ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 19.01.2008, 19:38
توقیف یک محموله به مقصد ایران در آلمان

دویچه وله: هفته‌نامه‌ی آلمانی "فوکوس" روز شنبه ۱۹ ژانویه (۲۹ دی‌) به نقل از مسئولان تحقیق این ماجرا نوشت، مقام‌های پلیس جنایی آلمان مدیرعامل یک شرکت شیمایی در برلین را بازداشت کرده‌اند که احتمالا سازمان‌دهنده‌ی این معامله با سازمان انرژی اتمی ایران بوده است.

تریتیوم (یا تریسیوم) ایزوتوپ گاز هیدروژن است. هرگاه اتم هیدروژن دارای یک پروتون و یک نوترون باشد، دوتریوم (دوگانه) خوانده می‌شود. اما اگر هسته‌ی اتم از یک یک پروتون و دو نوترون تشکیل شده باشد، آن را تریتیوم (سه‌گانه) می‌خوانند. گاز صنعتی تریتیوم کاربرد نظامی دارد و برای افزایش قدرت انفجار بمب‌ها اتمی به‌کار می‌رود.

حادثه‌ی مشابهی نیز ماه دسامبر گذشته در هلند روی داد. در فرودگاه بین‌المللی شیفول (Schiphol) در آمستردام، ماموران گمرگ هلند یک محموله‌ی حساسی را قبل از آن که به سوی تهران حرکت کند، توقیف کردند.

هفته‌ی گذشته نیز (۱۵ ژانویه) یک بازرگان ایرانی‌تبار ساکن برلین به دستور دادستانی آلمان بازداشت شد که متهم است "ابزار و مواد حساس" به مقصد ایران قاچاق می‌کرده است. در گزارش دادستانی آلمان گفته شده صدور این ابزار و مواد به ایران ممنوع بوده است.

در تابستان گذشته نیز دولت آلمان یک عضو سفارت ایران در برلین را اخراج کرد. در گزارش‌های مربوط به این رویداد گفته شد، این دیپلمات ایرانی با یک شرکت آلمانی در ایالت بایرن تماس گرفته بود تا احتمالا قطعه‌ای را خریداری نماید که در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم هم مورد نیاز است. ایران نیز چندی بعد به تلافی، یک عضو سفارت آلمان در تهران را اخراج نمود.

شورای امنیت سازمان ملل متحد برای وادارساختن ایران به دست کشیدن از برنامه‌های اتمی خود، تحریم‌هایی را علیه این کشور برقرار کرده است. این تحریم‌ها از جمله شامل جلوگیری از صدور برخی کالاهای صنعتی به ایران می‌شود که کاربرد چندمنظوره، از جمله در تاسیسات اتمی دارند. جامعه‌ی جهانی بیم آن دارد که جمهوری اسلامی ایران در پوشش استفاده‌ی صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای، در پی دست‌یابی به سلاح‌های اتمی است.

به گزارش رسانه‌های غربی، محققان ایرانی در سال گذشته دست‌اندرکار غنی‌سازی اورانیوم در مقیاسی انبوه بودند. از نگاه غربی‌ها سلاح اتمی در دست رهبران اسلام‌گرای ایران، تهدیدی غیرقابل محاسبه نسبت به ثبات کل منطقه‌ی خاورمیانه محسوب می‌شود.