ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 24.01.2008, 16:01
قطعنامه‌ی تازه علیه ایران تنبیهی خواهد بود

رادیوفردا: نیکلاس برنز، معاون وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که قطعنامه تازه علیه ایران، اواخر روز پنجشنبه به سازمان ملل ارائه خواهد شد و جنبه «تنبیهی» دارد.

معاون وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه گفت: «قطعنامه جدید علیه ایران که توسط قدرت های عمده جهان مورد توافق قرار گرفت تنبیهی خواهد بود.»

این مقام آمریکایی که به اسراییل سفر کرده است به خبرنگاران گفت: «من روز گذشته اظهار نظرهایی از جانب مسکو دیدم که گفته‌اند قطعنامه اینگونه نخواهد بود. این درست نیست. این قطعنامه تنبیهی خواهد بود.»

روز چهارشنبه سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفته بود که توافق اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان در مورد پیش نویس قطعنامه دیگری علیه تهران «کاملا با نظرات جمعی اعضاء مطابقت دارد و شامل تحریم های سختگیرانه‌تری نمی‌شود.»

آقای لاوروف گفته بود: «پیش نویس قطعنامه جدید، همکاری ایران باآژانس بین المللی انرژی اتمی را در مد نظر قرار داده است.»

کشورها خواهد خواست تا در معاملاتشان با ایران «هوشیاری به خرج دهند تا ایران نتواند از این طریق، مواد بالقوه خطرناک را به داخل کشور منتقل کند.»
وزرای امور خارجه کشورهای عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل شامل آمریکا، چین، روسیه، بریتانیا و فرانسه همراه با آلمان در برلین گردهم آمدند و بر سر تدوین قطعنامه تازه تحریم علیه ایران به توافق رسیدند.

چند هفته بحث بر سر قطعنامه

نیکلاس برنز که قرار است در ماه مارس سال جاری میلادی از سمت خود کناره گیری کند همچنین گفت: «ما انتظار داریم که بحث درباره این قطعنامه چندین هفته به طول انجامد و سپس رای گیری موفقیت آمیزی برای تصویب قطعنامه سوم علیه ایران داشته باشیم.»

این مقام آمریکایی که قبل از گفت وگو با رهبران اسراییل پیرامون استراتژی مقابله با ایران سخن می گفت، افزود: «هدف از این تحریم ها اعمال فشار بر حکومت ایران است و اینکه آنها بدانند ادامه برنامه غنی سازی اورانیوم هیچ آینده ای ندارد.»

گزارش برخی از منابع خبری غربی حاکی است که در قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل احتمالا نام دو بانک دیگر ایرانی در فهرست تحریم های سازمان ملل گنجانده خواهد شد.

بانک ملی و بانک صادرات که هم اکنون از سوی وزارت خزانه داری آمریکا با تحریم یکجانبه رو به رو هستند، دو بانکی هستند که دیپلمات های غربی می گویند احتمالا مشمول تحریم شورای امنیت می شوند.

مقامات جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه توافق وزرای امور خارجه قدرت های عمده جهان را رد کرده و گفته اند که تهران برنامه نی سازی اورانیوم را متوقف نخواهد کرد.

محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران خطاب به اعضای گروه ۱ + ۵ گفت: « این کشورها نمی توانند جمهوری اسلامی را تهدید و چیزی را به آن تحمیل کنند.»

لاوروف: قطعنامه ايران پاسخگوی اهداف اوليه ۱+۵ است

خبرگزاری فارس: وزير خارجه روسيه تاكيد كرد، قطعنامه جديد شورای امنيت در خصوص ايران پاسخگوی اهداف اوليه گروه ۱+۵ و قبل از هر چيز در نظر گرفتن تحرك در همكاری ايران با آژانس است و در صورت پاسخ مثبت تهران، مذاكراتی در تمامی ابعاد، از جمله مسائل امنيتی را مد نظر دارد.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه «نيزوايسيمايا گازيه تا»، سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه روز گذشته در كنفرانس مطبوعاتی گسترده ای كه با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی در مسكو برگزار شده بود، به تشريح سياستهای روسيه و در واقع كارنامه عملكرد خويش در وزارت امور خارجه اين كشور طی سال ۲۰۰۷ پرداخت.

لاوروف در بخشی از اين كنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به سوال خبرنگار اين روزنامه در خصوص موفقيتهای ديپلماسی روسيه در مسائل پيرامون ايران گفت، نشست وزرای خارجه گروه ۱+۵ در برلين، نمونه ای از همكاری موفقيت آميز جمعی و دستيابی به تصميمی توافقی در اين زمينه بود.

وی از اين مسئله ابراز رضايت نمود كه پيش نويس قطعنامه جديد شورای امنيت پاسخگوی اهداف اوليه‌ای است كه كشورهای روسيه، آمريكا، انگليس، فرانسه، چين و آلمان در خصوص حل و فصل مسئله هسته‌ای ايران مد نظر داشتند كه قبل از هر چيز در نظر گرفته شدن تحرك در كار آژانس بين المللی انرژی اتمی با ايران است.
لاوروف اظهار داشت: «ما از ماه سپتامبر به اين نتيجه رسيديم كه نيازی به تعجيل در تصميم گيری نيست و بايد منتظر نتيجه همكاريهای ايران و آژانس كه از پاييز سال گذشته تاكنون آغاز شده است، باشيم. ما در عين حال خواستار آن هستيم كه بايد روی اين مسئله كار شود تا همكاريهای تهران با آژانس گسترش يابد و اينكه مزيتهايی كه می توانند باعث بسته شدن كليه مسائل مربوط به پرونده هسته ای ايران شوند، به تهران توضيح داده شود.»
لاوروف خبر داد، ايران به سه سوال از هفت سوالی كه بايد بر اساس طرح همكاری با آژانس به آنها پاسخ مي‌داده، پاسخ داده است و برای پاسخگويی به 4 سوال باقی مانده به ۳ الی ۴ هفته زمان نياز است.

