ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 26.02.2008, 9:16
پيش‏نويس قطعنامه سوم درباره‌ی ايران

قطعنامه‌ی سوم بزودی تصویب می‌شود

ایران امروز: پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان از تصویب قطعنامه‌ی جدید تحریم ایران در روزهای آینده در شورای امنیت خبر می‌دهند.

تام کیسی سخنگوی وزارت خارجه‌ی ایالات متحده آمریکا گفته است، ما در انتظار رای‌گیری سریع بر روی قطعنامه‌ای هستیم که هم‌اکنون شورای امنیت درباره‌ی آن درحال بحث است.

بنا به گفته‌ی نمایندگان کشورهای غربی در شورای امنیت، قطعنامه‌ی جدید احتمالا روز جمعه ۲۹ فوریه (۱۰ اسفند) به رای‌گیری گذاشته می شود.

در این میان، به گزارش خبرگزاری فرانسه، اسنادی در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گرفته است که نشان می‌دهند ایران بعد از سال ۲۰۰۳ پیگیر تولید تسلیحات اتمی بوده است.

در گزارش سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده‌ی آمریکا که در دسامبر ۲۰۰۷ انتشار یافت، گفته شده بود ایران برنامه‌ا‌ی برای تولید سلاح اتمی داشته است، اما آن را در سال ۲۰۰۳ متوقف کرده است.

روز گذشته - دوشنبه ۲۵ فوریه ۲۰۰۸ - دیپلمات‌های عالی‌رتبه پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان راه‌های اعمال هرچه سریع‌تر تحریم‌های سخت‌تر علیه ایران را مورد بررسی قرار دادند. پیش‌نویس قطعنامه‌ای در این باره هفته‌ی گذشته توسط فرانسه و بریتانیا به شورای امنیت ارائه شد.

ارزیابی ديپلماتهاى غربى این است كه آراء کافی براى تصويب این قطعنامه در شورای امنیت وجود دارد. براى تصويب اين قطعنامه به ۹ راى و وتو نشدن آن از سوى هيچ يك از پنج عضو دائم شوراى امنيت نياز است.

محمد خزاعى، نماينده‌ی دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل می‌گوید قطعنامه‌ی جدید به اعتبار آژانس بين‌المللى انرژى اتمى، که وظیفه‌ی نظارت بر برنامه‌های اتمی ایران را برعهده دارد، لطمه خواهد زد.

وى گفت، ايران به همه‌ی پرسش‌های مطرح آژانس پاسخ داده است. بنابراین، قطعنامه‌ی جدید شورای امنیت نه برمبنای گزارش آژانس، بلکه فقط می‌تواند براساس فرضیات صادر گردد.


متن كامل پيش نويس قطعنامه شوراى امنيت عليه ايران
این متن در برخی سایت‌های ایرانی، از جمله «دسترنج» و «الف» منتشر شده‌ است.

شوراى امنيت، با يادآورى اظهارات رئيس شورا در ۲۹ مارس ۲۰۰۶ و قطعنامه ۱۶۹۶ در ۳۱ جولاى ۲۰۰۶ و قطعنامه ۱۷۳۷ در ۲۳ دسامبر ۲۰۰۶ و قطعنامه ۱۷۴۷ در ۲۴ مارس ۲۰۰۷ و با تاييد مفاد آنها، با تاكيد بر تعهدات خود در قبال پيمان منع توليد و تكثير تسليحات هسته اى، لزوم تعهد همه كشورها در قبال اين پيمان مبنى بر اجراى كامل وظايف خود در اين زمينه و يادآورى حق همه طرفين در چارچوب بندهاى اول و دوم اين پيمان براى توسعه تحقيقات، توليد و استفاده از انرژى اتمى در مسير اهداف صلح آميز بدون وجود هيچگونه تبعيضى در ميان آنها، با نگرانى جدى يادآور مى شود:

- همانگونه كه در گزارش هاى قبلى مديركل آژانس بين المللى انرژى اتمى تاييد شده است، ايران به صورت كامل و پايدار فعاليت هاى غنى سازى و بازفرآورى و پروژه هاى مربوط به آب سنگين كه در قطعنامه هاى ۱۶۹۶، ۱۷۳۷ و ۱۷۴۷ ذكر شده است، عمل نكرده، همكارى هاى خود با آژانس براساس پروتكل الحاقى را از سر نگرفته و به اقداماتى كه شوراى حكام آژانس از آن خواسته بود نيز عمل نكرده و به مفاد قطعنامه هاى مذكور كه براى اعتماد سازى ضرورى هستند پايبند نبوده و نسبت به خوددارى ايران از انجام اين اقدامات ابراز تاسف مى نمايد.

