ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 16.02.2008, 9:20
آمريكا آماده مذاكره با ايران درباره عراق است


ايسنا: ديويد ساترفيلد، هماهنگ كننده امور عراق در وزارت امور خارجه آمريكا و مشاور ارشد كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه اين كشور روز جمعه با متهم كردن ايران به حمايت از شورشيان عراق، گفت: ما مى‌بينيم كه نيات ايران در عراق در طول چند سال گذشته هيچ تغييرى نكرده است. ما ايرانى را مى‌بينيم كه همچنان قصد دارد به افزايش خشونت در عراق ادامه دهد و اين متناقض با تعهد ايران براى حمايت از عراقى باثبات، آرام و مستقل است.

بر اساس گزارش رويتر، ساترفيلد كه براى ديدار با مقامات فرانسوى در پاريس به سر مى‌برد در جمع خبرنگاران گفت، ايران در حال تامين سلاح و آموزش خشن‌ترين و افراطى‌ترين عناصر عراقى است.

در ادامه اين گزارش آمده است: مذاكرات امنيتى ايران و آمريكا يكى از معدودترين نشست‌هايى است كه در آن مقامات اين دو كشور با يكديگر ارتباط مستقيم دارند. اكنون حدود سه دهه است كه روابط ديپلماتيك بين تهران و واشنگتن متوقف شده است. تهران روز پنجشنبه چهارمين دور مذاكرات را به دليل فنى به تاخير انداخت.

ساترفيلد در جمع خبرنگاران گفت: ما همچون دولت عراق آماده انجام اين مذاكرات هستيم.

هماهنگ كننده امور عراق در وزارت خارجه آمريكا در ادامه با اعلام اينكه «مقاصد ايران به وضوح دوستانه نيست»، گفت: ما معتقديم كه ايران مايل است خروج اجبارى نيروهاى خارجى به خصوص نيروهاى آمريكايى را از عراق به تاخيرآميزترين شكل ممكن ببيند.

يك مقام سفارت آمريكا روز جمعه گفت كه تهران دور چهارم مذاكرات ميان آمريكا و ايران در خصوص مسايل امنيتى عراق را به تعويق انداخته است.

مقام ياد شده به خبرگزارى فرانسه گفت: دولت عراق به ما اطلاع داد كه ايران بار ديگر تعويق مذاكرات سه جانبه درباره‌ى امنيت عراق را خواستار شده است.

وى ادامه داد: ما چندين هفته است كه گفته‌ايم حاضريم بر سر ميز مذاكرات بنشينيم. به طور فزاينده‌اى روشن شد است كه ايران (براى اين كار) آماده نيست. ما تمايل داريم امنيت عراق بهبود يابد و به اين دليل است كه گفته‌ايم حاضريم بر سر ميز مذاكرات بنشينيم.

يك مقام وزارت امور خارجه‌ى عراق تاييد كرد كه اين نشست به تعويق افتاده است و گفت: اين مذاكرت به تعويق افتاده اما لغو نشده است. اما دليلى براى آن (تاخير) اعلام نشده است.

سفير ايران در بغداد نيز اعلام كرد كه ايران دور چهارم مذاكرات با آمريكا در بغداد در خصوص بهبود امنيت عراق را به "دلايل فنى" به تاخير انداخته است.

بنابر اين گزارش، قمى گفته است كه قرار بود كه مذاكرات جمعه اين هفته انجام شود اما بنابر آخرين ارزيابى‌ها و به دلايل فنى به تعويق افتاده است.

هوشيار زيبارى، وزير امور خارجه‌ى عراق نيز گفت كه اين مذاكرات قرار بود روز جمعه برگزار شود اما در لحظات آخر به تعويق افتاد.

زيبارى به خبرگزارى رويتر گفت: روز گذشته به ما اطلاع داده شد كه ايرانى‌ها مى‌خواهند اين مساله براى مدتى به تعويق بيفتد.

وى افزود: اين چهارمين بار است كه ما درباره‌ى تاريخى توافق مى كنيم و آنها حاضر نمى‌شوند.

على الدباغ، سخنگوى دولت عراق نيز به رويتر گفت كه تهران تاخير را براى مدت "چند روز" خواستار شده است.

ميرمبه نانتونگو، سخنگوى سفارت آمريكا در عراق گفت كه دولت عراق به سفارت ما درباره‌ى اين تعويق اطلاع داده است.

وى ادامه داد: ما چندين هفته است كه آماده بوده‌ايم. ما از نشستن بر سر ميز مذاكرات خرسنديم اما به طور فزاينده‌اى روشن است كه ايران آماده نيست.

زيبارى گفت كه همه‌ى طرف‌ها مذاكرات را ارزشمند مى‌دانند و افزود كه ايران به فرونشاندن خشونت در عراق كمك‌ كرده است.

زيبارى اظهار كرد: بنا به اعلام آمريكايى‌ها و اطلاعات ما تعداد و مقدار تسليحات و فن‌آورى نفوذگرهاى انفجارى كمترى از مرز عبور مى‌كند. بنابراين آنها در اين دو مورد مفيد بوده‌اند.