ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 01.03.2008, 12:26
تعویق تصویب قطعنامه تا دوشنبه

یک سخنگوی سازمان ملل روز جمعه اظهار داشت، شورای امنیت در ساعت چهار بعدازظهر به وقت گرینویچ روز دوشنبه تشکیل جلسه خواهد داد و بریتانیا و فرانسه رای‌گیری درخواست رای‌گیری درباره پیش‌نویس قطعنامه خواهند کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، این پیش‌نویس روز جمعه نهایی شد.

دیپلمات‌های آمریکایی و انگلیسی پیشتر گفته بودند که رای‌گیری درباره قطعنامه احتمالا روز شنبه انجام خواهد شد اما امکان اینکه این اقدام چند روزی به تعویق بیفتد را مطرح کرده بودند تا مذاکرات بیشتری با چهار عضو غیردائم شورا که نسبت به اعمال تحریم‌ها اکراه دارند ، انجام گیرد و رضایت آنها نسبت به این کار حاصل شود.

نسخه نهایی پیش‌نویس

دیپلمات‌ها گفتند که نسخه نهایی شامل برخی پیشنهاداتی است که ویتنام ارایه داده است تا اینکه رای "آری" هانوی را به دست آورد. متن پیش‌نویس نسبت به نسخه‌ پیشین دچار تغییراتی شده است، اما شامل زبانی است که بر نقش کلیدی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید می کند. این چیزی است که هر چهار کشور یاد شده خواستار آن بوده‌اند.

متن نهایی پیش‌نویس همچنین شامل زبانی است که به نگرانی‌های آفریقای جنوبی درباره پاراگرافی پاسخ می‌دهد که از کشورهای عضو می‌خواهد کشتی‌ها و هواپیماهای دارای محموله‌های دارای کاربرد مضاعف را بازرسی کنند. یش‌نویس نهایی می‌گوید جست‌وجوها باید مطابق با معاهدات و قوانین حقوق بین‌الملل و حقوق دریاها باشد. دیپلمات‌ها گفتند مشخص نیست که آیا این اصلاحات برای راضی کردن ویتنام و آفریقای جنوبی کافی می‌باشد یا خیر .

تصویب قطعنامه با مشکلی روبه‌رو نخواهد شد

این قطعنامه تحریم‌های موجود علیه ایران از جمله منع سفر و مسدود کردن سرمایه‌ها علیه ایران را به دلیل خودداری تهران از تعلیق غنی‌سازی اورانیوم تشدید خواهد کرد. قطعنامه جامعه‌ی جهانی را فرامی‌خواند که در اعطای اعتبارات بازرگانی به ایران احتیاط کنند و مانع از سفر مسئولان دست‌اندرکار در برنامه‌های اتمی جمهوری اسلامی به کشورهای خارج شوند. پیش‌نویس این قطعنامه در نشست پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان در ۲۲ ژانویه در برلین تنظیم شد.

واشنگتن امیدوار بود این قطعنامه به سرعت در شورای امنیت به تصویب برسد، اما مذاکرات بیش از یک ماه به طول انجامیده است و دلیل اصلی آن مقاومت چهار عضو غیردائم شورا یعنی آفریقای جنوبی، لیبی، ویتنام و اندونزی است. این قطعنامه مورد حمایت پنج عضو دائم و شش عضو غیردائم شورا قرار دارد و این به معنای آن است که تصویب آن با مشکلی روبه‌رو نخواهد شد.

جان ساورز، سفیر انگلیس در سازمان ملل روز پنج‌شنبه به خبرنگاران گفته بود که می‌خواهد قطعنامه از بیشترین حمایت ممکن برخوردار باشد. ساورز گفت: اما حتی اگر رای ممتنع یا منفی هم داده شود، قطعنامه به محض تصویب به لحاظ حقوقی لازم‌الاجراست.

نیکلا سارکوزی، رییس جمهور فرانسه در روزهای اخیر با تابو ام‌بکی رییس‌جمهور آفریقای جنوبی در سفر به این کشور دیدار کرد و دیپلمات‌ها گفتند که دو طرف درباره ایران مذاکره کردند. همچنین گفته می‌شود سارکوزی با مقام‌های لیبی نیز تماس گرفته است تا حمایت آن کشور از قطعنامه علیه ایران را جلب نماید.

یک دیپلمات غربی گفته است: در روزهای شنبه و یک‌شنبه نشست‌هایی برگزار خواهد شد و مذاکراتی میان پایتخت‌های مختلف در آستانه رای‌گیری انجام خواهد گرفت. باید ببینیم نتیجه این مذاکرات چه چیزی خواهد بود .

یکی از دیپلمات‌ها که مانند دیگران خواست نامش فاش نشود با ذکر اینکه در آخرین دقایق پیشرفت‌هایی حاصل شده است، ‌گفت تاخیر در به رای گذاشتن قطعنامه برای آن است که حداکثر حمایت ممکن در این باره حاصل شود.

دو قطعنامه پیشین که تحریم‌هایی را علیه تهران اعمال می‌کند، در دسامبر ۲۰۰۶ و مارس ۲۰۰۷ به اتفاق آرا در شورا به تصویب رسید.

نامه وزیر خارجه ایران به دبیرکل سازمان ملل


همزمان با بحث شورای پیرامون پیش‌نویش قطعنامه‌ی جدید، منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران، با ارسال نامه‌ای به بان کی‌مون دبیر کل سازمان ملل متحد، و ریکاردو آبرتو، رییس شورای امنیت و دیگر اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت گفته است که ایران به همه پرسش‌های مطرح در خصوص برنامه‌ی هسته‌ای خود پاسخ داده است و صدور قطعنامه‌ی جدید علیه ایران "فاقد توجیه فنی و حقوقی" است.

منوچهر متکی در نامه‌ی خود به دبیرکل سازمان ملل نوشته است: آنچه تاکنون سبب شد تا موضوع هسته‌ای ایران در دستور کار آژانس قرار گیرد، «طرح ابهامات و ادعاهایی از سوی چند کشور خاص درخصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران بود که با بزرگ‌نمایی، آنها سعی کردند ماهیت صلح‌آمیز برنامه‌های هسته‌ای ایران را زیر سوال ببرند و آن را پنهانکاری، رفتار غیرشفاف و غیرقانونمند معرفی نمایند.»


منابع گزارش: رویترز، دویچه وله، ایسنا