ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 03.03.2008, 19:23
تصويب سومین قطعنامه تحریم ایران

ایران امروز: شورای امنیت سازمان ملل متحد، روز دوشنبه ۳ مارس، سومین قطعنامه‌ی تحریم ایران را تصویب کرد. از ۱۵ عضو شورای امنیت، ۱۴ کشور به این قطعنامه رای مثبت دادند. اندونزی، عضو غیردائم شورای امنیت به آن رای ممتنع داد.

قطعنامه‌ی سوم همانند دو قطعنامه‌ی پیشین شورای امنیت، از فعالیت‌های اتمی جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرده و خواهان توقف غنی‌سازی اورانیوم توسط دولت ایران شده است.

قطعنامه ۱۸۰۳ که روز دوشنبه ۳ مارس به تصویب رسید، تحریم‌های پیش‌بینی شده در دومین قطعنامه را که در مارس ۲۰۰۷ به تصویب رسید، شدیدتر کرده است. این‌ تحریم‌ها پیش از همه متوجه مقام‌ها و شرکت‌های موثر در برنامه‌های اتمی ایران هستند.

به‌طور مشخص دارایی‌ها و حساب‌های ۱۲ شرکت و ۱۳ نفر که با برنامه‌های اتمی و موشکی ایران مربوط هستند، مسدود خواهد شد. سفرهای خارجی این افراد به دقت زیر نظر گرفته شده و اعلام خواهد شد.

قطعنامه‌ی جدید همچنین خواهان جلوگیری از صدور کالاهای دارای کاربرد دوگانه‌ی غیرنظامی و نظامی به ایران شده است. محموله‌هایی که از راه هوا و دریا به مقصد ایران و یا از ایران به مقصد خارج در حرکت‌اند بازرسی خواهند شد.

قطعنامه از کشورهای عضو سازمان ملل می‌خواهد در اعطای اعتبارات بازرگانی به ایران هشیاری به خرج دهند و فعالیت‌های شعب خارجی بانک‌های ملی و صادرات زیر نظر بگیرند.

قطعنامه ۹۰ روز به دولت ایران برای اجرای درخواست‌های آن فرصت داده است. در این مدت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موظف شده است کنترل نماید که ایران فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کرده است یا نه؟

البرادعی: ایران از مانع تراشی دست بردارد

هم‌زمان با نشست شورای امنیت، اجلاس نوبتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین نیز آغاز شده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، مهمترین تمركز مذاكرات یك هفته‌ای آژانس آخرین گزارش البرادعی درباره ایران خواهد بود.

محمد البرادعی، مدیركل آژانس بین المللی انرژی اتمی در آغاز نشست شورای حكام، از ایران خواست پروژه‌های تحقیقاتی خود را که بر استفاده‌ی نظامی از تکنولوژی هسته‌ای دلالت دارند، فاش سازد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیپلمات‌های نزدیك به دیده‌بان هسته‌یی سازمان ملل در وین گفتند كه ایران در نشست شورا به دلیل اتهاماتی كه می گویند تهران بر روی مطالعات تسلیحاتی كار كرده است با ساعات سختی روبرو خواهد شد.

براساس این اطلاعات، ایران بعد از سال ۲۰۰۳ نیز بر روی تسلیحات هسته‌یی كار كرده است. این برخلاف گزارش جامعه‌ی اطلاعات آمریكاست كه گفته بود ایران از سال ۲۰۰۳ به بعد برنامه تسلیحات هسته‌یی را دنبال نكرده است.

روزنامه واشنگتن پست دو روز پیش به نقل اولی هاینونن، معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت، «آژانس از سازمان‌های اطلاعات جاسوسی چندین کشور مختلف مدارک اثبات‌کننده‌یی را به دست آورده است که به یک تحقیقات پیشرفته در زمینه برخی فن‌آوری‌های کلیدی که برای ساخت و پرتاب یک بمب‌ هسته‌یی الزامی است، اشاره دارد.»

