ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 15.01.2008, 22:41
به یاد شورانگیز عاشورپور

احمد عاشورپور - پیشکسوت موسیقی فولکلوریک، آهنگ‌ساز، ترانه‌سراى گيلانى، آزادیخواه و هنرمند ملی ایران در بیمارستان جم تهران، در ۹۰ سالگی روی به نقاب خاک کشید. عاشور پور آفرینشگری بود که توانست موسیقی فولکوریک را با موسیقی علمی، شورانگیز و مدرن در آمیزد و از مسیر این باز آفرینی به هنرمندی ملی تبدیل شود.

بسیاری از ترانه های عاشورپور همچون "جوما بازار"، "آی جنگی جنگی جان"،"آی ليلی" و "آفتاب خيزان" که برگرفته از زندگى، عشق، اندوه و آرزوهاى مردم گيلان است، به دلیل قریحه سرشار و صدای شورانگیز او به آوازهای ملی و محبوب همه ایران تبدیل شدند.

عاشور پور در سال ۱۳۲۲ به عضويت حزب توده ایران درآمد و به دلیل فعاليت هاى سياسى چند سالى را در زمان رژیم سابق در زندان و تبعید و پس از انقلاب در مهاجرت بسر برد. او در سال ۱۳۶۳ همراه با گروهی، از حزب توده جدا شد و در همان سال در پایه گذاری حزب دموکراتیک مردم ایران نقش پرباری بازی کرد.
عاشور پور، شخصیت و سیمایی چند جانبه داشت. او نه تنها هنرمندی خلاق، آزادیخواهی کوشنده، انسانی شریف و فرهیخته، بلکه مدیر و کارشناسی اندیشمند و دل سوز نیز بود. عاشورپور در زمان دولت مهندس بازرگان سمت مدیر عامل کشت و صنعت مغان را عهده دار و به دلیل شایستگی حرفه‌ای، محبوبیت کم نظیری در میان مهندسان و کارگران این موسسه یافت.

پیکار برای آزادی، عشق به ایران وایرانیان و موسیقی برای عاشورپور همچون دريايی بود كه برای گذر از آن ازهيچ فداکاری کوتاه نمی‌آمد. زندگی عاشورپور سرشار از رنجها، چالش ها، امیدها و کوشش های بزرگ بود. او هرگز در برابر ستيزها و فشارهای گوناگون سر تسليم فرود نياورد و در راه خويش يابی، نوسازی هنری و امید به ایرانی مردم سالار و شکوفا دشواريهای سهمگين را بجان خريد. آوای شورانگیز و ماندگارش، پژواک واقعی شخصیت انسانی اش نیزبود.
فقدان این هنرمند پرشور ملی را به خانواده و بستگان گرامی او، همه اهل هنر، موسیقی دوستان وآزادی خواهان ایران تسلیت می گوییم.


ویکتوریا آزاد
محمد آل‌ابراهيم
مسعود آذری
جمشید اسدی
بابک اميرخسروی
اصغر اکبری
وهاب انصاری
مهران براتی
حسن بهگر
مسعود بهنود
فریبرز بقایی
بهروز بیات
حبیب پرزین
احمد پورمندی
بیژن پیرزاده
عسل پیرزاده
مهدی خانبابا تهرانی
حسن جعفری
یوسف حمزه لو
محسن حیدریان
رضا چرندابی
بهروز خلیق
حسن خرمی
محمود دشتی
شیریندخت دقیقیان
حمید زنگنه
حسن زرهی
فرهاد روحی
داود رمضان زاده
مریم سطوت
فرود سیاوش پور
مریم طاهری فرد
بهرام عباسی
ضیا عابدی پور
حسین علوی
مهدی فتاپور
مسعود فتحی
رضا فانی یزدی
اتابک فتح الله ‌زاده
فرهاد فرجاد
منوچهر میرزایی
سهيل کشاورز
منوچهر کیوان
امیرحسین گنج بخش
محمود میرزاوند
فرخ نگهدار
داود نواییان
احمد نقوی
سهیلا وحدتی