ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 16.02.2008, 9:36
آمریکا: ايران همه فعالیت‌های گذشته‌ خود را آشکار کند

ایسنا: گرگورى شولتى، نماينده آمريكا در آژانس بين‌المللى انرژى اتمى روز جمعه با متهم كردن ايران به تلاش براى دستيابى به تسليحات هسته‌يى گفت: معيار پيشرفت (در تحقيقات آژانس) اين است كه ايران به طور كامل فعاليت‌هاى تسليحاتى خود در گذشته را آشكار كرده و به بازرسان آژانس اجازه دهد توقف آن را تاييد كنند.

به گزارش خبرگزارى آسوشيتدپرس، شولتى در جمع خبرنگاران گفت: اين اقدام شامل توضيح كار بر روى طراحى تسليحاتى و تسليحاتى شدن و نقش نظاميان ايرانى مى‌باشد.

نماينده آمريكا در آژانس يك روز پس از آن صحبت كرد كه ديپلمات‌ها در گفت‌وگو با خبرگزارى آسوشيتدپرس مدعى شدند كه آمريكا اخيرا اطلاعات جديدى را درباره‌ی فعاليت‌هاى هسته‌يى تسليحاتى ايران در اختيار آژانس قرار داده‌اند.

يكى از اين ديپلمات‌ها علاوه بر آن مدعى شد كه واشنگتن به آژانس اجازه داده است به عنوان بخشى از تلاش‌هاى آژانس در راستاى تحقيقات پيرامون فعاليت‌هاى هسته‌يى ايران در گذشته، تهران را با برخى از شواهد به دست آمده روبرو كند تا جزييات اين فعاليت‌ها توسط ايران مشخص شود.

تلاش‌هاى البرادعى براى تحقيقات پيرامون فعاليت‌هاى هسته‌يى ايران در گذشته در نشست ۳۵ عضو شوراى حكام در سوم مارس مورد ارزيابى قرار خواهد گرفت. تحقيقات آژانس قرار بود ماه‌ها پيش پايان يابد، اما مقامات آژانس به طور محرمانه اذعان داشتند كه اين تحقيقات مى‌تواند حتى بعد از نشست شوراى حكام ادامه يابد.

يك ديپلمات غربى در اين باره گفت: انگليس، فرانسه و آمريكا براى نشان دادن نارضايتى غرب و به دليل وجود اين احتمال كه گزارش البرادعى انتظارات موجود را برآورده نكند شروع به مشورت و مذاكره درباره يك قطعنامه براى نشست ماه مارس كرده‌اند كه هم براى آژانس و هم براى ايران "خطى را روى شن‌ها" مى كشد.

اين ديپلمات غربى در ادامه گفت كه آخرين قطعنامه شوراى حكام قطعنامه‌اى بود كه در سال ۲۰۰۶ ايران را به شوراى امنيت سازمان ملل ارجاع داد و هر قطعنامه جديدى نشان‌دهنده سرخوردگى از مخالفت روسيه و چين با تشديد تحريم‌ها عليه ايران و نيز اينكه "شوراى حكام و نه البرادعى" درباره چگونگى برخورد با ايران تصميم‌گيرى مى‌كند، مى‌باشد.

وى افزود كه اگر تحقيقات البرادعى رضايت‌بخش نباشد شوراى حكام از طريق يك قطعنامه جديد مجبور است به شوراى امنيت اطلاع دهد كه آژانس هر كارى از دستش بر‌مى‌آمد انجام داده است و نمى‌تواند ماهيت صلح‌آميز برنامه هسته‌يى ايران را تضمين كند.

آمريكا و برخى متحدان اروپايى آن معتقدند ايران تحت پوشش برنامه هسته‌يى صلح‌آميز خود در تلاش براى دستيابى به تسليحات هسته‌يى است و در اين راستا تاكنون دو قطعنامه تحريماتى را عليه تهران اعمال كرده و در تلاش براى اعمال قطعنامه سوم هستند.

پيش نويس اين قطعنامه جديد خواستار انسداد دارايى‌ها و ممنوعيت‌هاى مسافرتى اجبارى عليه برخى مقامات خاص ايرانى و نظارت بر همه بانك‌هاى ايرانى است. اين قطعنامه علاوه بر آن بار ديگر خواستار فعاليت‌هاى غنى‌سازى ايران شده است.