ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 01.02.2008, 19:22
نطق ناتمام مهندس بازرگان پیرامون انتخابات آزاد

نطق ناتمام مهندس بازرگان پیرامون انتخابات آزاد در مجلس اول

راجع انتخابات مجلس آينده می‌خواهم صحبت کنم. نهضت آزادی اولين گروهی خواهد بود که با مقابله با استبداد و رجعت طاغوت خواهد پرداخت. اما آرمان مشترک، يعنی مثلث مقدس آزادی ملت، استقلال مملکت، استقلال جمهوری اسلامی با دو اصل مقدس ديگر، يعنی حاکميت ملی و اجرای قانون اساسی، مخمسی تشکيل می‌دهند که پنج ضلع آن وابستگی ملازم متقابل با هم داشته، حيات و قوامشان در گروی انتخابات آزاد می‌باشد.

اگر ما مجلس آزاد مستقلی نداشته باشيم که متعلق و منبعث از تمام ملت باشد، دير يا زود جمهوری اسلامی مانند سلف خود مشروطيت سلطنتی با حفظ صورت و عنوان، تبديل به نوعی استبداد و نظام طاغوتی متکی به استيلای خارجی خواهد شد. هميشه و همه جای دنيا استبداد از روزی شروع شده است که يک شاه، يک خاندان، يک طبقه و حتی يک مکتب خواسته است ولو با حسن نيت و به قصد خدمت، خود را يگانه مالک، يگانه مسئول و يگانه مامور بر سايرين تصور و بر جامعه تحميل نموده، وقعی به رضايت و رای مردم ننهد. در حاليکه مجلس‌های شورای واقعی و آزادی‌های اجتماعی، آخرين و بلکه يگانه سنگرهای استقلال کشورها و ضامن بقاء و سعادت ملت‌ها هستند.

شما نمايندگان محترم و کسانی که زمام امور، فعلاً در اختيارشان است، دو راه در پيش داريد:
اجرای انتخابات در شرايط و جو حاضر
انجام انتخابات واقعاً آزاد و ملی بر طبق قانون اساسی

بديهی است که در شرايط حاکم و محيطی که روزنامه‌ها و رسانه‌های گروهی، راهپيمايی‌ها و اجتماعات، محاکم و منابر، نهاد‌ها و جمعه‌ها حالت انحصاری يک طرفه داشته، مخالفين و معترضين و غير موافقين، محروم از روزنامه و اجتماعات و سخنرانی‌های عمومی باشند و در صورت نامزد انتخابات شدن، نگران از حملات و خطرات شديد، خصوصاً در شهرستان‌ها باشند، با چنين احوال و اشکالات، هيچ انتخاباتی را هيچ آدم منطقی منصف، انتخابات آزاد نخواهد گفت.

عکس العمل طبيعی و معنی دار مردم اگر به حال خود گزارده شوند، تعلل و تقليل مشارکت است، بنابراين از پشت اين تريبون اعلام می‌نمايم که انتخابات خالی از آزادی و نظارت ملی و مجلس حاصل از آن فاقد کمترين اثر برای اهداف فوق و عاری از اعتبار و ارزش از نظر شرعی و قانونی و حقوقی بوده، هر اکثريتی که آورده شود و هر ادعايی که از استقلال و تاييد مردم بنمايند، مردود و باطل است.

انتخابات واقعاً آزاد اين است که اسماً و رسماً به دور از تبعيض و تظاهر و از هم اکنون که چند ماه به زمان انتخابات مانده است، اعلام و اجرای آزادی گرديده، اجازه نطق و نوشتن و گرد آمدن، آن طور که قانون اساسی و قانون مطبوعات مقرر داشته است به موافق و مخالف داده شود؛ همه افراد ملت در اظهار عقيده و انتقاد و اعتراض در انتخابات نمايندگان خود آزاد باشند و از تهمت و تهديد... (در این لحظه نطق پیش از دستور مهندس بازرگان به دلیل اعتراض شدید و شعارهای مرگ بر بازرگان نمایندگان و سکوت رضایت آمیز‌هاشمی رفسنجانی رییس وقت مجلس نا تمام می‌ماند.)