ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 25.02.2008, 12:37
چهار اسکار برای برادران کوئن

ایسنا: هشتادمین مراسم سالانه اعطای جوایز اسكار بامداد امروز (دوشنبه) در سالن تئاتر «كداك» لس‌آنجلس برگزار شد و برادران «كوئن» برای فیلم «سرزمینی برای پیرمردان نیست» موفق به كسب بیشتر جوایز برتر شدند.

مراسم اعطای جوایز معتبر اسكار ساعاتی پیش برگزار شد و در بخش بهترین فیلم، «سرزمینی برای پیرمردان نیست» ساخته «اتان و جوئل كوئن» جایزه اسكار را به‌دست آورد.

این در حالی بود كه منتقدین سینما «خون همه‌جا را فرا می‌گیرد» را شانس اول می‌دانستند. در این بخش فیلم‌های موفق «تاوان»، «مایكل كلایتون» و «Juno» نیز حضور داشتند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در بخش بهترین كارگردانی، جایزه اسكار به برادران «كوئن» برای فیلم «سرزمینی برای پیرمردان نیست» تعلق گرفت.

«پائول توماس اندرسون» و «جولین شنابل» دو نامزدی محسوب می‌شدند كه حائز شانس بیشتری در این بخش بودند.

در بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد، همان‌طور كه پیش‌بینی می‌شد، جایزه اسكار به «دانیل دی لوییس» برای فیلم «خون همه‌جا را فرا می‌گیرد» تعلق گرفت.

در این بخش، «مایكل كلایتون»، «جانی دپ»، «تامی لی جونز» و «ویگو مورتنسن» نامزدهای دیگر بودند.

در بخش بهترین بازیگر نقش اول زن، جایزه اسكار به «ماریون كوتیلارد» برای فیلم «زندگی صورتی» تعلق گرفت.

او اولین بازیگر فرانسوی است كه از سال ۱۹۶۰ موفق به دریافت جایزه اسكار می‌شود. این بازیگر 32 ساله چند روز قبل موفق به دریافت جایزه معتبر «سزار» فرانسه در بخش بهترین بازیگر زن شده بود و پیش‌تر جایزه «بافتا» انگلستان را نیز به‌دست آورده بود.

در این بخش «جولی كریستی»، «كیت بلانش» و «الن پیج» از دیگر نامزدهای سرشناس بودند. در بخش بهترین بازیگر نقش مكمل زن، جایزه اسكار به «تیلدا سویینتون» برای فیلم «مایكل كلایتون» تعلق گرفت. «كیت بلانش» در این بخش نیز نتوانست موفقیتی به‌دست آورد.

در بخش بهترین بازیگر نقش مكمل مرد، «خاویر باردم» اولین بازیگر اسپانیایی لقب گرفت كه تاكنون موفق به دریافت اسكار شده است. او برای فیلم «سرزمینی برای پیرمردها نیست» ساخته برادران «كوئن» توانست اسكار این بخش را از آن خود كند.

جایزه اسكار بهترین فیلم انیمیشن به فیلم پرفروش و موفق «راتاتویل» رسید كه هفته‌ها صدر جدول پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمای جهان را در اختیار خود داشت.

جایزه اسكار بهترین كارگردان هنری به فیلم «سویینی‌تاد» رسید و در سوی مقابل جایزه اسكار بهترین طراحی لباس را فیلم «الیزابت؛ عصر طلایی» به‌دست آورد.

فیلم فرانسوی «زندگی صورتی» موفق شد، اسكار بهترین چهره‌پردازی را از آن خود كند.

در مراسم اسكار امروز، جایزه بهترین فیلم انیمیشن كوتاه به «پیتر و گرگ» تعلق گرفت و فیلم پرسر و صدای «قطب‌نمای طلایی» توانست جایزه اسكار بهترین جلوه‌های ویژه را به‌دست آورد.

اسكار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی به فیلم موفق و پرفروش «سرزمینی برای پیرمردها نیست» تعلق گرفت. این دومین جایزه اسكار این فیلم در مراسم امسال است. ابتدا

«خاویر باردم» جایزه بهترین بازیگر نقش مكمل مرد را به‌دست آورده بود.

جایزه اسكار بهترین فیلم‌نامه اصلی به فیلم «جونو» تعلق گرفت. «دیابلو كودی»، نویسنده فیلم‌نامه موفق شد این جایزه را دریافت كند.

شگفتی مراسم اسكار هشتادم را فیلم «اولتیماتوم بورن» با كسب سه جایزه اسكار رقم زده است. این فیلم موفق شد اسكار بهترین ویرایش صدا، اسكار بهترین میكس صدا و همچنین اسكار بهترین تدوین فیلم را به‌دست آورد.

در بخش بهترین فیلم كوتاه داستانی، «موزارت جیب‌برها» موفق به كسب اسكار شد. جایزه اسكار بهترین فیلم غیرانگلیسی به «جاعلان» از اتریش ساخته «استفان روزویتسكی» تعلق گرفت. این اولین‌بار است كه سینمای اتریش موفق به كسب چنین جایزه معتبری در بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی می‌شود.

