ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 15.02.2008, 11:27
فرانسه خواهان ادامه تحقیقات آژانس در ایران است

دویچه وله: رييس‌جمهور فرانسه روز پنجشنبه ۱۴ فوریه، در دیدار با محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر نگرانی و خواست جامعه جهانی درباره‌ی برنامه‌ی اتمی و فعالیت‌های موشکی ایران تاکید کرد.

براساس گزارش مطبوعاتی دفتر ریاست جمهوری فرانسه، سارکوزی در دیدار با البرادعی، به نقش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تامین انرژی اتمی تاکید کرد و گفت، «فرانسه مایل است همه‌ی کشورهایی که به مقررات بین‌المللی پایبند هستند، امکان دسترسی به برق هسته‌ای را داشته باشند.»

سارکوزی و البرداعی هم‌چنین درباره‌ی تامین اطمینان‌بخش نیازهای جامعه‌ی جهانی به سوخت هسته‌ای و ایجاد یک بانک سوخت هسته‌ای، به گفت‌وگو و رایزنی پرداختند.

البرادعی در حال تهیه‌ی آخرین گزارش خود درباره‌ی برنامه‌ی اتمی ایران است. این گزارش اواخر فوریه در اختیار شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار خواهد گرفت. نمایندگان دولت‌های غربی در آژانس نگران آنند که گزارش البرادعی بیش از اندازه مداراجویانه از کار درآید.

دیپلمات‌ها می‌گویند البرداعی در این گزارش بسیاری از پرسش‌های مطرح درباره‌ی برنامه‌ی اتمی ایران را "روشن‌شده" و "حل‌شده" اعلام خواهد کرد، درحالی که کشورهای غربی ارزیابی کاملا متفاوتی دارند.

دولت‌های غربی می‌گویند از شفاف‌شدن فعالیت‌های گذشته‌ی ایران استقبال می‌کنند، اما آنها بیشتر نگران فعالیت‌های کنونی ایران هستند. "مارک فیتز پاتریک"، کارشناس تسلیحات در موسسه‌ی "مطالعات استراتژیک در لندن"، می‌گوید: «پرسش اصلی این نیست که ایران در گذشته چه کرده، بلکه این است که اکنون مشغول چه کاری است و درآینده چه خواهد کرد.»

از نظر دولت‌های غربی مسئله‌ی اصلی و مهم در ارتباط با برنامه‌ی اتمی ایران همچنان بدون پاسخ باقی است و آن «ارتباط بین غنی‌سازی اورانیوم، آزمایش‌های انفجاری با قدرت بسیار بالا و پروژه‌ی توسعه‌ی موشک‌های بالستیک» است که به‌موازات برنامه‌ی اتمی پیش برده می‌شود.

آزمایش نسل جدید سانتریفیوژها

در این میان دیپلمات‌های غربی مرتبط با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر می‌دهند ایران آزمایش نسل جدیدی از سانتریفیوژها را آغاز کرده است. سانتریفیوژهای "پی‌۲" با سرعت بالا کار می‌کنند و بازده بیشتری نسبت سانتریفیوژهای نسل قبلی دارند.

دیپلمات‌ها می‌گویند این اقدام ایران درست برعکس آن چیزی است که شورای امنیت سازمان ملل متحد از آن کشور انتظار دارد. شورای امنیت خواهان توقف غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران است. ایران می‌گوید اورانیوم غنی‌شده را برای تامین سوخت نیرو‌گاه‌های برق اتمی خود لازم دارد، درحالی‌که این کشور هنوز چنین نیروگاه‌هایی ندارد و سوخت تنها نیروگاه درحال ساحتمان ایران نیز برای ده سال از سوی روسیه، کشور سازنده‌ی آن تامین خواهد شد.

یک نماینده‌ی‌ بلندپایه‌ی سازمان اطلاعاتی آمریکا می‌گوید ایران دارای امکانات فنی برای تولید بمب اتمی است. "توماس" فیگر"، معاون سازمان‌ برآورد اطلاعاتی آمریکا روز چهارشنبه ۱۳ فوریه در کنگره آن کشور گفت، ایران در حال پیگیری برنامه‌ی اتمی خود است و خواهد توانست بسیار سریع به بمب اتمی دست یابد.

روز پنجشنبه ۱۴ فوریه، روزنامه‌ی فرانسوی "فیگارو" نیز نوشت: دولت فرانسه نگران آن است که ایران بتواند نخستین بمب اتمی خود را در همین سال جاری میلادی آزمایش کند.

به نوشته‌ی این روزنامه، «ایران با ۳هزار دستگاه سانتریفیوژ قادر است اورانیوم با غلظت ۹۰ تا ۹۵ درصد تولید کند که مناسب برای ساخت بمب اتمی است. با نصب و استفاده از نسل دوم سانتریفیوژها مدت‌زمان این غنی‌سازی می‌تواند تا چند هفته کاهش یابد.»

فیگارو به نقل از یک مقام کاخ الیزه نوشت: «اگر ایران به بمب اتمی دست یابد غربی‌ها و پیش از همه اسرائیل در برابر این انتخاب قرار خواهند گرفت که یا باید آن را تحمل کنند و یا دست به حمله بزنند.»

اوایل دسامبر سال گذشته، سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده‌ی آمریکا در گزارشی اعلام کردند که ایران برنامه‌ی برای تولید بمب اتمی داشت، اما در سال ۲۰۰۳ آن را متوقف کرده است.