ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 18.01.2008, 19:07
«شکنجه تا سرحد مرگ»

جمعه ۲۸ دی ۱۳۸۶

به دنبال خبر تکان دهنده‌ی جنایت رژیم جمهوری اسلامی در شکنجه و مرگ ابراهیم لطف الهی جزییات جدیدی از جنایات رژیم افشا شد.
١. ابراهیم فرزند فرزند کوچک خانواده‌ی بسیار تنگدست بود که در محله‌ی فقیرنشین "فرجه" سنندج سکونت دارند.
٢. وی دانشجوی سال دوم رشته حقوق دانشگاه پیام نور سنندج بود.
٣. یپش از این دو برادر دیگر وی نیز به اتهام نامعلوم بازداشت و پس از مدتی آزاد شده بودند.
٤. شهید ابراهیم لطف الهی از زمان بازداشت تا شهادت به مدت ١٤روز در بازداشتگاه اداره کل اطلاعات کردستان تحت بازجویی و شکنجه بوده است.
٥. در حکم بازداشت او که توسط شعبه ٣ بازپرسی سنندج امضا و مهر شده است اتهام او اقدام علیه امنیت ملی و هواداری از احزاب مخالف درج شده است.
٦. نیروهای امنیتی پس از به شهادت رساندن ابراهیم جسد او را شبانه به بهشت محمدی سنندج برده و به صورت بی نام و نشان و بدون تشریفات مذهبی به خاک می‌سپارند.
٧. روز بعد ٣ نفر از ماموران واواک با احضار پدر شهید به اطلاعات به بهانه اینکه می خواهند پسر او را آزاد کنند وی را بر سر گور پسر برده و ضمن نشان دادن محل دفن شهید تهدید می کنند در صورت برگزاری هرگونه مراسم دو فرزند دیگر او را نیز خواهند کشت
٨. پس از پافشاری پدر برای برگزاری مراسم سرانجام مراسم فاتحه خوانی در مسجد فرجه و تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار می شود. نیروهای گارد ویژه ناجا تا چندصد متری مسجد مستقر بوده‌اند.
۹. اعلامیه شهادت ابراهیم که در خیابانها و سطح شهر پخش شده و در آن علت شهادت با "....." نشان شده بود به سرعت توسط ماموران رژیم از سطح شهر برچیده شده است.
١۰. در نخستین جمعه شهادت ابراهیم که به رسم سنتی خانواده‌ها بر سر مزار شهید گردآمده بودند آنچه بیش از همه به چشم می‌آمد محاصره بهشت محمدی سنندج توسط اتومبیل‌های گارد نیروی انتظامی و ماموران لباس شخصی اطلاعات ناجا و واواک بود.
١١. مسوول پرونده شهید ابراهیم لطف الهی شخصی به نام "مهدی ملاولی" با نام مستعار "هاتفی" است که گروه وی از سال ١٣٧٨تاکنون در کردستان فعال بوده و بسیاری از محکومین در کردستان با این قصاب روبرو شده‌اند. نامبرده متولد "سریش آباد" ااز توابع قروه است. انتظار می رود نامبرده به عنوان "جنایت علیه بشریت" و "شکنجه تا سرحد مرگ" به محافل و سازمان‌های حقوق بشر معرفی گردد.

صالح نیکبخت: خواستار کالبدشکافی مقتول هستیم

نوروز: وکیل خانواده «ابراهیم لطف اللهی» دانشجوی دانشگاه پیام نور سنندج، مرگ او را در دوره بازداشت تایید کرد.«صالح نیکبخت» روز جمعه با اعلام این خبر به خبرنگار نوروز گفت: تلاش می کنم که برای کالبدشکافی حکم نقش قبر او را بگیرم.

وی درباره چگونگی مرگ وی و آخرین وضعیت وی اظهار داشت: ابراهیم در تاریخ ۱۶ دی ماه سر جلسه امتحان دانشگاهی خود وحتی قبل از پایان جلسه، توسط مأموران لباس شخصی دستگیر شد. در تاریخ 18 دی ماه به خانواده وی ملاقات دادند. در جریان ملاقات، ابراهیم از ستاد پیگیری اداره اطلاعات به قرنطینه زندان عمومی منتقل شد. خانواده وی فردای آن روز با مراجعه به قرنطینه می خواسته اند برایش لباس ببرند که به آنها می گویند که ابراهیم اینجا نیست.

نیکبخت ادامه داد: روز 25 دی ماه بار دیگر از ستاد پیگیری با «اسماعیل لطف اللهی» برادر ابراهیم، تماس می گیرند و از وی می خواهند به زندان مراجعه کند که وی حاضر به رفتن نمی شود. در نتیجه، پدر و مادر و داماد آنها به آن ستاد مراجعه می کنند. در آنجا از سوی یک مأمور امنیتی به خانواده ابراهیم گفته می شود که فرزند شما خودکشی کرده و می توانید جسد او را در «بهشت محمدیه» (گورستانی در سنندج) تحویل بگیرید.

به گفته وکیل خانواده لطف اللهی، آنان ساعت 7 بعدازظهر به محل گورستان می رسند که در آنجا با چندین اتومبیل نیروی انتظامی و تعداد قابل توجهی مأمور مواجه می شوند. مأموران به آنها می گویند از ساعت 6 بعد از ظهر تا 7 صبح امکان دفن وجود ندارد و شما فردا صبح قبل مراجعه کنید. در جریان این مراجعه، اجازه دیدن جسد هم به خانواده ابراهیم داده نشده است.

نیکبخت افزود: صبح روز 26 دی ماه قبل از ساعت 7 صبح، خانواده لطف اللهی بار دیگر به گورستان مراجعه می کنند، اما به آنها گفته می شود که فرزندشان ساعت 11 شب گذشته دفن شده و قبر را به آنها نشان می دهند و همان روز هم، قبر را سیمانکاری و سنگی بر گور می نهند؛ بدون آنکه حتی نماز و ترتیبات شرعی دفن میت برگزار شده باشد.

وی با تاکید بر اینکه «ابراهیم به هیچ سازمان و گروه سیاسی یا نظامی در داخل و خارج از کشور وابستگی نداشته است»، افزود: خانواده وی با رد ادعای خودکشی ابراهیم می گویند که وی در ستاد پیگیری اداره اطلاعات به قتل رسیده و به همین دلیل، خواستار نبش قبر و کالبدشکافی مجدد جسد و معاینه او توسط هیاتی از پزشکان که یکی از پزشکان معتمد آنان باشد، شده اند.

«اسماعیل لطف اللهی» برادر ابراهیم هم در گفت وگویی اظهار داشت که ابراهیم در واقع بخاطر چند برگ اعلامیه که متعلق به وی - یعنی اسماعیل – بوده، دستگیر شده است.