ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 13.02.2008, 14:20
ترور مرموزترین شخصیت کادر رهبری حزب‌الله لبنان

حسن هاشمیان

عماد مغنیه سری ترین شخصیت در حزب الله لبنان و طراح جنگ تابستان ۲۰۰۶ حزب‌الله با اسرائیل، بامداد امروز چهارشنبه در یک منطقه مرفه نشین دمشق در نزدیکی محل استخبارات سوریه در اثر انفجار ماشین خود به قتل رسید. ماشین عماد مغنیه از نوع پاجیرو با رنگ نقره ای بود که گفته می شود، مواد منفجره در درون آن کار گذاشته شده بود.

حزب الله لبنان امروز صبح با صدور بیانیه ای قتل عماد مغنیه را تایید کرد و اسرائیل را مسوول چنین کاری قلمداد نمود. تلویزیون المنار لبنان با قطع برنامه های عادی و پخش تلاوت قرآن به خواندن این بیانیه مبادرت کرد.

عماد مغنیه معروف به حاج رضوان که یکی از بارزترین افراد نظامی و امنیتی حزب الله لبنان که گفته می شود مسوولیت عملیات خارجی این حزب را به عهده داشت در ۷ دسامبر ۱۹۶۲ در جنوب لبنان به دنیا آمد. برخی او را فلسطینی می دادند اما مردم جنوب لبنانی بر تعلق وی به یکی از روستاهای جنوب این کشور تاکید میکنند. عماد مغنیه در سال ۱۹۸۳ به عضویت حزب الله درآمد و امریکا او را مسوول بسیاری از عملیات تروریستی منطقه می داند به طوری که از سوی سازمان های امنیتی ۴۲ کشور تحت تعقیب بود و برای دستگیری وی 25 میلیون دلار جایزه تعیین شده بود. همچنین برخی از کشورهای عربی چون کویت او را متهم به ربودن هواپیماهای خود می کنند.

در ۲۵ سال گذشته عماد مغنیه به شکل کاملا سری زندگی می کرد و حتی برخی از سازمان های اطلاعاتی غرب سخن از عمل جراحی پلاستیک و تغییر چهره وی نمودند. اینکه اکنون وی در منطقه کفر سوسه در وسط پایتخت سوریه این چنین ترور می شود تعجب ناظران امور را برانگیخته است و انجام چنین کاری را بسیار ماهرانه و حرفه ای و یک عملیات نفوذی گسترده تلقی می کنند که به داخل سازمان های اطلاعاتی سوریه ، ایران و حزب الله لبنان رخنه کرده است.

به نقل از سایت العربیه ، یک شاهد عیان گفته است افراد پلیس را مشاهده کرده که یک جثه را از ماشین سوخته بیرون می کشیدند و بقیه افراد پلیس سراسیمه در اطراف محل حادثه می دویدند. همچنین محلی که در آن این رویداد ترور به وقوع پیوست یک مدرسه ایرانی، یک مرکز پلیس و ساختمان استخبارات سوریه را در برمیگیرد.