- با نگرانى اشاره مى كند كه ايران نسبت به حق آژانس در بازبينى اطلاعات مربوط به طراحى كه از طريق تلاش هاى ايران براى قانون اصلاح شده ۱۰۳ مخالفت كرده است، و تاكيد مى كند بر اساس بند ۳۹ توافقنامه ايران با پادمان، قانون ۱۰۳ را نمى توان به صورت يكجانبه اصلاح و يا به حالت تعليق در آورد و حق آژانس در بازبينى اطلاعات طراحى كه در اختيار آن قرار گرفته است يك حق دايمى است كه به مرحله ساخت و وجود مواد هسته اى در تاسيسات هسته اى هيچ ارتباطى ندارد.

- ضمن ستايش از آژانس براى تلاش هاى آن جهت حل مسائل باقى مانده مربوط به برنامه هسته اى ايران در برنامه كارى ميان مدير كل آژانس و ايران با استقبال از پيشرفت هاى صورت گرفته در اجراى اين برنامه كارى كه در گزارش ۱۵ نوامبر ۲۰۰۷ دبير كل نيز به آن اشاره شده است، بر اهميت ارائه نتايج سريع و محسوس و اجراى موثر اين برنامه كارى توسط ايران از جمله با ارائه پاسخ به تمامى سئوال هاى مطرح شده از سوى آژانس تاكيد مى كند، تا آژانس بتواند از طريق اجراى اقدامات شفاف ساز لازم بتواند صحت و كمال اظهارات ايران را تاييد كند.

- اعلام مى كند تعليق ياد شده در پاراگراف دوم قطعنامه ۱۷۳۷ و همچنين پايبندى كامل و بازبينى شده الزامات تعيين شده توسط شوراى حكام آژانس به حل ديپلماتيك، راه حل حاصل از مذاكرات كه تضمين مى كند برنامه هسته اى ايران صرفا براى اهداف مسالمت آميز است منجر خواهد شد.

- تاكيد مى كند كشورهاى چين، فرانسه ، آلمان، روسيه ، انگليس و آمريكا تمايل دارند اقدامات اساسى بيشترى را جهت بررسى يك راهبرد كلى براى حل مساله هسته اى ايرانيان از طريق گفت وگو و براساس پيشنهاد ژوئن ۲۰۰۶ خود انجام دهند.

- از رهنمود ارائه شده توسط نيروى كار اقدامات مالى بمنظور كمك به كشورها در اجراى تعهدات مالى خود براساس قطعنامه ۱۷۳۷ شوراى امنيت استقبال مى كند.

- مصمم است با اتخاذ اقدامات مناسب براى متقاعد كردن ايران به پايبندى به قطعنامه ۱۶۹۶ ، قطعنامه ۱۷۳۷، قطعنامه ۱۷۴۷ و الزامات آژانس عمل كند . همچنين تا زمانى كه شوراى امنيت تشخيص دهد اهداف اين قطعنامه ها برآورده شده است، شورا براى جلوگيرى از توسعه فنآورى هاى حساس ايران در زمينه برنامه هاى هسته اى و موشكى خود تلاش خواهد كرد.

- با ابراز نگرانى از اينكه خطرات توليد و تكثير ناشى از برنامه هسته اى ايران و طبق اين متن، قصور ايران در اجراى تعهدات خود در قبال شوراى حكام آژانس و اجراى قطعنامه هاى ۱۶۹۶، قطعنامه ۱۷۳۷، قطعنامه ۱۷۴۷ شوراى امنيت و همچنين با توجه به مسئوليت خطير شوراى امنيت در چارچوب منشور سازمان ملل براى حفظ صلح و امنيت بين المللى

- با اجراى بند چهل و يكم فصل هفتم منشور سازمان ملل؛
۱- شورا با تاييد اينكه ايران بايد بدون هيچ تعللى گامهاى مورد نظر شوراى حكام آژانس در قطعنامه ۱۴/۲۰۰۶ كه براى ايجاد اعتماد در خصوص صلح آميز بودن برنامه اتمى ايران و همچنين حل مسائل باقى مانده ضرورى هستند، بردارد و طبق اين متن، بر تصميمات خويش مبنى بر اينكه ايران بايد بدون تعلل بيشتر گام هاى مورد نظر در پاراگراف دوم قطعنامه ۱۷۳۷ را بردارد، تاكيد مى كند و تاكيد مى كند آژانس به دنبال اين تاييديه است كه ايران بند اصلاح شده ۱۰۳ را بكار بندد.

