ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 22.01.2008, 9:20
رد صلاحیت اعضای مشارکت و مجاهدین انقلاب

ناصری خبر داد:
ردصلاحیت تمامی نامزدهای عضو مشاركت و مجاهدین انقلاب


نوروز: «عبدالله ناصری» سخنگوی ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان، اخبار رسیده را حاكی از ردصلاحیت گسترده نامزدهای اصلاح‌طلب انتخابات مجلس در تهران و شهرستانها عنوان كرد.

ناصری در گفتگو با خبرنگار نوروز تصریح كرد: بر اساس اخبار رسیده، اعضای جبهه مشاركت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و همینطور نمایندگان مجلس ششم كه در این دوره از انتخابات ثبت‌نام كرده بودند، رد صلاحیت شده‌اند.

وی این اخبار را «نشان‌دهنده جدی بودن دغدغه‌ها و نگرانی‌های خاتمی دانست كه پنج شنبه گذشته مطرح شده بود. وی گفت: ردصلاحیت‌های گسترده نشان می‌دهد كه نگرانی‌های خاتمی واقعی بوده است نه فضاسازی و غوغاسالاری. بنابراین، الان آقایان ردصلاحیت‌كننده باید به فكر پاسخ مناسب برای این اقدام باشند.

ناصری در مورد واكنش ائتلاف اصلاح‌طلبان به ردصلاحیت‌های گسترده و اینكه «آیا این ائتلاف تصمیم به عدم شركت در انتخابات خواهد گرفت؟»، گفت: این مساله بررسی خواهد شد. الان منتظریم تا نتایج بررسی صلاحیت‌ها رسما اعلام شود.


اسامی اعضای ردصلاحیت‌شده اقلیت مجلس هفتم

نوروز: یك منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار نوروز از ردصلاحیت تعدادی از چهره‌های شاخص فراكسیون اقلیت مجلس هفتم خبر داد.
به گفته این منبع، ولی‌الله شجاع‌پوریان، اكبر اعلمی، محمدرضا تابش، ولی رعیت، اسماعیل گرامی‌مقدم، حسین آفریده و رسول صدیقی‌بناب از جمله ردصلاحیت‌شدگان از سوی هیات‌های اجرایی هستند.
دلایل و مستندات این ردصلاحیت‌ها مشخص نشده است. در عين‌حال، از وضعيت ساير اعضای فراكسيون اقليت اطلاعی در دست نيست.


ردصلاحیت‌ها در آذربایجان

ستاد اجرايی انتخابات آذربايجان شرقی قريب به اتفاق چهره های شناخته شده در اين استان را فاقد صلاحيت تشخيص داد. در بين رد صلاحيت شدگان صديقی نماينده فعلی شهر بناب كه همراه اكبر اعلمی در اعتراض به مصوبه شورای عالی استان مبنی بر ممنوعيت استفاده از اسامی تركی در مغازه ها از وزير كشورسوال كرده بود نيز به چشم می خورد. همچنين تمامی كانديداهای اصلاح طلب تبريز رد صلاحيت شده اند. با توجه به تركيب فعلی ستاد اجرايی انتخابات استان كه در بين آنان چهره های دگم و تندرو مذهبی و عاشقان حزب الله لبنان و مسئولان بنياد مصلی تبريز نيز به چشم می خورند اين اتفاق دور از ذهن نبود.
لازم به ذكر است پست های كليدی استانداری آذربايجان شرقی همچون معاونت سياسی غفاری و امنيتی استانداری مدير كل سياسی و انتخابات استانداری سياح و بسياری ديگر از افراد پشت صحنه استان را بازنشتگان و مقامهای اطلاعاتی و امنيتی تشكيل می دهند.


انتقاد اعلمی از تركيب هيئت اجرايی حوزه انتخابيه تبريز

عضو فراكسيون اقليت مجلس با انتقاد از تركيب هيئت‌های اجرايی حوزه انتخابيه تبريز، برخی از آنها را فاقد صلاحيت لازم دانست.
به گزاش خبرگزاری فارس اكبر اعلمی نماينده مردم تبريز در مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به مصطفی پورمحمدی وزير كشور با اشاره به مذاكره تلفنی خود با محمدحسين موسي‌پور معاون حقوقی و پارلمانی وزير كشور در خصوص تركيب هيئت‌های اجرايی، نظارت و بازرسی حوزه انتخابيه تبريز اعلام كرد: طبق تبصره ۲ ماده ۳۲ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی معتمدين هيئت‌های اجرايی كه توسط فرماندار انتخاب مي‌شوند در محل حوزه انتخابيه بايد واجد شرايطی نظير ايمان، التزام عملی به اسلام، قانون اساسی و حسن شهرت باشند.