«برای مثال، برخی از این اسناد مطالعات درباره تغییر موشک شهاب به منظور ایجاد توانایی حمل یک کلاهک بزرگ‌تر را که در ارتفاع ۶۰۰ متری بالای هدفش منفجر می‌شود، ‌توضیح می‌دهد. این ویژگی تنها هنگامی منطقی خواهد بود که کلاهک، هسته‌یی باشد.»

دیوید آلبرایت، ‌کارشناس تسلیحاتی سابق سازمان ملل و رییس موسسه علوم و امنیت بین‌المللی در واشنگتن گفته است که ایران اکنون با چالش دشوارتری در متقاعد کردن کشورهای جهان به اینکه هرگز به دنبال تسلیحات هسته‌یی نبوده است، رو به رو است. وی می‌گوید: رد این اطلاعات دشوارتر است. این اطلاعات ظاهرا به کار بر تسلیحات هسته‌یی اشاره دارند؛ حتی اگر این برنامه منسجم نبوده باشد و حتی اگر تصمیم‌گیری برای ساخت یک سلاح هسته‌یی گرفته نشده باشد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این موضوعات را باعث نگرانی جدی و برای ارزیابی بعد نظامی احتمالی در برنامه‌ی هسته‌یی ایران حیاتی دانسته است.

برخی دیپلمات‌های نزدیك به آژانس می‌گویند، اقداماتی در تلاش برای افزودن فشار بر ایران در حال انجام است تا قطعنامه‌ای را در نشست شورای حكام مطرح كنند كه تهران را برای شفاف سازی در خصوص فعالیت هسته‌یی‌اش تحت فشار قرار دهد. این اولین باری خواهد بود كه پس از دو سال چنین قطعنامه‌ای مطرح می‌شود و نشانه ناشكیبایی رو به رشد آژانس نسبت به جمهوری اسلامی و برنامه هسته‌یی‌اش خواهد بود.


واکنش‌های بین‌المللی به سومین قطعنامه تحریم ایران
منبع: ایسنا

آمریكا از تصویب قطعنامه ۱۸۰۳ استقبال كرد

وزارت امور خارجه آمریكا از تصویب سومین قطعنامه تحریماتی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران استقبال كرده و گفت كه این قطعنامه «تداوم تهدید برنامه هسته‌یی ایران را درك می‌كند».

تام كیسی، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریكا در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه با تهدید خواندن ایران گفت: "آمریكا خرسند است كه شورای امنیت از طریق این رای‌گیری در زمینه تحریم‌های بیشتر تداوم تهدید برنامه هسته‌یی ایران را درك كرده است".

به گزارش خبرگزاری آلمان، زلمای خلیل‌زاد، نماینده آمریكا در سازمان ملل نیز اظهار داشت كه شورا باید دست به كار می‌شد، چرا كه ایران همچنان به تداوم فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم خود مشغول بود.

وی گفت كه ایران فعالیت‌های خود را به طور چشمگیری گسترش داده است و فعالیت‌هایش نگرانی درباره نیت نهایی ایران از غنی‌سازی اورانیوم را افزایش می‌دهد.

خلیل‌زاد در ادامه افزود، ایران به دنبال طراحی یك كلاهك هسته‌ای و كوچك سازی آن به منظور نصب بر روی یك موشك هسته‌یی بوده است كه "این امر نقض معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌یی (ان.پی.تی) به حساب می‌آید.

نماینده آمریكا در سازمان ملل گفت: چرا به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نمی‌گویند كه چه اتفاقی افتاده و دلیل آن چه بوده است؟ این مساله از اهمیت جهانی برخوردار است.

وی در ادامه افزود، ایران به طور پنهانی به برنامه‌های هسته‌یی خود ادامه داده و از پادمان‌ها و پروتكل‌های هسته‌یی پیروی نكرده است.

خلیل‌زاد درادامه گفت: تا زمانی كه دولت ایران در زمینه فعالیت‌های هسته‌یی خود به طور پنهانی عمل كند ما مجبوریم نتیجه بگیریم كه تهران در حال پنهان كردن فعالیت‌های تسلیحاتی خود است و به این ترتیب گزینه یك برنامه هسته‌یی تسلیحاتی را برای خود ایجاد و یا حفظ می‌كند.