۲- شورا از همه كشورهاى عضو نيز مى خواهد تا در مورد ورود يا گذر افرادى كه مستقيما در فعاليتهاى اتمى حساس توليد و تكثير يا توسعه سيستم تحويل تسليحات اتمى ايران نقش دارند يا از آن حمايت مى كنند، از خاك خود مراقب باشند. شورا همچنين از كشورها مى خواهد تا كميته اى را كه براساس بند ۱۸ قطعنامه ۱۷۳۷ تشكيل شده است(در اين متن با عنوان كميته از آن ياد مى شود)از ورود يا گذر افراد مورد نظر از خاك خود مطلع كند. منظور افرادى است كه در پيوست ۱۷۳۷، پيوست اول قطعنامه ۱۷۴۷ يا پيوست اول اين قطعنامه نامشان ذكر شده است. آنها همينطور بايد افرادى را كه شوراى امنيت يا كميته اعلام كرده است مستقيما در پيشبرد يا حمايت از فناورى اتمى حساس توليد و تكثير يا توسعه سيستم هاى تحويل تسليحات اتمى از جمله از طريق مشاركت در تامين قطعات، كالاها، تجهيزات، مواد و فناورى اى كه براساس پاراگراف هاى سوم و چهارم قطعنامه ۱۷۳۷ممنوع اعلام شده اند، نقش دارند، زير نظر بگيرند و ورود و گذر آنها را از خاك خود به اطلاع كميته برسانند مگر در مواقعى كه سفر آنها مستقيما مرتبط با بخشهاى ب، قسمت اول و دوم پاراگراف سوم قطعنامه ۱۷۳۷ است.

۳- شورا تاكيد مى كند كه هيچ چيز در پاراگراف بالا مستلزم اين نيست كه يك كشور مانع از ورود اتباع خود به خاك خود شود و همه كشورها بايد در راستاى اجراى پاراگراف بالا ملاحظات بشردوستانه از جمله موازين مذهبى و همينطور اهداف مطرح در اين قطعنامه، قطعنامه ۱۷۳۷ و قطعنامه ۱۷۴۷ از جمله بند ۱۵ منشور آژانس بين المللى انرژى اتمى را رعايت كنند.

۴- شورا تصميم مى گيرد كه تمامى كشورها بايد اقدامات لازم بمنظور جلوگيرى از ورود يا گذر افراد نامبرده در فهرست دوم اين قطعنامه و همچنين افراد ديگرى كه توسط شوراى امنيت يا كميته از آنها به عنوان افرادى كه در فعاليتهاى اتمى حساس توليد و تكثير يا توسعه سيستم تحويل تسليحات اتمى ايران مستقيما نقش دارند يا از آن حمايت مى كنند را اتخاذ نمايند. آنها همينطور بايد افرادى را كه شوراى امنيت يا كميته اعلام كرده است مستقيما در پيشبرد يا حمايت از فناورى اتمى حساس توليد و تكثير يا توسعه سيستم هاى تحويل تسليحات اتمى از جمله از طريق مشاركت در تامين قطعات، كالاها، تجهيزات، مواد و فناورى اى كه براساس پاراگراف هاى سوم و چهارم قطعنامه ۱۷۳۷ ممنوع اعلام شده اند، نقش دارند، زير نظر بگيرد، مگر در مواقعى كه سفر آنها مستقيما مرتبط با بخشهاى ب، قسمت اول و دوم پاراگراف سوم قطعنامه ۱۷۳۷ است و اينكه هيچ چيزى در اين پاراگراف نبايد مانع از آن شود كه كشورى به اتباع خود اجازه ورود به خاك خود را ندهد.

