ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 21.01.2008, 19:13
درخواست آزادى دانشجويان و نگرانى از وضعيت على كلايى

به نام خدا

درخواست آزادى دانشجويان زندانى و اعلام نگرانى از وضعيت على كلايى

پس از گذشت بيش از يك ماه‌ونيم از دستگيرى گسترده دانشجويان معروف به طيف چپ و در حالى كه تا چند روز پيش خانواده برخى از آنها (از جمله سعيد حبيبى، على كلايى و...) در بى‌خبرى كامل از وضعيت زندانى خويش به سر مى‌بردند و ديگران نيز تنها تماس‌هاى تلفنى كوتاهى با خانواده خود داشتند و وعده‌هاى مسئولان براى آزادى آنها تنها به ملاقات كابينى و تماس تلفنى بازداشت‌شدگان با خانواده و صدور قرار وثيقه ده‌ها ميليون تومانى براى معدودى از آنها منجر شده است؛ شاهد بازداشت عده تازه‌اى از همين طيف از دانشجويان در چند روز گذشته بوديم.

ما، جمعى از نوانديشان مذهبى، اين دستگيرى‌ها و ادامه برخوردهاى غيرقانونى با آنان، با هر نوع گرايش فكرى سياسى، را محكوم مى‌كنيم و ضمن دفاع از حقوق شهروندى و قانونى همه بازداشت‌شدگان، عليرغم تفاوت‌ هاى عقيدتى و بعضا سياسى‌مان با آنها؛ آزادى هر چه سريع‌تر اين دانشجويان و رعايت حقوق قانونى آنان را طبق قوانين داخلى و موازين بين‌المللى حقوق بشر خواستاريم.

شايان ذكر است در ميان دانشجويان بازداشتى طيف چپ، برخى دانشجويان با گرايش نوانديشى مذهبى نيز وجود دارند كه در عين تفاوت فكرى و عقيدتى با آنها، اما ضمن مطالبات عدالتخواهانه و آزاديخواهانه‌شان، بعضا روابط دوستانه فردى با دانشجويان چپ داشته‌اند. به عنوان مثال على كلايى يكى از همين دانشجويان بازداشتى است كه با اعتقاد به تفكر نوگرايى دينى (و تعلق خاطر به انديشه‌هاى برخى بزرگان اين نحله همچون شريعتى و طالقانى)، به تفكر دينى مداراگر دلبسته بوده و اين گرايش را به طور وسيعى در نوشته‌هاى وبلاگش انعكاس داده است. ما نسبت به سلامت جسمانى اين دانشجو كه از قبل دچار بيمارى و مشكلات خاص جسمانى بوده (و دو بار نيز كليه‌اش عمل جراحى شده است)؛ اظهار نگرانى كرده و خواهان آزادى بى‌قيدوشرط وى و همه دانشجويان بازداشتى هستيم.

۳۰ دى ماه ۱۳۸۶

محمد بسته‌نگار، حبيب‌الله پيمان، مسعود پدرام، رضا رئيس‌طوسى، حسين رفيعى، تقى رحمانى، عليرضا رجايى، امير رضايى، احمد زيدآبادى، عزت‌الله سحابى، اعظم طالقانى، رضا عليجانى، نظام‌الدين قهارى، على قاسمى، مرتضى كاظميان، محمد ملكى، سعيد مدنى، حسن يوسفى اشكورى.