كانادا: ایران فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم خود را متوقف كند

وزیر امور خارجه كانادا از اعمال سومین قطعنامه علیه ایران استقبال كرد.
ماكسیم برنیر، وزیر امور خارجه كانادا روز دوشنبه در بیانیه‌ای گفت: كانادا كاملا از تصویب این قطعنامه و الزامات بین‌المللی آن حمایت می‌كند.

برنیر در ادامه اظهار داشت: كانادا قویا از ایران می‌خواهد مجموعه مشوق‌های پیشنهادی چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و آمریكا را در نظر گرفته و فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم خود را متوقف كند.

وزیر امور خارجه كانادا در ادامه گفت: ما از این‌كه ایران نتوانسته است برخی از مسائل باقی‌مانده مربوط به برنامه هسته‌ای خود را حل كند، شدیدا نگران هستیم.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی از تهران خواست با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همكاری كامل داشته باشد و درباره‌ی برخی گزارش‌ها كه در آن ادعا شده است ایران مطالعات مربوط به تسلیحاتی كردن مواد هسته‌یی را انجام داده است توضیح دهد تا آشكارا نشان دهد كه برنامه هسته‌یی‌اش تنها برای مقاصد صلح‌آمیز است.


آلمان: ایران باید غنی سازی اورانیوم را متوقف كند

نماینده آلمان در سازمان ملل گفت كه تصویب تحریم های جدید علیه برنامه هسته‌یی ایران به این منظور انجام شد كه به تهران پیام دهد به جامعه بین المللی بپیوندد.

توماس ماتوسك، نماینده آلمان در سازمان ملل روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در نیویورك با منزوی خواندن ایران گفت: پیام (این تحریم ها) كاملا آشكار است: به ما كمك كنید به شما كمك كنیم كه از انزوایی كه به خود تحمیل كردید رهایتان كنیم.

به گزارش خبرگزاری آلمان، ماتوسك در ادامه گفت: ما می‌خواهیم با ایران به عنوان یكی از اعضای جامعه بین المللی همكاری كنیم و از حق ایران در زمینه داشتن یك برنامه هسته‌یی صلح آمیز حمایت كنیم.

نماینده آلمان در سازمان ملل در ادامه تاكید كرد كه در پایان تنها مذاكرات می تواند به یافتن راه حلی مناسب منجر شود.

وی گفت: اما ما باید عزم راسخ خود را نشان دهیم و غیرممكن است كه در حالی كه مشغول مذاكره هستیم یكی از بازیكنان تیرك‌های دروازه را جابه جا كند؛ ایران باید غنی سازی اورانیوم را متوقف كند.


نماینده بریتانیا: از سولانا خواستیم با جلیلی دیدار كند

نماینده انگلیس در سازمان ملل با تاكید بر حمایت 1+5 از یافتن راه‌حلی از طریق مذاكرات برای حل برنامه هسته‌یی ایران گفت كه شش قدرت جهانی خواستار آن هستند كه رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا مذاكرات با مذاكره‌كننده هسته‌یی ایران را از سر بگیرد.

جان ساورز، نماینده انگلیس در سازمان ملل روز دوشنبه در بیانیه‌ای كه توسط پنج عضو دایم شورای امنیت به علاوه آلمان تنظیم شده بود، گفت: ما از خاویر سولانا، رییس سیاست‌ خارجی اتحادیه اروپا خواسته‌ایم با دكتر سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران ملاقات كند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در ادامه این بیانیه آمده است: ما متعهد به یافتن راه‌حل از طریق مذاكرات برای حل مساله هسته‌یی ایران بوده و بر تعهد خود به رویكرد دوسویه تاكید می‌كنیم. ما بر به رسمیت شناختن حق ایران برای توسعه،‌ تحقق، تولید و استفاده از انرژی هسته‌یی برای مقاصد صلح‌آمیز در چارچوب معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌یی (ان.پی.تی) نیز تاكید می‌كنیم.