۵- شورا تصميم مى گيرد اقدامات تحميل شده توسط پاراگراف چهار فوق نبايد شامل مواردى شود كه كميته در مورد مواردى خاص تصميم مى گيرد چنين سفرهايى براساس نيازهاى بشردوستانه، از جمله فرايض دينى، يا در زمانى كه كميته به اين نتيجه برسد كه چنين استثنايى باعث پيشرفت اهداف قطعنامه كنونى مى شود نبايد اجرا شود.

۶- شورا تصميم مى گيرد كه تدابير مورد نظر در پاراگراف ۱۲ و ۱۳ و ۱۴ قطعنامه ۱۷۳۷ بايد شامل اشخاص و سازمانهاى فهرست شده در پيوست اول و سوم اين قطعنامه و هر شخص يا سازمانى كه از طرف آنها يا در مسير آنها فعاليت مى كند و يا سازمانهايى كه مالكيت يا اداره آن در اختيار آنها است و افراد يا سازمانهايى كه شورا يا كميته تشخيص مى دهند به افراد يا سازمان هاى ياد شده در طفره رفتن از تحريم ها، يا نقض مفاد اين قطعنامه، قطعنامه ۱۷۳۷ يا قطعنامه ۱۷۴۷ كمك كرده اند، شود.

۷- شورا تصميم مى گيرد كه ايران نبايد اقدام به تامين، فروش يا انتقال مستقيم يا غيرمستقيم مواد يا سلاح مربوطه از طريق خاك، اتباع، ناو يا هواپيماى خويش كند و همه كشورها بايد تامين اين قطعات را از ايران از طريق اتباع خود يا استفاده از كشتى يا ناو هواپيمابر خويش، در داخل يا خارج از ايران ممنوع اعلام كنند:

الف) تمامى اقلام، مواد، تجهيزات، كالاها و فن آورى كه تعيين شده است، بجز تامين، فروش يا انتقال، براساس الزامات پاراگراف قطعنامه ۱۷۳۷، اقلام، مواد، تجهيزات، كالاها و فنآورى تعريف شده در بخش اول و دوم پيوست آن سند، و بخش ۳ تا ۶ كه پيشتر به اطلاع كميته رسيده است، تنها زمانى كه صرفا جهت استفاده در رآكتور آب سبك تهيه مى شود و زمانى كه چنين تامين، فروش يا انتقالى براى همكارى هاى فنى كه توسط آژانس در اختيار ايران قرار خواهد گرفت يا تحت نظارت آن همانگونه كه در پاراگراف ۱۶ قطعنامه ۱۷۳۷ تعيين شده است نبايد از آن جلوگيرى به عمل آيد.

ب) تمامى اقلام، مواد، تجهيزات، كالاها و فن آورى تعريف شده در بخش دوم سند ۸۱۵/۲۰۰۶- شورا از تمامى كشورها مى خواهد در پذيرفتن تعهدات جديد عمومى براى كمك هاى مالى جهت تجارت با ايران، از جمله ارائه اعتبارات صادراتى ، تضمينها يا بيمه ، به اتباع خود يا سازمانهايى كه در چنين تجارتهايى دست دارند هوشيار باشند تا از چنين كمك هاى مالى كه ممكن است به توليد و تكثير فعاليت هاى حساس هسته اى يا توسعه سيستم هاى تحويل تسليحات هسته اى همچون مواردى كه در قطعنامه ۱۷۳۷ به آن اشاره شده است اجتناب شود.

۹- شورا از تمامى كشورها مى خواهد بر فعاليت هاى موسسات مالى كشور خود با تمامى بانك هاى موجود در ايران، خصوصا بانك ملى و بانك صادرات و شعبات و زير مجموعه هاى آنان در خارج از اين كشور هوشيار باشند تا از اينكه چنين فعاليتهايى به گسترش فعاليت هاى حساس هسته اى يا توسعه سيستم هاى تحويل تسليحات هسته اى، همانگونه كه در قطعنامه ۱۷۳۷ به آن اشاره شده است اجتناب شود.