وی افزود: به نظر می‌رسد كه انگيزه قانونگذار در بيان واژه معتمد، مومن و ملتزم عملی به اسلام و دارای حسن شهرت، ناظر به شياع عرفی در حد ارتكاز ذهنی است به نحوی كه معتمدين مذكور، در نزد مردم يك حوزه انتخابيه بايد به حدی شناخته شده و مورد وثوق باشند كه اسامی آنها با اتصاف به صفات مورد اشاره، در ذهن بخش قابل توجهی از مردم مرتكز شده باشد به گونه‌ای كه به محض شنيدن آن، به مورد وثوق بودن و ايمان و التزام عملی آنها به اسلام و قانون اساسی اذعان گردد و يا حداقل حصول تواتر بر كذب آن محال باشد.

عضو فراكسيون اقليت مجلس در ادامه تصريح كرد: اما متاسفانه به جز چند نفر محدود كه از تعداد انگشتان يك دست هم كمترند هيچيك از اعضای هيئت‌های مذكور به حسن شهرت و معتمد بودن در حوزه انتخابيه اينجانب شناخته نمی‌شوند و بعضا سرسپرده بعضی از اشخاص و يك باند و جريان خاص سياسی بوده و برخی از آنها نيز بدنام و دارای سوء شهرت مي‌باشند. در ميان اعضای هيئت اجرايی حداقل چهار نفر از آنها از مسئولان و فعالان ستاد انتخاباتی چهار تن از نمايندگان فعلی تبريز هستند.

اعلمی در ادامه اين نامه آورده است: رئيس هيئت نظارت و رئيس بنياد مصلای تبريز كه از عوامل اصلی تجاوز به حريم قانونی ارك عليشاه و از سرسپردگان يكی از مسئولان ارشد استان مي‌باشد، به دليل شكايت و پيگيري‌های مكرر اينجانب نسبت به احداث مصلای تبريز و تخريب ارك عليشاه و عملكرد او و نيز ۲ تن ديگر از اعضای هيئت نظارت، به دليل سوال از وزير آموزش و پرورش در مورد انتصاب آنان به يكی از مديريت‌های منطقه، به شدت نسبت به اينجانب آزرده خاطر هستند.

وی تصريح كرد: ضمنا حداقل سه تن از اعضای هيئت بازرسی انتخابات استان به دليل شكايت اينجانب در مورد سوءاستفاده‌های غيرقانونی كه در مسئوليت‌های پيشين خود داشته‌اند و در يك مورد منتهی به عزل از سمت خود شده است نسبت به بنده عناد داشته و آشكارا به عنادورزی عليه اينجانب ادامه مي‌دهند. همچنين يكی از روحانيون عضو هيئت بازرسی به نام نوبری در ايام ماه محرم با استفاده ابزاری از مقدسات بر بالای منبر به اشاعه اكاذيب عليه اينجانب مبادرت مي‌كرده است كه همراه با اسامی افراد مذكور از طريق تلفن در اختيار آقای موسي‌پور قرار گرفته است.

اعلمی در نامه خود تاكيد كرد: بنابر مراتب فوق و نظر به اينكه به موجب ماده ۲۵ قانون انتخابات، ‌وزارت كشور مامور اجرای قانون انتخابات مجلس و مسئول حسن جريان انتخابات است و طبق ماده ۴۲ همين قانون، هيئت‌های اجرايی نيز مسئول صحت جريان انتخابات در حوزه انتخابيه خود مي‌باشند اذعان مي‌فرماييد كه هيئت‌های نظارت، اجرايی و بازرسی با تركيب مذكور نه تنها هرگز قادر نيستند كه حسن جريان انتخابات را تضمين نمايند؛ بلكه با توجه به عملكرد و پيشينه آنان يقين دارم كه باعث انحراف جريان انتخابات و تضييع حقوق اينجانب و چه بسا ديگر نامزدها نيز خواهد شد.
اعلمی تاكيد كرده است: بنابر اين مستند به تبصره ذيل ماده ۴۲ شايسته است ضمن جايگزين كردن افراد بی‌طرف و قانونگذار در هيئت‌های موصوف نسبت به تضمين حسن جريان انتخابات اقدام لازم به عمل آيد.