این كشورها در ادامه تداوم خودداری ایران از پیروی از شورای امنیت سازمان ملل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را «به خصوص در زمینه گسترش فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی» محكوم كردند.

آنها علاوه بر آن تاكید كردند كه تصویب سومین قطعنامه تحریم ایران نشان‌دهنده آنچه آنها «نگرانی‌های جدید جامعه بین‌الملل از خطر اشاعه برنامه هسته‌یی ایران» خواندند، است.

در این بیانیه علاوه بر آن به «پیشرفت حاصل شده»‌ در اجرای برنامه كار مورد توافق ایران و آژانس اشاره شده است.


چین: مردم ایران هدف نیستند

چین تاكید كرد كه تشدید تحریم‌ها علیه ایران توسط شورای امنیت سازمان ملل برای تنبیه ایران نیست بلكه تنها برای ایجاد دیپلماسی بیشتر در زمینه برنامه هسته‌یی ایران است.

كین گانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای گفت: هدف تنبیه ایران نیست، بلكه تلاش برای ازسرگیری مذاكرات و فعال كردن دور جدیدی از تلاش‌های دیپلماتیك است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ونگ گوآنگیا،‌ نماینده چین در سازمان ملل نیز در نیویورك اظهارات مشابهی را بیان داشت.

وی گفت: مردم ایران هدف (این اقدامات) نیستند و این تحریم‌ها بر فعالیت‌های مالی و اقتصادی ایران با سایر كشورها تاثیری نخواهد گذاشت. همه تحریم‌ها برگشت‌پذیر است.

در ادامه این گزارش آمده است: چین نقش مهمی در تلاش‌های بین‌المللی برای حل مساله هسته‌یی ایران دارد. این كشور در كنار چهار عضو دیگر دایم شورای امنیت سازمان ملل (آمریكا، روسیه، انگلیس و فرانسه) و آلمان در تلاش برای متقاعد كردن ایران به تحقق فعالیت‌های هسته‌یی‌اش است.

كین در بیانیه خود گفت: مذاكرات دیپلماتیك بهترین راه‌حل مساله هسته‌یی ایران است. چین از همه كشورها می‌خواهد رفتاری سازنده و مسوولیت‌پذیر اتخاذ كرده و انعطاف‌پذیری لازم را برای به دست آوردن راه‌حلی كامل، درازمدت و مناسب برای حل هر چه زودتر مساله هسته‌یی ایران از طریق مذاكرات نشان دهد.


دفاع آفریقای جنوبی از رای مثبت خود

وزارت امور خارجه آفریقای جنوبی روز سه‌شنبه ضمن دفاع از رای مثبت این كشور به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، فشارهای سیاسی دولتهای غربی، به ویژه فرانسه و انگلستان، را علیه پرتوریا رد كرد.
معاون اداره روابط چند جانبه در وزارت امور خارجه آفریقای جنوبی در یك كنفرانس خبری گفت، آفریقای جنوبی در جریان رای گیری برای تصویب قطعنامه ۱۸۰۳ شورای امنیت بر علیه ایران، به طور مستقل عمل كرده است.
خولیسا مابهانگو در توجیه این رفتار پرتوریا گفت: احساس كردیم، ایران به درخواست‌های قبلی شورای امنیت سازمان ملل، توجه نكرده است.
وی افزود: كشورش تلاشهای زیادی را برای تغییر مفاد قطعنامه پیشنهادی بر علیه ایران بكار برده است، از جمله آنكه خواستار برسمیت شناختن گزارش "محمود البرادعی"، مدیركل آژانس، توسط شورا شده است.
مابهانگو اضافه كرد: آفریقای جنوبی همچنین خواستار تاكید شورا بر حق ایران برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای، در صورت اطمینان جامعه بین‌المللی از ماهیت غیرنظامی این برنامه شده است.
وی گفت: آفریقای جنوبی همچنین از اعضای شورای امنیت خواست، ضرورت عاری كردن منطقه خاورمیانه از سلاحهای كشتارجمعی را در قطعنامه این شورا مورد تاكید قرار دهند.


