ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 15.01.2008, 17:57
دکتر هرمز اسدی در حادثه تصادف کشته شد

به گزارش همشهری، دكتر هرمز اسدی و مهندس عباس‌پور، رئيس منطقه حفاظت شده دنا، چهارشنبه شب ۱۹ دی، در جريان انتقال ۶ گونه گوزن زرد از ساری به ياسوج، در محور شهرضا- سميرم دچار سانحه شده و جان سپردند.

در اين سانحه كه بر اثر كنترل نكردن وسيله نقليه توسط راننده رخ داد، خودروی پيكاب متعلق به اداره كل محيط‌زيست ياسوج به دره سقوط كرد و دكتر اسدی بر اثر ضربه مغزی در دم جان سپرد و مهندس حبيب عباس‌پور نيز بر اثر جراحت شديد پس از چند ساعت در بيمارستان جان به جان آفرين تقديم كرد.

دكتر هرمز اسدی كه در ساليان اخير، بيشترين توان خود را بر نجات گونه نادر طبيعت ايران [گوزن زرد] متمركز كرده بود، عضو هيات علمی دانشگاه آزاد تهران بود و به تدوين سه مبحث اكولوژی حيات وحش، مبانی مديريت وحش و فنون و روش حيات وحش اشتغال داشت.

وی كه دكترای خود را از دانشگاه يوتمبرگ آلمان دريافت كرده بود، در زمينه‌های مختلف محيط‌زيست، تحقيقاتی در ايران، دوبی، استراليا، هند، پاكستان، نپال، برمه و بنگلادش به انجام رساند كه از آن جمله مي‌توان از تحقيق درخصوص پستانداران به ويژه بازهای شكاری در دوبی، فوك خزر نام برد.

حفظ و حراست از گونه يوزپلنگ ايرانی نيز اولين بار از سوی اين استاد دانشگاه مطرح شد.

گوزن هايی که از ساری به ياسوج برده شدند در ياسوج به سلامتی آزاد شدند و روح استاد فرهيخته طبيعت ايران نيز در سميرم برای ابد به دامان طبيعت آزاد شد.

دكتر هرمز اسدی از جمله كارشناسان همكار بخش محيط‌زيست روزنامه همشهری بوده و خوانندگان روزنامه با ديدگاه‌های ايشان آشنا هستند.

درگذشت اين استاد فداکار و دلسوز طبيعت، معلم محيط زيست و حيات وحش ايران را به تمام دوستداران محيط زيست تسليت می گوييم. روحش شاد و يادش گرامی باد.