۱۰- شورا از تمامى كشورها مى خواهد مطابق با قوانين و اختيارات حقوقى ملى خود و مطابق با قوانين بين المللى محموله هايى را كه توسط كشتى ها و هواپيماهايى كه به سمت ايران و يا از ايران توسط شركت هواپيمايى ايران و يا شركت حمل و نقل دريايى جمهورى اسلامى ايران وارد فرودگاه ها و بنادر آنها مى شوند را مورد بازرسى قرار دهند، زيرا دلايل منطقى وجود دارد كه تصور كنيم آن كشتى يا هواپيما در حال حمل كالاهايى است كه براساس اين قطعنامه و قطعنامه ۱۷۳۷ يا قطعنامه ۱۷۴۷ ممنوع اعلام شده‌اند.

۱۱- شورا از تمامى كشورها مى خواهد در صورتى كه بازرسى كه در پاراگراف فوق به آن اشاره كرديم صورت گرفت، طى پنج روز كارى گزارشى كتبى در مورد بازرسى، خصوصا توضيح در مورد دلايل بازرسى و همچنين اطلاعات مربوط به زمان، مكان، شرايط و نتايج به دست آمده مرتبط با آن بازرسى را اعلام كنند.

۱۲- شورا از تمامى كشورها مى خواهد طى ۶۰ روز از زمان تصويب اين قطعنامه اقداماتى را كه در راستاى اجراى موثر پاراگراف هاى ۹ - ۸ - ۷- ۶ - ۴ - ۲ - ۱۰ كه در بالا به آنها اشاره شده بود انجام داده اند را به كميته گزارش كنند.
۱۳- شورا تصميم مى گيرد كميته اى كه متعاقب پاراگراف ۱۸ قطعنامه ۱۷۳۷ تشكيل شده است بايد بررسى كند و اقدامات مناسبى را در مورد اطلاعات مربوط به نقض احتمالى اقدامات اعمال شده در قطعنامه هاى ۱۷۳۷، قطعنامه ۱۷۴۷ و اين قطعنامه انجام دهد.

۱۴- شورا بر آمادگى چين، فرانسه، آلمان، روسيه ، انگليس و آمريكا بمنظور بهبود تلاش هاى ديپلماتيك بمنظور ترويج از سرگيرى مذاكرات و مشورت ها براساس پيشنهاد خود به ايران، با اين ديدگاه كه به يك راه حل جامع، بلند مدت و مناسب براى اين مساله دست يابد و در نتيجه آن امكان برقرارى تمامى روابط و همكارى هاى گسترده تر با ايران براساس احترام متقابل و اعتماد سازى بين المللى در مورد اينكه برنامه هسته اى ايران صرفا صلح آميز است تاكيد مى كند و اعلام مى كند در صورتى كه ايران تمامى فعاليت هاى مرتبط با غنى سازى و بازفرآورى، از جمله فعاليت هاى تحقيقاتى و توسعه اى كه آژانس آنها را تاييد كرده است، به حالت تعليق درآورد مذاكرات مستقيم خود با آن را آغاز خواهد كرد.

۱۵- شورا نماينده عالى سياست خارجى و امنيت مشترك اتحاديه اروپا را تشويق مى كند تا به ارتباطات خود با ايران براساس پيشنهادات در بسته ارائه شده از سوى چين، فرانسه، آلمان، روسيه، انگليس و آمريكا با اين ديدگاه كه شرايط لازم براى از سر گيرى مذاكرات را ايجاد كند ادامه دهد.

۱۶- شورا از توافق ميان ايران و آژانس به منظور حل تمامى مسائل باقى مانده در ارتباط با برنامه هسته اى ايران و پيشرفتهايى كه در اين خصوص صورت گرفته استقبال و آژانس را تشويق مى كند فعاليت هاى خود را براى مشخص شدن مسائل باقى مانده ادامه دهد، و تاكيد مى كند اين اقدام باعث خواهد شد جامعه جهانى بار ديگر به صرفا صلح آميز بودن طبيعت برنامه هسته اى ايران اعتماد كند و از آژانس در تقويت پادمان هاى خود در مورد فعاليت هاى هسته اى ايران مطابق با توافقنامه پادمان بين ايران و آژانس حمايت مى كند.