ژاپن: ایران اعتماد جامعه بین‌المللی را به دست آورد

ژاپن اقدام شورای امنیت سازمان ملل را در اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران تحسین كرده و گفت كه تهران باید با توجه به اقدام اخیر این سازمان اعتماد بین‌المللی را جلب كند.

ماساهیكو كمورا، وزیر امور خارجه ژاپن روز سه‌شنبه با اشاره به همكاری ایران با كره شمالی گفت: ما نیازمند رفتاری قاطعانه در قبال برنامه هسته‌یی ایران هستیم و باید اشاعه هسته‌یی، پیوند آن با برنامه هسته‌یی كره شمالی و ثبات خاورمیانه را كه برای ثابت ماندن ذخایر انرژی لازم است، در نظر بگیریم.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، كمورا در جمع خبرنگاران گفت: همه كشورها حق استفاده از انرژی هسته‌یی صلح‌آمیز را دارند، اما این حق تنها پس از به دست آوردن اعتماد بین‌المللی می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

وی در ادامه گفت: ما امیدواریم ایران از درخواست‌های جامعه بین‌المللی پیروی كند.


اظهارات ویتالی چورکین نماینده روسیه

نماینده روسیه در سازمان ملل اعلام كرد كه مسكو قطعنامه تحریم شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران و بیانیه‌ای كه پس از تصویب این قطعنامه توسط وزرای خارجه گروه ۱+۵ اعلام شد را "یك مجموعه واحد" می‌داند.

ویتالی چوركین، نماینده روسیه در سازمان ملل روز دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت: ما این دو سند را یك مجموعه واحد می‌دانیم.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، این دیپلمات روسی با بیان این امر توجهات را به این نكته جلب كرد كه بیانیه ۱+۵ دارای "ضوابط مهمی" می‌باشد.

چوركین گفت: این بیانیه نه تنها پیشنهاداتی را كه شش قدرت جهانی در سال ۲۰۰۶ برای گفت‌وگو با ایران به تهران ارایه كردند مجددا تایید می‌كند بلكه علاوه بر آن می‌گوید كه این شش كشور آماده تداوم گسترش این پیشنهادات هستند.

نماینده روسیه در سازمان ملل در ادامه گفت: تا جایی كه به دورنمای چنین مذاكراتی مربوط می‌شود این بیانیه آشكارا از لزوم جست‌وجوی رویكردهای خلاقانه در زمینه مساله آغاز مذاكرات با ایران صحبت می‌كند و وظایف مناسبی به خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای برقراری ارتباط با همتای ایرانی خود (سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران) در راستای تداوم ارتباطات قبلی می‌دهد.

چوركین در ادامه گفت كه از دیدگاه روسیه قطعنامه ۱۸۰۳ كه روز گذشته در شورای امنیت تصویب شد «خصوصیاتی دارد كه متناسب با وضعیت كنونی ماست و پیشرفتی را كه مقامات ایرانی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بدان دست یافته‌اند مورد توجه قرار می‌دهد».

وی در ادامه گفت: قطعنامه تصویب شده آشكارا تنها به مسایل نگران‌كننده‌ای كه در چارچوب عدم گسترش تسلیحات هسته‌یی مطرح است، ارتباط دارد. این قطعنامه آشكارا متمركز است.

نماینده روسیه در سازمان ملل در ادامه تاكید كرد كه این سند «هرگونه اشاره‌ای به اینكه شورای امنیت سازمان ملل استفاده از زور علیه ایران را به هر صورتی اجازه می‌دهد، منتفی می‌داند. »

چوركین تصریح كرد كه طرف روس همچنان براساس این فرضیه عمل می‌كند كه «یافتن راه‌حل مساله هسته‌یی ایران تنها از یك راه سیاسی – دیپلماتیك امكان‌پذیر است».