ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 23.02.2008, 9:22
شورای نگهبان برای تأیید صلاحیت توبه‌نامه می‌خواهد

نوروز: معاون سیاسی وزارت كشور در دوره اصلاحات در گفت‌وگو با خبرنگار نوروز درباره گزارش سایت الف از جلسه انتخاباتی شورای مركزی جبهه مشاركت گفت: اگرفرض را بر صحت این گزارش بگذاریم آقای توكلی باید توضیح دهد چگونه به این گزارش دست یافته و چرا آن را منتشر كرده است. در واقع او یا از طریق افراد نفوذی در شورای مركزی جبهه و یا با شنود به آن دست یافته است كه اعمال هر دو روش برای احزاب رقیب غیراخلاقی و غیرقانونی است.

تاج‌زاده افزود: نكته قابل توجه دیگر این است كه به فرض دسترسی آقای توكلی به شنود، چرا سایت وی این گزارش را منتشر كرده تا غیرمستقیم اعلام ‌كند كه ما جلسات مشاركت را شنود می‌كنیم یا افراد نفوذی در آن داریم.

به گفته تاج‌زاده این روش ما را به یاد شیوه‌های سعید امامی می‌اندازد و بیانگر آن است كه اصولگراها دنبال كسب قدرت به هر قیمت حتی با بهره‌برداری از روش‌های غیرقانونی و غیراخلاقی هستند و ادامه داد: اگر هم گزارش دروغ باشد اتهامات بیشتری متوجه آقای توكلی می‌شود كه باید پاسخگو باشد.

عضو شورای مركزی جبهه مشاركت با اظهار تاسف از عملكرد اصولگراها در نازل كردن شیوه‌های رقابت‌های سیاسی در ایران گفت: با وجود چنین روش‌هایی آقایان منشور اخلاقی تهیه می‌كنند كه باید به آنان گفت منشور اخلاقی پیشكش. رسماً‌ اعلام نكنید جلسات حزب رقیب خود را شنود می‌كنید.

وی افزود: در آمریكا كه آن را نظامی غیراخلاقی می‌خوانند و اترگیت منجر به استعفای نیكسون از ریاست جمهوری شد. و لی در ایران رفتار مشابه نشانه قدرت جریانی تلقی می‌شود كه خود را اصولگرا و طرفدار مردم‌سالاری دینی می‌خواند. در حالی كه این روش‌ها «ماكیاولیسم اسلامی» است نه اصولگرایی. به همین علت هیچ یك از اصولگراها به اقدام مذكور انتقاد نكرد.

سرپرست وزارت كشور در دولت خاتمی با اشاره به اظهارات اخیر سخنگوی شورای نگهبان منبی بر اینكه تحصن نمایندگان مجلس ششم دلیل رد صلاحیت آنان بوده است، گفت این نخستین بار است كه آقای كدخدایی رسماً اعلام می‌كند كه شركت در تحصن چهار سال پیش علیه رد صلاحیت فله‌ای داوطلبان انتخابات مجلس هفتم دلیل نقض حقوق شهروندی و محروم شدن متحصنین از شركت در انتخابات است و به این ترتیب غیرمستقیم اقرار ‌كرد كه مشكل عزیزان رد صلاحیت شده كنونی عدم اعتقاد و عدم التزام به اسلام، ‌انقلاب اسلامی، ‌نظام جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی نبوده و نیست بلكه اعتراض آنان به اقدام غیرقانونی و ساختارشكن آقای جنتی و دوستانش كه می‌خواهند «جمهوری اسلامی» را به «حكومت اسلامی» تبدیل كنند،‌ دلیل اصلی رد صلاحیت شدن داوطلبان است.

عضو شورای مركزی مجاهدین انقلاب اسلامی در ادامه گفت: این اعتراف به تنهایی ثابت می‌كند كه ملاك هیأت‌های اجرایی منتخب دولت نهم و هیأت نظارت شورای نگهبان در رسیدگی به صلاحیت داوطلبان قانون نبوده است بلكه دیدگاه‌های متفاوت داوطلبان با مواضع اعضای شورای نگهبان و اعتراض آنان به اقدام غیرقانونی آن نهاد بوده است.

عضو شورای سیاسی دولت میرحسین موسوی اضافه كرد: جالب آنكه درصد عظیمی از رد صلاحیت شدگان اساساً ‌نماینده مجلس ششم نبودند كه در تحصن شركت كرده باشند. برای مثال چهار وزیر،‌ ۱۲ استاندار و تعداد قابل توجهی معاون وزیر و مدیركل دوران اصلاحات جزء رد صلاحیت شدگان هستند. بگذریم از آن‌كه اعتراض مدنی و مسالمت‌آمیز به هر اقدام غیرقانونی در قالب صدور اعلامیه و بیانیه یا برپایی تجمع و تحصن طبق اصول قانون اساسی و قوانین موضوعه حق مسلم همه شهروندان است چه رسد به وكلا و منتخبان آنان. همان طور كه اصولگرایان خود بارها علیه دولت اصلاحات دست به تحصن زدند و حتی بعضی نمایندگان مجلس هفتم در مجلس تحصن كردند اما نه تنها رد صلاحیت نشدند بلكه بعضاً در دولت نهم پست و مقام هم گرفته‌اند.