وزير خارجه روسيه يك بار ديگر تاكيد كرد كه اقدامات در نظر گرفته شده برای تاثير گذاری بر ايران، جنبه تحريم كننده ندارند، آنها از كشورهای ديگر دعوت می كند تا در توسعه همكاريهای تجاري- اقتصادی خود با دقت عمل نمايند تا مانع از ارسال مواد ممنوعه ای گردند كه ممكن است در فعاليتهای هسته ای از آنها استفاده شود.
وی افزود، پيش نويس قطعنامه جديد مربوط به ايران تاكيد می كند كه در صورتی كه ايران تمامی شريط مورد نظر گروه ۱+۵ را انجام دهد، مذاكراتی در تمامی ابعاد مشاركت، از جمله همكاريهای تجاري- اقتصادی و مسائل امنيتی با تهران آغاز خواهد شد.

وعده های رایس به ایران در اجلاس داووس

بی‌بی‌سی: کاندولیزا رایس، وزیرخارجه آمریکا در سخنرانی اش در مجمع اقتصاد جهانی اعلام کرد که اگر ایران غنی سازی اورانیوم را متوقف کند، ایالات متحده حاضر است روابطی با این کشور برقرار کند که به جای اینکه مبنی بر ترس و بی اعتمادی باشد، بر پایه گسترش همکاری تجاری و حل مسالمت آمیز همه موارد اختلاف استوار گردد.
خانم رایس در این سخنرانی که در داووس سوئیس ایراد شد همچنان اعتقاد دارد که مناقشه اتمی ایران از راههای دیپلماتیک قابل حل است و توقف غنی سازی اورانیوم در ایران نه تنها خواست آمریکا بلکه خواست جامعه جهانی است.

او ادامه داد که اگر ایران غنی سازی اورانیوم را متوقف کند، آمریکا حاضر است مذاکراتی با این کشور به منظور عادی سازی روابط طرفین آغاز کند.

وی لیبی را نمونه قرار داد و گفت که این کشور با اینکه همچنان اختلافاتی با ایالات متحده دارد، از آنجا که تصمیم گرفت از دستیابی به سلاح اتمی و حمایت از تروریسم دست بردارد و به جامعه جهانی بپیوندد، آمریکا دست دوستی بسویش دراز کرد و اکنون هیچ نگرانی از بابت آن ندارد.

وزیرخارجه آمریکا با تأکید بر اینکه کشورش نمی خواهد ایران دشمن ابدی اش باشد گفت: "ایرانیها مردمی باغرور و دارای فرهنگی عظیمند که ما به نقشی که در تمدن جهانی آفریدند ارج می گذاریم".

سخنرانی کاندولیزا رایس که لحنی آشتی جویانه نسبت به ایران داشت یک روز پس از آن ایراد شد که وی همراه با همتایانش از روسیه، بریتانیا، فرانسه، چین و آلمان طی نشستی بر سر پیشنهاد قطعنامه تازه ای علیه ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد به توافق رسید.

به گفته وزیرخارجه روسیه، هدف از قطعنامه تازه بر خلاف قطعنامه های پیشین، افزودن بر بار تحریمهای ایران نیست

اما به گفته وزیرخارجه روسیه، هدف از این قطعنامه بر خلاف قطعنامه های پیشین، افزودن بر بار تحریمهای ایران نیست بلکه محتوای قطعنامه به گونه ای تنظیم خواهد شد که موقعیت آژانس بین المللی انرژی اتمی را در مذاکرات هسته ای با ایران تقویت کند.

به گفته سرگئی لاوروف، برای آژانس هفت سؤال در ارتباط با فعالیت اتمی ایران مطرح بوده که سه مورد از این سؤالات حل و فصل شده و مذاکرات ایران و آژانس برای پاسخ گفتن به چهار سؤال باقیمانده ادامه دارد که ظرف سه تا چهار هفته آینده این روند پایان خواهد یافت.

مقامات ایرانی نیز وعده داده اند که طی هفته های آینده تمام ابهاماتی را که در پرونده اتمی کشورشان برای آژانس بین المللی انرژی اتمی وجود دارد رفع کنند.

توافقی که وزیران خارجه شش دولت درگیر مناقشه اتمی ایران در برلین به آن دست یافتند پس از چندین نشست در سطوح مختلف و در حالی حاصل شد که ماهها از پایان مهلتی که برای ایران در نظرگرفته شده بود تا به قطعنامه های پیشین شورای امنیت عمل کند می گذشت.

علت عدم حصول توافق میان این دولتها برای شدت بخشیدن به تحریم ایران، مخالفتهای روسیه و چین بود که دادوستد گسترده تجاری و نظامی با ایران دارند و اکنون به نظر می رسد که مخالفتهای این دو کشور سبب شده است قطعنامه ای که قرار است این بار علیه ایران در شورای امنیت به رأی گذاشته شود، متعادلتر از آن چیزی باشد که آمریکا و متحدانش در نظر داشتند.

خبرنگاران از وزیرخارجه روسیه پرسیده اند که آیا توافق بر سر قطعنامه ای که بیشتر منظور روسیه را برآورده کرده تا آمریکا، پیروزی به نفع روسیه نیست؟

آقای لاوروف در پاسخ گفته که این توافق را نمی توان پیروزی روسیه توصیف کرد چون پیروزی در زمانی صورت می گیرد که طرف شکست خورده ای هم وجود داشته باشد، در حالی که چنین چیزی نیست و آنچه رخ داده، سازش و رسیدن به توافقی همه جانبه بوده است.