ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 05.03.2008, 9:11
بیانیه سازمان دانش‌آموختگان درباره انتخابات

ادوارنیوز: سازمان دانش اموختگان ایران(ادوار تحکیم وحدت) با صدور بیانیه ای در خصوص انتخابات پیش روی مجلس هشتم اعلام موضع کرد. متن بیانیه سازمان دانش اموختگان به شرح زیر است:

در حالی كه كشورهای جهان یكی پس از دیگری انتخابات آزاد،دموکراتیک و عادلانه را تجربه می‌كنند، متاسفانه در كشور ما هر چه زمان به پیش می‌رود، بر دامنه محدودیت‌هایی كه عادلانه وآزاد بودن انتخابات را مخدوش می‌كند، افزوده می‌شود.

تجربه انتخابات پارلمانی در جمهوری اسلامی نشان می‌دهد كه فقط انتخابات مجلس اول، كم و بیش به معیارهای یك انتخابات آزاد و عادلانه نزدیك بود، اما با گذشت زمان، انتخابات مجلس از این معیارها به طور فزاینده‌ای فاصله گرفته است.
با این همه، از انتخابات مجلس دوم به بعد، به رغم فقدان ملاك‌های انتخابات آزاد كه ورود منتقدان و مخالفان مسالمت جوی نظام را به عرصه رقابت‌های انتخاباتی ممنوع می‌كرد، حداقلی از رقابت بین گرایش‌ها و سلیقه‌های مختلف گروههای درون نظام وجود داشت كه این خود، برخی از طبقات و اقشار اجتماعی را برای حضور در پای صندوق‌های رای و تاثیرگذاری بر نتیجه انتخابات ترغیب می‌كرد.

با توجه به فضای جهانی و اعمال فشارهای روز افزون بین‌المللی علیه ایران، تصور می ‌شد كه مسئولان نظام جمهوری اسلامی برای ارائه چهره‌ای مقبول تر از خود به افكار عمومی جهان، در انتخابات مجلس هشتم از شدت محدودیت‌ها بكاهند و زمینه انتخاباتی رقابتی – هر چند طبق معمول غیر آزاد و ناعادلانه وغیر موثر – را فراهم كنند..

از طنز روزگار اما، مجریان و ناظران انتخابات مجلس هشتم در این دوره از انتخابات بر سختگیری‌ برای تایید صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس افزودند به گونه‌ای كه نه فقط بسیاری از مدیران بلند پایه دولت‌های پیشین امكان حضور در انتخابات را نیافتند، بلكه در اكثریت قاطع حوزه‌های نمایندگی نیز جای حد اقلی از رقابت بین جناح های درون نظام باقی نمانده است.

بنابراین از نگاه سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی(ادوار تحکیم وحدت) برگزاری انتخابات مجلس هشتم با كیفیت كنونی، ضمن آنكه میزان تكیه نظام سیاسی بر رضایت عمومی را در سطح بین‌المللی به چالش خواهد كشاند و راه را برای اعمال فشارهای جهانی علیه جمهوری اسلامی هموارتر خواهد كرد،علاوه بر این در حوزه داخلی حتی آن دسته از نیروهای سیاسی را كه همچنان مبارزات پارلمانتاریستی را بهترین روش برای اصلاح امور می‌دانند، ناامیدتر و دلسردتر می‌كند.

این روند متاسفانه هشدارهای سازمان دانش آموختگان و بسیاری از نیروهای سیاسی روشنفكری در انتخابات های پیشین، مبنی بر عدم امكان اصلاحات مورد نیاز جامعه در چارچوبی كه اراده آزاد وموثرمردم برای تعیین سرنوشت خود به رسمیت شناخته نمی‌شود و تنها به صورت و فرم نهادهای انتخاباتی توجه دارد را قرین حقیقت كرده است.

در واقع مجلسی كه تركیب آن پیشاپیش به نحوی تعیین شده باشد، از آن میزان از اهمیت برخوردار نخواهد بود كه نیاز به موضع گیری نیروهای سیاسی در مورد شركت یا عدم شركت مردم در آن باشد.

اسفند 1386
سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی