ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 28.02.2008, 19:48
روسیه از تحریم‌های جدید علیه ایران حمایت می‌کند

دویچه وله: ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد روز چهارشنبه (۲۷ فوریه) اعلام کرد، اگر ایران به درخواست‌های شورای امنیت عمل نکند و غنی‌سازی اورانیوم را متوقف نسازد، شورای امنیت باید قطعنامه‌ی جدیدی علیه آن کشور تصویب نماید.

چورکین گفت، جامعه‌ی جهانی به‌طور عمده این استراتژی را دنبال می‌کند که ناخشنودی خود را از فقدان همکاری ایران ابراز کند. اگر تهران ظرف چند روز آینده مواضع خود را تغییر ندهد، روسیه نیز به عنوان عضوی از گروه شش‌گانه، از تحریم‌های شورای امنیت پشتیبانی خواهد کرد.

نماینده روسیه در سازمان ملل افزود، قطعنامه‌ی جدید شورای امنیت که پیش‌نویس آن در حال حاضر مورد بررسی است، به فصل هفتم بند ۴۱ منشور سازمان ملل متحد استناد می‌کند. مجازات‌های پیش‌بینی شده دراین فصل، تنها تحریم‌های اقتصادی با ابعاد محدود هستند و شامل دیگر مناسبات اقتصادی ایران نمی‌شوند.

ویتالی چورکين همچنین تاکيد کرد، این تحريم‌ها به اقتصاد ایران لطمه نمی‌زنند و فقط موسساتی را هدف می‌گیرند که در فعالیت‌های مرتبط با برنامه اتمی ايران مشارکت دارند.

ایران به مهمترین خواست‌ها عمل نکرده است

چورکین با اشاره به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره‌ی ایران گفت، این گزارش همه‌ی ابها‌م‌های مطرح درباره‌ی برنامه‌ی اتمی ایران را برطرف نکرده است. "ایران به مهمترین درخواست جامعه‌ی جهانی عمل نکرده است و همچنان به غنی‌سازی اورانیوم و تکمیل پروژه‌ی آب سنگین ادامه می‌دهد. به همین دلیل شورای امنیت باید قطعنامه‌ی جدیدی را مورد بررسی قرار دهد."

در هفته‌های اخیر این دومین موضع‌گیری انتقادآمیز روس‌ها علیه ایران است. دو هفته پیش سرگئی لاوروف، وزير امورخارجه روسيه، با لحن نسبتاَ تندی از برنامه‌های اتمی و بلندپروازی‌های ایران در مورد ساخت و آزمایش موشک‌های دوربرد انتقاد کرد. لاوروف گفت: «دولت مسکو از اقدام ایرانی‌ها در به‌رخ‌کشیدن دائمی قصد خود برای توسعه‌ی صنایع موشکی و غنی‌سازی اورانیوم ناراضی است و آن را تایید نمی‌کند.»

وزیر خارجه‌ی روسیه تاکید کرد «ایران نباید مدام این احساس را برانگیزد که اعتنایی به جامعه‌ی جهانی ندارد.»

تعویق رای‌گیری درباره‌ی قطعنامه

در همین‌حال خبرگزای فرانسه به نقل از دیپلمات‌های غربی گزارش داده است رای‌گیری در شورای امنیت درباره‌ی قطعنامه‌ی جدید علیه ایران به هفته‌ی آینده موکول شده است.

دیپلمات‌ها علت تعویق رای‌گیری را ایرادهای مطرح شده از سوی برخی اعضای غیردائم شورای امنیت اعلام کرده‌اند. پیشنهاد دهندگان قطعنامه مایل‌اند با وارد کردن نظرات کشورهایی چون اندونزی، لیبی، آفریقای جنوبی و ویتنام، این قطعنامه با اتفاق آراء به تصویب برسد.

پیش‌نویس سومین قطعنامه‌ی تحریم ایران، نتیجه‌ی ماه‌ها مشورت پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان است. این پیش‌نویس جامعه‌ی جهانی را فرامی‌خواند که در اعطای اعتبارات بازرگانی به ایران احتیاط کنند و مانع از سفر مسئولان دست‌اندرکار در برنامه‌های اتمی جمهوری اسلامی به کشورهای خارج شوند.

قطعنامه‌ی جدید سه تا پیوست دارد که در آنها فهرستی از اسامی افراد و شرکت‌های مرتبط با برنامه‌های اتمی و موشکی ایران ذکر شده است که باید فعالیت‌های آنان زیرنظر گرفته شوند.