افزایش روزافزون فقر و ظلم به مردم ایران می شود.

دولت ایران با سوءاستفاده از شرایط تخاصم آمیز موجود در سطح بین المللی به سرکوب و نقض گسترده حریم خصوصی و حقوق افراد می پردازد و تهدید های نظامی غرب به این روند کمک می کند.این کمپین مخالف هرگونه حمله نظامی که موجب کشتار وسیع در ایران و منطقه خواهد شد،است.

به گفته کمپین بین المللی:"تهدید نظامی برای ایران دموکراسی و حقوق بشر به ارمغان نخواهد آورد. اما رفتارهای بیرحمانه و نقض گسترده قوانین بین المللی حقوق بشر توسط حکومت ایران همچنان موجب منزوی شدن ایران در سطح جهانی شده است."

از جمله گزارش های اولیه کمپین بین المللی گزارشی در زمینه انتخابات مجلس شورای اسلامی و مقایسه آن با استانداردهای بین المللی است. مستندات این گزارش شاهد بر آن است که "دخالت های حکومتی در روند این انتخابات حتی بیش از انتخابات گذشته سیستماتیک و سلیقه ای است."

متن این گزارش و اطلاعات موثق درمورد زندانیان عقیدتی و اخبار و مطالب حقوق بشری در سایت اینترنتی کمپین بین المللی http://www.iranhumanrights.org در دسترس است.

کمپین بین المللی بر پایه این اصول بنیاد نهاده شده است:حقوق بشر در ایران همچون هر کشور دیگری، یک دغدغه ی مشروع و بر حق بین المللی است و برای ایجاد صلح و امنیت بین المللی ، امری اساسی است. حقوق بشر در ایران فقط با یاری جامعه مدنی تحقق می پذیرد که نقش آنها باید مورد حمایت قرار گرفته و تداوم پیدا کند. پذیرش حقوق بشر در ایران باید غیرجانبدارانه باشد و از اهداف سیاسی دوری کند؛و نهایتا اینکه همبستگی با تمامی مردمی که حقوق بشر آنان سلب شده است یک ضرورت اخلاقی دوران کنونی است.