رییس اسبق ستاد انتخابات كشور در خصوص این ادعا كه چشم امید اصلاح طلبان به آقای جنتی است گفت: آقای جنتی اساساً‌ به انتخابات آزاد اعتقاد ندارد كه بخواهد انتخابات را رقابتی كند. اساساً خود او متهم ردیف اول رد صلاحیت‌ها و نقض حقوق شهروندان در انتخابات گوناگون به خصوص در انتخابات مجلس ششم و هفتم است. وی گفت چشم امید اصلاح‌طلبان به لطف خداوند و حمایت‌های مردمی است كه حد بالای احتمال رأی آوردن آن‌ها موجب نگرانی اصولگراها از صدر تا ذیل شده است.

تاج‌زاده همچنین گفت: در این انتخابات ما با پدیده بازگشت روح سعید امامی و تعمیم روش‌های او مواجه شده‌ایم. ببینید آقای جنتی و همفكرانش سطح رسیدگی به صلاحیت داوطلبان را آن قدر تنزل داده‌اند كه كار شورای نگهبان گرفتن توبه نامه برای تأیید صلاحیت شده است. یعنی همان شیوه‌هایی كه بازجوها در اوین به كار می‌برند تا با تحت فشار قرار دادن افراد، اقرارهای خود خواسته از آنان بگیرند. در همین جهت سایت آقای توكلی با افتخار اعلام می‌كند كه ما جلسات حزب رقیب را شنود و منتشر می‌كنیم. آقای باهنر زنده ماندن اصلاح‌طلبان را ناشی از رأفت اصولگرایان می‌خواند. آقای حسین شریعتمداری ضرورت تشكیل دادگاه‌های جدید و مجازات سنگین اصلاح‌طلبان را به قاضی مرتضوی یادآوری می‌كند. آ‌قای حسینیان هنوز به مجلس پا نگذاشته، از لزوم دخالت نظامیان در عرصه انتخابات البته به نام دفاع از ارزش‌‌ها و اصول انقلاب دفاع می‌كند.

معاون سیاسی وزارت كشور در دولت اصلاحات افزود: در این فضا آقای فلاحیان مدعی می‌شود كه پروژه قتل‌های زنجیره‌ای نه در دوره وزارت او بلكه در دولت اصلاحات شكل گرفت. آقای شمقدری علیه اصحاب هنر و سینما بیانیه تند و تیز صادر می‌كند. وزیر ارشاد اولین خطا را در هر سایتی مساوی با توقیف آن می‌خواند. بعضی فرماندهان نظامی تمام قد به سود یك جناح سیاسی وارد صحنه شده‌اند و صدا و سیما همچنان به یك جانبه‌نگری و دروغ پراكنی علیه اصلاح‌طلبان مشغول است. با وجود این اقدام‌های غیرقانونی یا غیراخلاقی و به رغم رد صلاحیت فله‌ای داوطلبان، بعضی اصولگراها انتخابات مجلس هشتم را كه تاكنون تكلیف بیش از دویست كرسی آن مشخص شده است،‌ رقابتی‌ترین و سالم‌ترین انتخابات ایران و منطقه می‌خوانند و وزارت اطلاعات اطلاعیه می‌دهد با كسانی كه به سلامت انتخابات انتقاد كنند، برخورد خواهد شد.

سرپرست اسبق ستاد انتخابات كشور در ادامه گفت: ما پیش‌بینی كردیم كه اصولگرایان در دولت و شورای نگهبان، ابتدا صلاحیت رقبای خود را به صورت فله‌ای رد و سپس به صورت قطره چكانی تأیید می‌كنند تا هم شورای نگهبان تطهیر و مدافع حقوق ملت خوانده شود و هم اجازه ندهند انتخابات كاملاً رقابتی شود و اصلاح‌طلبان با آمادگی قبلی و كامل در انتخابات شركت كنند.

تاج‌زاده گفت اگر بخواهم تفاوت دوجریان سیاسی كشور را دریك جمله خلاصه كنم باید بگویم اصولگرایان پیرو رذائل غربند و اصلاح طلبان طرفدار فضائل آن. آنان تفسیر فاشیستی از تمدن جدید را دنبال می‌كنند و اصلاح‌طلبان قرائت دموكراتیك از آن را. اصولگراها واترگیت و گوانتانامای غرب را كپی برداری می‌كنند و اصلاح‌طلبان شیوه‌های رقابت پارلمانتاریستی و انتخابی دموكراسی‌های غربی را در چارچوب تفكر و معیارهای اسلامی خود دنبال می‌كنند. آنان انتخابات را حداقلی و یكبار مصرف می‌خواهند اما اصلاح‌طلبان انتخابات حداكثری و رأی به قول امام خمینی «ملت بالفعل» یعنی رأی همین مردم كوچه و بازار را در هر دوره و زمان مبنای مشروعیت نظام مردم‌سالار و تشكیل نهادها می‌دانند و به آن تمكین می‌كنند.