جایزه اسكار بهترین ترانه به «سقوط آرام» از فیلم «یكبار» رسید. فیلم محبوب منتقدین سینما، «خون همه‌جا را فرامی‌گیرد» موفق شد اسكار بهترین فیلم‌برداری را به‌دست آورد.

جایزه اسكار بهترین موسیقی متن به فیلم «تاوان» و سازنده آهنگ «داریو ماریالنی» تعلق گرفت تا اولین جایزه این فیلم پرفروش به‌دست آید. در این بخش، «بادبادك باز» و «مایكل كلایتون» نیز حضور داشتند.

آكادمی اسكار جایزه بهترین فیلم مستند كوتاه را به «مالكیت مطلق» ساخته «واد وانساروس» اعطا كرد و جایزه اسكار بهترین فیلم مستند بلند به «تاكسی به‌سوی نیمه تاریكی» تعلق گرفت. در این بخش فیلم جنجال‌آمیز «سیكو» ساخته «مایكل مور» به همراه دو فیلم ضد جنگ دیگر درباره جنایات آمریكا در عراق نامزد بودند.


آنچه برندگان «اسكار» هشتادم گفتند

ایسنا: مراسم اسكار هرساله‌ با لحظات فراموش‌نشدنی و تاریخی همراه است؛ آنهایی كه نامزدی اسكار را سقف آرزوهای خود می‌دانند، با شنیدن نام خود كه از پاكت‌های مخصوص بیرون می‌آید، سر به آسمان می‌سایند و در طرف مقابل، آنهایی كه با استناد به پیش‌بینی‌های منتقدین و اهالی سینما خود را شانس مسلم كسب اسكار می‌دانند، ناكامی در معتبرترین جایزه سینمای جهان را تاب نمی‌آورند.

امسال در مراسم هشتادم اسكار، «دانیل دی لوییس» برای فیلم «خون همه‌جا را فرامی‌گیرد» اسكار بهترین بازیگر نقش اول مرد را دریافت كرد كه البته از قبل قابل پیش‌بینی بود.

وی پس از آن‌كه نام‌اش از پاكت مخصوص بیرون آمد و قرائت شد، «جورج كلونی»، دیگر نامزد سرشناس این بخش را از شدت خوشحالی بوسید.

«دی لوییس» پس از دریافت جایزه‌اش گفت: «من مشتاقانه منتظر تمام شیربستنی‌هایی هستم كه طی 25 سال آینده خواهم نوشید! كسب این جایزه به همان اندازه شیرین و واقعا شگفت‌انگیز است. این یك سنت هنری دیرپا است كه همیشه برای شما ارزشمند خواهد بود.»

او درباره‌ی بوسیدن «كلونی» گفت: «او به خاطر من به این‌جا آمده بود و من نیز به خاطر حس برابری او را بوسیدم.»

«خاویر باردم»، بازیگر سرشناس اسپانیایی كه اسكار بهترین بازیگر نقش مكمل مرد را برای «پیرمردان سرزمینی ندارند» گرفت، با ستایش از دیگر رقبای خود گفت: «این یك مسابقه‌ی شانس است و به معنای آن نیست كه من از بقیه بهترم.»

وی افزود: «مادرم از اسپانیا برای حضور در مراسم آمده بود، اما قبل از آغاز مراسم می‌گفت تصور نمی‌كنم آن‌ها (آكادمی اسكار) به تو جایزه‌ای بدهند.»

برادران «كوئن» كه موفق شدند با فیلم «پیرمردان سرزمینی ندارند» هم جایزه بهترین فیلم و هم جایزه بهترین كارگردانی را كسب كنند، پس از مراسم اسكار واكنش‌های متفاوتی داشتند.

«جوئل» درحالی با آرامش درباره افتخارش صحبت می‌كرد كه «اتائن» خسته‌تر از آن بود كه بتواند حرفی بزند. «جوئل» گفت: «ما همیشه فیلم‌ها را به یك شكل مشابه می‌بینیم و هیچ تفاوت كاری وجود ندارد. این یك پروسه جمعی است كه همه در آن تاثیر دارند.»

وی در پاسخ به این‌كه كسب جایزه اسكار تا چه مدت می‌تواند حرفه‌ی ‌كاری او را تضمین كند، تنها گفت كه اصلا در این‌باره فكر نمی‌كند.

«دیابلو كودی»، برنده اسكار بهترین فیلم‌نامه اصلی برای فیلم «Juno» پس از دریافت جایزه‌اش گفت: «در مراسم امروز، اصلا متوجه اعطای جوایز نشدم، چون در دنیای مضطرب خودم غرق بودم.»

وی افزود: «اگر قرار باشد روزی داستان زندگی‌ام نوشته شود، خودم آن را می‌نویسم. اما فیلم احمقانه‌ای خواهد بود و كسی آن را باور نخواهد كرد.»

«داریو ماریانلی»، برنده اسكار بهترین موسیقی متن برای فیلم «تاوان» نیز در سخنرانی كوتاهی گفت: «واقعا احساس غرور می‌كنم كه یك ایتالیایی هستم. بسیار احساس غرور می‌كنم كه جا در پای «دانته» گذاشته‌ام.»

وی افزود: «استفاده‌ی خلاقانه از كلیدهای ماشین تایپ برای ساخت آهنگ فیلم، نتیجه‌ی جسارت‌هایی بود كه از درون جلسات جدل و مذاكره به‌دست آمد.»

«سینیتا وید»، كارگردان، تهیه‌كننده و فیلم‌بردار «حاكم مطلق»، برنده اسكار بهترین اثر مستند كوتاه نیز درباره جایزه‌اش گفت: «وقتی تصمیم گرفتم كه با موضوعات فیلم‌ام زندگی كنم، از همسرم خواستم تا خودش را با یك شغل تمام‌وقت و دو فرزندم تطبیق دهد.»

او درباره سافت فیلم مستند گفت: «فیلم‌سازی یعنی ازدواج با موضوع فیلم‌تان و این‌كه یكی از باارزش‌ترین روابط خود را طی سال‌ها با موضوع فیلم‌تان برقرار كنید.»

همچنین «روبرت السویت»، برنده اسكار بهترین فیلم‌برداری برای «خون همه‌جا را فرامی‌گیرد» گفت: «كسب جایزه اسكار بسیار شگفت‌انگیز، اما در عین حال، بی‌مزه و احمقانه است. همه آنهایی كه نامزد می‌شوند، فوق‌العاده‌اند.»

«راجر دكینز» هفت‌بار نامزد اسكار شد، اما یك‌بار هم نبرد. این‌جا فقط شانس دخیل است.»

«استفال روزوویتسكی»، كارگردان فیلم «جاعلان»، برنده اسكار بهترین فیلم غیرانگلیسی گفت: «نباید درباره این‌كه امسال چه آثار بزرگی از بخش غیرانگلیسی بازماندند، صحبت كرد. مرا ببخشید، اما مهم این است كه نامزد اسكار شد. نباید نگران فیلم‌های حذف شده بود.»

او از كسب اولین افتخار سینمایی اتریش در بخش غیرانگلیسی اسكار ابراز شادی بسیار كرد و گفت: «اتریش معمولا با اپرا، تئاتر و موسیقی سرگرم است و كم‌تر علاقه‌ای به فیلم نشان داده می‌شود. امیدوارم این جایزه سیاست‌مداران را تحت‌فشار بگذارد تا به صنعت فیلم‌سازی كمك بیشتری كنند.»

«روبرت بویل»، پیشكسوت 98 ساله سینمای جهان كه در مراسم امروز اسكار افتخاری یك عمر فعالیت سینمایی گرفت، گفت: «حس نزدیكی و هم‌گونی‌ هالیوود امروزه دیگر كمرنگ شده است. مردم در آن روزها تمایل به‌كار كنار یكدیگر داشتند، اما امروزه جدا از یكدیگرند و این موجب تأسف است. به‌نظر من، دیسیپلین بیشتری باید در صنعت فیلم‌سازی مدرن لحاظ شود.»

«كریستوفر روس»، برنده اسكار بهترین ویرایش فیلم برای «اولتیماتوم بورن» نیز پس از دریافت جایزه‌اش اظهار كرد: «پدرم، بزرگ‌ترین الهام‌بخش و الگوی من بود. او اولین و تنها كسی بود كه درباره داستان به من چیزها آموخت. برای همین سعی می‌كنم داستان‌ها را تأثیرگذار نقل كنم.»

او همچنین سبك فیلم «اولتیماتوم بورن» را ادامه‌ سبك «هویت بورن» و «برتری» دانست و گفت: «تنها آن را گسترش داده‌ایم.»

«ماریون كوتیلارد»، برنده فرانسوی بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم «زندگی صورتی» هنگام سخنرانی پس از دریافت جایزه‌اش بسیار هیجان‌زده بود و به سختی صحبت می‌كرد.

او گفت: «بسیار احساس خوبی دارم. شادی و هیجان این جایزه كاملا مرا غرق خود كرده است، بسیار غیرمنتظره بود.»

او ادامه داد: «بازیگرانی چون «مریل استریپ»، «دانیل دی‌لوییس» و «كیت بلانش» الهام‌بخش من بوده‌اند.»

«تیلدا سوئینتون» برنده اسكار بهترین بازیگر نقش مكمل زن برای «مایكل كلایتون» گفت: «هنوز در شوك هستم و باورم نمی‌شود. پس از این‌كه اسم‌ام را شنیدم، دیگر هیچ‌چیز نفهمیدم. از این‌كه یك اروپایی هستم، احساس خوش‌شانسی می‌كنم.»

شگفتی مراسم اسكار هشتادم را فیلم «اولتیماتوم بورن» با كسب سه جایزه اسكار رقم زده است. این فیلم موفق شد اسكار بهترین ویرایش صدا، اسكار بهترین میكس صدا و همچنین اسكار بهترین تدوین فیلم را به‌دست آورد.