۱۷- شورا بر اين مهم تاكيد مى كند كه تمامى كشورها، از جمله ايران، اقدامات لازم را اتخاذ كنند تا اطمينان حاصل شود كه هيچ ادعايى نبايد اعلام كند كه به عنوان مثال دولت ايران، يا هر شخص يا سازمانى در ايران، يا اشخاص يا سازمانهايى كه در قطعنامه ۱۷۳۷ و قطعنامه‌هاى مربوطه به آنها اشاره شده، يا هر شخصى كه از طريق يا به نفع آنها در هرگونه قرارداد و يا ديگر تبادلات دست دارد و از فعاليت آنها بخاطر دلايل ذكر شده در قطعنامه كنونى، قطعنامه هاى ۱۷۳۷ و قطعنامه ۱۷۴۷ جلوگيرى شده است دروغ بگويد.

۱۸- شورا از دبيركل آژانس مى خواهد طى ۹۰ روز گزارشى مبنى بر اينكه آيا ايران تمامى فعاليت هاى ذكر شده در قطعنامه ۱۷۳۷ و همچنين در مورد پايبندى ايرانيان به تمامى اقداماتى كه شوراى حكام از ايران خواسته و ديگر مفادى كه در قطعنامه هاى ۱۷۳۷، قطعنامه ۱۷۴۷ و اين قطعنامه از آنها خواسته شده است به شوراى حكام آژانس و در موازات آن به شوراى امنيت سازمان ملل متحد ارائه كند تا مورد بررسى قرار گيرد.

۱۹- شورا مجددا تاكيد مى كند كه بايد اقدامات ايران را در سايه گزارشات مربوطه در پاراگراف فوق را بررسى كند؛
الف) اين شورا بايد اجراى تدابير را تا زمانى كه ايران همه فعاليتهاى بازفراورى و غنى سازى را متوقف كرده است، از جمله تحقيق و توسعه كه آژانس راستى آزمايى كرده، به حال تعليق درآورد تا مذاكرات را با حسن نيت پيش ببرد و يك نتيجه قابل قبول دوجانبه و زودهنگام محقق شود.

ب) اين شورا بايد تدابير مورد نظر در پاراگراف هاى ۷، ۶، ۵، ۴، ۳ و ۱۲ قطعنامه ۱۷۳۷ و همينطور پاراگراف هاى ۶، ۵، ۴، ۲ و ۷ قطعنامه ۱۷۴۷ ، و پاراگراف هاى ۹، ۸، ۷، ۶، ۴، ۲ و ۱۰ اين قطعنامه را در زودترين زمان ممكن بعد از دريافت گزارش مورد نظر در پاراگراف فوق مبنى بر اينكه ايران كاملا به تعهدات خود در قطعنامه هاى مذكور شوراى امنيت و برآوردن درخواست هاى شوراى حكام طورى كه به تاييد شوراى رسيده باشد، عملى كند.

ج) اين شورا بايد در صورتى كه گزارش مورد نظر حاكى از آن باشد كه ايران به قطعنامه ۱۶۹۶، قطعنامه ۱۷۳۷، قطعنامه ۱۷۴۷ و اين قطعنامه عمل نكرده است، تدابير مناسب ديگرى را بر اساس بند ۴۱ منشور هفتم سازمان ملل اتخاذ كند تا ايران را متقاعد نمايد كه به اين قطعنامه ها و درخواست هاى آژانس پاسخ مثبت بدهد، و تاكيد مى كند كه تصميمات بعدى زمانى لازم خواهند شد كه چنين تدابير ضرورى شوند.

۲۰- شورا اين مساله را همچنان پيگيرى خواهد كرد.

پيوست اول

- امير علايى بخاطر مديريت و مهندسى سانتريفيوژها.
- محمد فدايى آشتيانى بخاطر شركت در توليد كربن آمونيوم اورانيل و مديريت مجموعه غنى سازى نطنز
- عباس رضايى آشتيانى از مقامات ارشد اداره اكتشافات و استخراج معادن سازمان انرژى اتمى ايران
- هاله بختيار بخاطر دست داشتن در توليد مگنزيوم با غناى ۹۹ و ۹ دهم درصد
- مرتضى بهزاد بخاطر دست داشتن در توليد اجزاء دستگاه هاى سانتريفيوژ
- دكتر محمد اسلامى رييس موسسه تحقيقاتى و آموزشى صنايع دفاع
- سيد حسين حسينى در پروژه رآكتور تحقيقاتى آب سنگين اراك دخالت دارد
- جواد كريمى ثابت رييس شركت انرژى نوين كه در قطعنامه ۱۷۴۷ نامبرده شده بود.
- حميد رضا مهاجرانى بخاطر دست داشتن در مديريت تاسيسات تبديل اورانيوم.
- سرتيپ محمد رضا نقدى معاون سابق تحقيقات لجيستيك و صنعتى ستاد كل نيروهاى مسلح، رييس سابق ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز كه در تلاش ها براى دور زدن تحريم هاى اعمال شده توسط قطعنامه هاى ۱۷۳۷ و ۱۷۴۷ شوراى امنيت سازمان ملل متحد دست داشته است.
- هوشنگ نوبرى بخاطر دست داشتن در مديريت مجموعه غنى سازى نطنز
- عباس رشيدى بخاطر دست داشتن در فعاليت هاى مربوط به غنى سازى در نطنز
- قاسم سليمانى مدير عمليات حفارى اورانيوم در معدن اورانيوم ساقند

پيوست دوم

الف) افرادى كه نام آنها در قطعنامه ۱۷۳۷ شوراى امنيت سازمان ملل متحد ذكر شده است:
- محمد قنادى معاون تحقيقات و توسعه
- داود آقاجانى، نطنز
- بهنام عسگرپور مدير عامل اراك

ب) افرادى كه نام آنها در قطعنامه ۱۷۴۷ شوراى امنيت سازمان ملل متحد ذكر شده است:
- سيد جابر صفدرى، مدير تاسيسات غنى سازى نطنز
- امير رحيمى، رئيس مركز تحقيقات و توليد سوخت اتمى اصفهان كه بخشى از شركت توليد و تهيه سوخت هسته اى سازمان انرژى اتمى ايران است و در فعاليتهاى غنى سازى مشاركت دارد.

پيوست سوم

- شركت ابزار برش كاوه بخاطر دست داشتن در توليد اجزاء دستگاه هاى سانتريفيوژ
- شركت هاى بازرگانى تجارت توانمند ساكال و شركت هاى سيستم ساكال. اين شركت سعى كرده بود براى نهادى كه در قطعنامه ۱۷۳۷ به آن اشاره شده است محصولات حساسى را خريدارى كند.
- شركت الكترونيكى صنام، زير مجموعه صنايع هوا و فضاى وزارت دفاع كه در برنامه موشك هاى بالستيكى ايران دست دارد.
گروه فنى اتحاد، زير مجموعه سازمان صنايع هوا و فضاى وزارت دفاع كه در برنامه موشك هاى بالستيكى ايران دست دارد.
كارخانه هاى صنعتى ماشين هاى دقيق، كارخانه كاربردى آكا كه زير مجموعه سازمان صنايع هوا و فضاى وزارت دفاعاست كه براى تهيه برخى تجهيزات مورد استفاده قرار مى گرفته است.
- لابراتوار جابر ابن حيان در فعاليت هاى چرخه سوخت هسته اى فعاليت دارد.
- شركت صنعتى جزا زير مجموعه سازمان صنايع هوا و فضاى وزارت دفاع كه در برنامه موشك هاى بالستيكى ايران دست دارد.
- صنايع متالورژى خراسان زير مجموعه صنايع مهمات است كه به وزارت دفاع ايران وابسته است. اين گروه در توليد اجزاء دستگاه هاى سانتريفيوژ شركت دارد.
- شركت توليدى باترى نيرو. اين شركت زير مجموعه سازمان صنايع دفاعى ايران است.وظيفه آن ساخت واحدهاى نيرو براى ارتش ايران از جمله سيستم هاى موشكى است.
- صنايع انرژى پيشگام در ساخت تاسيسات تبديل اورانيوم اصفهان مشاركت داشته است.
- شركت تهيه تجيزات ايمنى زير مجموعه سازمان صنايع هوا و فضاى وزارت دفاع كه در برنامه موشك هاى بالستيكى ايران دست دارد.
- شركت تماس در فعاليت هاى مربوط به غنى سازى شركت داشته است. تماس يك نهاد پوششى است كه چهار شركت تحت پوشش آن تاسيس شده اند. يكى از آنها در زمينه استخراج اورانيوم، يكى در زمينه كنسانتره و ديگرى در زمينه فرآورى اورانيوم، غنى سازى و پس مانده هاى آن فعاليت مى كنند.